OFICIAL ┼×I INTEGRAL: Raportul accidentului aviatic ├«n care au murit doi oameni

22 ianuarie 2014
image
Avionul pilotat de Adrian Iovan s-a pr─âbu┼čit luni, 20 ianuarie

Afla┼úi totul despre accidentul din Mun┼úii Apuseni. Premierul a cerut un raport clar, cu date tehnice, din care s─â rezulte de ce institu┼úiile statului au ac┼úionat at├ót de ├«ncet pentru salvarea celor ┼čapte persoane aflate ├«n avionul pilotat de Adrian Iovan. V─â prezent─âm Raportul ├«n totalitate ┼či am dori s─â afl─âm dac─â sunte┼úi de acord cu ce spun guvernan┼úii.

RAPORT OFICIAL ┼×I INTEGRAL

├Än baza informa┼úiilor furnizate de Ministerul de Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Ap─âr─ârii Na┼úionale, Ministerul S─ân─ât─â┼úii, Serviciul de Telecomunica┼úii Speciale, v─â prezint ├«n continuare date despre aeronav─â, misiune, echipaj, filmul evenimentelor ┼či concluziile analizei efectuate.

Aeronava tip BN-2, ├«nregistrat─â YR-BNP, apar┼úin├ónd ┼×colii Superioare de Avia┼úie Civil─â a fost fabricat─â ├«n anul 1977, ├«n Anglia, av├ónd nr. de fabrica┼úie 822. Masa maxim─â la decolare este de 2989 kg ┼či poate avea la bord un num─âr de maxim 8 pasageri +  2 membri ai echipajului.

Documentele de Navigabilitate ale aeronavei sunt ├«n termen de valabilitate, fiind emise astfel:-    Certificat de ├Änmatriculare emis la data de 05.07.2011 (aeronava a fost ├«nmatriculat─â ├«n Rom├ónia pentru prima dat─â la data de 01.12.1978)-    Certificat de Evaluare a Navigabilit─â┼úii emis la data de 20.12.2013, valabil p├ón─â la data de 27.12.2014.

├Än ceea ce prive┼čte resursele tehnice ┼či datele de serviciu, acestea sunt urm─âtoarele: - Ore de la punerea ├«n serviciu: total 3.350- Motorul: 500 de ore de la ultima repara┼úie capital─â- Elicea: aproximativ 300 de ore de la ultima repara┼úie capital─â.

Aeronava este inclus─â ├«n Certificatul de Operator Aerian nr. RO-016(a) ┼či Autoriza┼úia de Operator Aerian nr. LA-018, de┼úinute de ┼×coala Superioar─â de Avia┼úie Civil─â. Documentele sunt ├«n termen de valabilitate (data de expirare: 05.07.2014). ├Än baza acestor documente de certificare, aeronava a fost abilitat─â s─â efectueze transport aerian comercial de pasageri, servicii medicale de urgen┼ú─â,  precum ┼či opera┼úiuni specializate de lucru aerian.

Aeronava avea asigurare pentru ├«nc─ârc─âtura comercial─â (pasageri, bagaje, marf─â, po┼čt─â) ┼či r─âspundere civil─â fa┼ú─â de ter┼úi, aflat─â ├«n termen de valabilitate (12.05.2014).

├Än data de 20 ianuarie 2014, aeronava desf─â┼čura o misiune umanitar─â de transport organe umane pe ruta B─âneasa ÔÇô Oradea.

Men┼úion─âm c─â avionul SMURD, care ├«n perioada 2012 ÔÇô 2013 a efectuat mai multe misiuni speciale de transport pentru transplant organe ┼či s├ónge perfuzabil), nu a putut fi utilizat ├«n data de 20.01.2014, deoarece acesta se afl─â ├«n lucr─âri de mentenan┼ú─â obligatorie la Aerostar Bac─âu.

Conform planific─ârii, pentru data de 20 ianuarie a.c. erau programa┼úi pentru asigurarea permanen┼úei, Adrian Iovan - pilot comandant ┼či Petrescu R─âzvan - copilot.Comandantul aeronavei, Adrian IOVAN, a de┼úinut p├ón─â la data producerii accidentului func┼úia de Instructor ┼čef avioane la ┼×coala Superioar─â de Avia┼úie Civil─â┼či avea o experien┼ú─â total─â de zbor de peste 16.000 ore.

Copilotul aeronavei, R─âzvan Gabriel PETRESCU, de┼úinea func┼úia de Instructor zbor avioane la ┼×coala Superioar─â de Avia┼úie Civil─â ┼či  efectuase, p├ón─â la producerea accidentului aproximativ 1.000 ore de zbor.

Dr. Radu ZAMFIRDr. Sorin IANCEUDr. Valentin CALUDr. Pavel Constantin PIVNICERUMedic Rezident Aurelia ION.

