Motivele pentru care 4 din 10 elevi spun „pas” studiilor liceale: „Mai bine fac un curs de mecanic sau frizer..."
Într-o realitate educațională tot mai provocatoare, un studiu recent arată că 4 din 10 elevi de gimnaziu, din România, nu intenționează să urmeze un liceu. Motivele invocate variază de la percepția inutilității studiilor liceale până la dificultățile financiare, dar și lipsa sprijinului familial.

41% dintre elevii de gimnaziu nu doresc să continue studiile liceale
Conform raportului "Bunăstarea copiilor din mediul rural” realizat de World Vision România, 41% dintre elevii de gimnaziu nu doresc să continue studiile liceale, optând în schimb pentru angajare, muncă în familie sau cursuri de calificare. Această tendință este influențată de mai mulți factori, printre care sărăcia și lipsa sprijinului familial. 19% dintre copiii din mediul rural nu sunt ajutați niciodată la teme, deoarece provin din familii în care majoritatea adulților au maximum 8 clase absolvite. Un alt factor este și distanța până la școală.
Mulți dintre liceeni fac mai mult de o oră dus-întors până la unitatea de învățământ, ceea ce descurajează continuarea studiilor. Totodată, percepția asupra utilității liceului este un alt factor. Mulți elevi consideră că liceul nu le oferă competențe practice sau oportunități reale de angajare, ceea ce îi determină să caute alternative mai rapide pentru a-și asigura un venit.
„Mai bine fac un curs de frizer sau mecanic (...)"
În cadrul cercetărilor făcute de World Vision România, elevii au fost întrebați direct de ce nu intenționează să continue studiile liceale. Răspunsurile lor au fost sincere, dure și reflectă o realitate ignorată adesea: „Vreau să mă angajez cât mai repede”. Mulți elevi din mediul rural consideră că trebuie să își ajute familia financiar.
Pentru ei, liceul pare un „lux” pe care nu și-l permit: „Părinții mei nu au bani pentru navetă. Dacă mă duc la liceu, nu pot să muncesc și să-i ajut”, spune un elev din județul Vaslui. „Mai bine fac un curs de frizer sau mecanic, decât să pierd patru ani fără să învăț ceva care chiar să-mi folosească”, spune un elev din Teleorman. Pentru copiii din sate izolate, ideea de a merge singuri într-un oraș mare este descurajantă: „E departe, nu cunosc pe nimeni. Mi-e frică să mă duc singur într-un oraș nou”, mărturisește un elev din Botoșani. „La noi nimeni nu a făcut liceu. Zic că e o pierdere de vreme. Să merg și eu, pentru ce?”, spune o elevă din Olt. Aceste mărturii reflectă nevoia urgentă de intervenție: nu doar financiară, ci și emoțională, educațională și comunitară. Copiii au nevoie de modele, de încredere și de oportunități reale ca să își poată imagina un viitor dincolo de limitele satului în care trăiesc.
Măsuri propuse de specialiști pentru combaterea abandonului
Specialiștii în educație subliniază necesitatea unor intervenții urgente și eficiente pentru a combate abandonul școlar și pentru a motiva tinerii să-și continue studiile. Aceștia propun măsuri precum: programe de sprijin financiar pentru familiile defavorizate pentru a acoperi costurile asociate cu educația, dezvoltarea infrastructurii școlare și a mijloacelor de transport pentru a facilita accesul la unitățile de învățământ și campanii de informare pentru a schimba percepția negativă asupra educației și pentru a evidenția beneficiile pe termen lung ale studiilor liceale. Propun și implicarea comunității, dar și a autorităților locale în susținerea și promovarea educației.



































