Mai multe zile de școală cu 7 ore pentru liceeni! Expert: „Este o sabie cu două tăișuri”
Elevii de liceu ar putea avea mai multe zile pe săptămână cu 7 ore de curs, potrivit noilor planuri-cadru propuse de Ministerul Educației. Dacă un elev optează pentru toate disciplinele opționale disponibile, orarul său devine mai stufos decât în prezent. Un specialist în educație atrage atenția asupra consecințelor sănătății mintale, dar și a echilibrului elevilor.

Schimbări majore în programul liceenilor
Noua structură a planurilor-cadru pentru liceu, publicată de Ministerul Educației, aduce modificări majore în organizarea orarului elevilor. Una dintre cele mai importante schimbări este flexibilitatea crescută prin introducerea mai multor discipline opționale. Însă această aparentă libertate vine cu un preț: un program mai încărcat și mai puțin timp liber pentru elevi.
Concret, un elev de clasa a XI-a care alege toate disciplinele opționale puse la dispoziție prin noul plan-cadru poate ajunge să aibă cel puțin trei zile pe săptămână cu câte 7 ore de curs. În prezent, majoritatea liceenilor au doar una sau două astfel de zile, iar restul programului include în jur de 5-6 ore pe zi.
Expert în educație: „Alegerea tuturor opționalelor este o sabie cu două tăișuri (...)"
Dăm exemplul unei clase de filologie. În varianta actuală, un elev are în jur de 30 de ore pe săptămână, distribuite relativ echilibrat. Prin noile planuri, dacă sunt alese toate opționalele recomandate, printre care logică, psihologie și educație financiară, se poate ajunge la 34 - 37 de ore săptămânal. „Alegerea tuturor opționalelor este o sabie cu două tăișuri. Pe de o parte, elevii se bucură de o ofertă educațională diversificată. Pe de altă parte, ne confruntăm cu riscul suprasolicitării. Elevii de liceu nu sunt adulți, încă au nevoie de timp pentru odihnă, activități extracurriculare și socializare, esențiale pentru dezvoltarea lor”, spune Marian Staș, expert în educație.
Acesta mai adaugă că, în lipsa unei consilieri educaționale adecvate, elevii și părinții pot fi tentați să aleagă cât mai multe opționale „pentru a arăta bine în portofoliul educațional”, fără a evalua realist impactul asupra programului zilnic și asupra sănătății psihice. Ministerul Educației încurajează flexibilitatea curriculară și dezvoltarea competențelor cheie, însă avertizează că opționalele ar trebui alese cu responsabilitate și în funcție de profilul și interesul elevului, nu pentru „a bifa” cât mai multe activități.
„Oferta de opționale este gândită pentru a răspunde diversității intereselor elevilor. Însă alegerea acestora trebuie făcută cu sprijinul diriginților, consilierilor școlari și al părinților. Nu este indicat ca un elev să-și încarce programul inutil, fără un beneficiu clar pentru formarea sa”, spune un reprezentant al instituției.
Ce spun elevii
În rândul elevilor, părerile sunt împărțite. Unii văd opționalele ca pe o șansă de diversificare și descoperire a intereselor proprii, mai ales în anii terminali, când se conturează alegerea viitoarei cariere. Alții însă se tem că va fi prea mult. „Îmi place ideea că pot alege ce să studiez în plus. Dar dacă iau tot ce mă interesează, n-o să mai am timp nici să mă odihnesc, nici să ies din casă. Și deja suntem destul de stresați cu teme, simulări și BAC”, spune Andreea, elevă în clasa a XI-a.
Maria va trece în clasa a XI-a la un liceu cu profil uman și are o viziune echilibrată asupra noilor planuri-cadru: „Mi se pare interesant că putem alege mai multe materii care chiar ne plac, dar nu cred că aș merge pe varianta cu toate opționalele. Prefer să am timp și pentru mine, pentru citit, mers la teatru sau voluntariat. Cred că dacă alegi doar ce ți se potrivește cu adevărat, orarul poate rămâne suportabil. Dar dacă le iei pe toate, doar ca să pari impresionant, nu mai rămâne nimic din viața ta de adolescent."




