- La ora 10.50: Aeronava YRBNP tip  BN2 a depus plan de zbor pentru un zbor IFR cu call-sign RFT111 pentru ruta LRBS-LROD  intre orele 13.10-16.10.Potrivit informa┼úiilor Ministerului Transporturilor, pilotul comandant a efectuat preg─âtirea zborului, inclusiv informarea meteo ├«nainte de decolare. Decizia privind am├ónarea/anularea unui zbor din considerente de siguran┼ú─â a zborului apar┼úine ├«n totalitate pilotului comandant al aeronavei.- La ora 13.38: aeronava a decolat. - La ora 14.35: pilotul a solicitat ROMATSA cobor├órea la 3050 m, din cauza givrajului  (pelicul─â de ghea┼ú─â format─â pe structura aeronavei), iar ROMATSA l-a informat c─â ├«n─âl┼úimea minim─â de siguran┼ú─â ├«n zona este de 3200 m;- La ora 14.42: pilotul a solicitat cobor├órea la 2450 m ┼či a comunicat c─â schimb─â frecven┼úa cu cea a Centrului de Informare a Zborurilor, corespunz─âtoare zborurilor dup─â regulile ÔÇ×la vedereÔÇŁ cobor├ónd sub nivelul regulamentar de zbor  controlat de ROMATSA;- La ora 15.18: fiind la circa 36 KM, dup─â ce a trecut de Sibiu, la altitudinea de 2600 metri, nereu╚Öind s─â contacteze centrul de informare a zborurilor Bucure┼čti, pilotul a intrat ├«n leg─âtur─â cu Centrul de control zonal Cluj; - ├Äntre orele 15.32-15.33, pilotul a ├«ncercat s─â comunice cu un sector de control al traficului aerian aferent zonei de Nord-Vest a ┼ú─ârii, dar mesajele nu au fost ├«n┼úelese.- La ora 15.35 ROMATSA solicit─â pilotului s─â comunice pozi┼úia aeronavei, dar apelurile nefiind recep┼úionate, o alt─â aeronav─â aflat─â ├«n zon─â (BMS 215B), conform procedurilor, a intermediat dialogul cu aeronava aflat─â ├«n misiunea umanitar─â. ROMATSA a fost informat─â c─â aeronava ├«n dificultate se afla la altitudinea de 2450 m.- La orele 15.45 si 15.49 operatorul ROMATSA a ├«ncercat s─â ia leg─âtura cu aeronava, dar nu a r─âspuns.

În situaţia de fapt dată, procedura stabilită de Regulamentul privind gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de producerea unui accident de aviaţie civilă, aprobată prin HG 741/2008, era următoarea:

Alarmarea ├«n cazul situa┼úiilor de urgen┼ú─â generate de producerea unui accident de avia┼úie civil─â se poate face de c─âtre urm─âtoarele unit─â┼úi de alarmare(art.12 din Regulament):-   

, care asigur─â ├«n mod continuu serviciul de alarmare ├«n FIR (regiunea de informare a zborului) - Bucure┼čti. ROMATSA este desemnat─â ┼či ├«nregistrat─â la OACI (organiza┼úia de avia┼úie civil─â interna┼úional─â) ca punct de contact pentru c─âutare ┼či salvare COSPAS/SARSAT;-   

, prin Sistemul naţional pentru apeluri de urgenţă - 112.

├Än acest sens, ROMATSA asigur─â supravegherea continu─â a transmisiilor radio recep┼úionate de la aeronavele ├«n pericol ┼či, totodat─â, recep┼úionarea semnalelor emise de echipamentele de loca┼úie pentru situa┼úii de urgen┼ú─â (ELT) pe frecven┼úele 121,5 MHz ┼či 406 MHz. Orice mesaj recep┼úionat pe aceste canale de la aeronave aflate ├«n pericol ├«n FIR - Bucure┼čti va fi transmis cu operativitate Centrului de coordonare ÔÇô ROMATSA (art.13).

Toate unit─â┼úile de alarmare men┼úionate au obliga┼úia ca ├«n momentul ├«n care constat─â sau primesc informa┼úii referitoare la producerea unui accident de avia┼úie civil─â sau c├ónd exist─â suspiciunea producerii unui asemenea accident s─â informeze, conform procedurii aplicabile, ├«n mod operativ, Centrul de coordonare ÔÇô ROMATSA (art.14).(Conform art.16), ├Än baza alarmei primite de la unit─â┼úile de alarmare,

Centrul de coordonare ÔÇô ROMATSA determin─â zona de c─âutare a aeronavei disp─ârute ┼či declan┼čeaz─â opera┼úiunile de c─âutare prin unit─â┼úile operative de c─âutare, unit─â┼úi operative ale Ministerului Afacerilor Interne ┼či unit─â┼úi operative ale Ministerului Ap─âr─ârii, ├«n a c─âror zon─â de responsabilitate se presupune c─â ar fi avut loc accidentul.

Pe toată perioada acţiunii de căutare, unităţile operative de căutare sunt sprijinite de către unităţile de trafic ale ROMATSA, prin transmiterea de informaţii actualizate privind definirea mai precisă a zonei de căutare.

Unit─â┼úile operative de c─âutare ┼či unit─â┼úile de trafic ale ROMATSA vor informa ├«n permanen┼ú─â Centrul de coordonare - ROMATSA, cu privire la derularea opera┼úiunilor de c─âutare.

Dup─â identificarea locului producerii accidentului de avia┼úie, Centrul de coordonare - ROMATSA va informa ├«n mod operativ comitetul jude┼úean pentru situa┼úii de urgen┼ú─â sau, dup─â caz, Comitetul municipiului Bucure┼čti pentru situa┼úii de urgen┼ú─â, precum ┼či inspectoratul jude┼úean pentru situa┼úii de urgen┼ú─â din jude┼úul pe raza c─âruia s-a produs accidentul (art.17 alin.1).

├Än cazul accidentelor produse ├«n zone pentru care nu este necesar─â declan┼čarea opera┼úiunilor de c─âutare, inspectoratul jude┼úean pentru situa┼úii de urgen┼ú─â din jude┼úul pe raza c─âruia s-a produs accidentul asigur─â coordonarea opera┼úiunilor de salvare a supravie┼úuitorilor accidentului ┼či informeaz─â operativ Centrul de coordonare - ROMATSA, precum ┼či comitetul jude┼úean pentru situa┼úii de urgen┼ú─â sau, dup─â caz, Comitetul municipiului Bucure┼čti pentru situa┼úii de urgen┼ú─â cu privire la opera┼úiunile desf─â┼čurate (art.17, alin.2).

Comandantul ac┼úiunii la fa┼úa locului pentru salvarea supravie┼úuitorilor unui accident de avia┼úie civil─â este desemnat de comitetul jude┼úean pentru situa┼úii de urgen┼ú─â din jude┼úul pe raza c─âruia s-a produs accidentul sau, dup─â caz, de Comitetul municipiului Bucure┼čti pentru situa┼úii de urgen┼ú─â (art.17, alin.3).

Protec┼úia zonei ├«n care a avut loc un accident de avia┼úie se face ├«n mod operativ de c─âtre unit─â┼úile de poli┼úie ┼či/sau de jandarmi ├«n a c─âror zon─â de responsabilitate s-a produs accidentul, care ac┼úioneaz─â ca unit─â┼úi de sprijin, ├«n coordonarea comandantului ac┼úiunii la fa┼úa locului (art.20 alin.1).

Toate structurile profesioniste pentru situa┼úii de urgen┼ú─â, serviciile locale de ambulan┼ú─â ┼či forma┼úiunile SMURD ┼či, dup─â caz, unit─â┼úile SALVAMONT vor ac┼úiona ├«n coordonarea unitar─â a comandantului ac┼úiunii la fa┼úa locului, ├«n scopul salv─ârii ┼či protec┼úiei supravie┼úuitorilor accidentului de avia┼úie, pentru acordarea asisten┼úei de specialitate victimelor la locul accidentului, precum ┼či pentru transportul acestora la unit─â┼úile de spitalizare, conform planurilor opera┼úionale de interven┼úie (art.20 alin.2).

Institu┼úiile implicate ├«n procesul de c─âutare/salvare au avut la dispozi┼úie date ┼či informa┼úii furnizate de la fa┼úa locului de persoanele r─ânite, neexist├ónd un portofoliu de informa┼úii verificate, care s─â permit─â o evaluare mai corect─â a loca┼úiei unde s-a pr─âbu┼čit aeronava. Pe cale de consecin┼ú─â, s-a ac┼úionat atipic ├«n raport cu procedura standard, dup─â cum urmeaz─â:

- ├Än jurul orei 16.01 copilotul R─éZVAN PETRESCU l-a sunat pe tat─âl lui ┼či i-a spus c─â au aterizat for┼úat, ├«ntre Pe┼čtera Sc─âri┼čoara ┼či localitatea Beli┼č, c─â to┼úi sunt ├«n via┼ú─â ┼či c─â el are picioarele rupte;- La ora 16.05, secretarul de stat dr. Raed ARAFAT - l-a informat despre accident, prin SMS, pe inspectorul general al IGSU ÔÇô general de brigad─â Ion BURLUI, ca urmare a convorbirilor telefonice purtate ├«ntre dr. Zamfir ÔÇô membru echip─â aeronav─â, dr. Irinel Popescu (Spitalul Fundeni) ┼či dr. Zota (Agen┼úia Na┼úional─â de Transplant).- 16.06: dr. Radu Zamfir (pasager ├«n aeronav─â) a fost contactat telefonic de c─âtre inspectorul general al IGSU pentru informare preliminar─â privind starea victimelor ┼či locul accidentului. Doctorul Zamfir a furnizat reperele vizualizate pe ecranul radar al aeronavei (Pe┼čtera Sc─âri┼čoara, localitatea Beli┼č) ┼či a efectuat evaluarea primar─â a victimelor ┼či acordarea primului ajutor;Orele 16.07 ÔÇô 16.09: Inspectorul general al IGSU dispuneconstituirea grupei operative ┼či alertarea ISU Alba ┼či ISU Mure┼č pentru declan┼čarea procedurii de c─âutare-salvare a victimelor accidentului;- La ora 16.16:26 Serviciul de Urgen┼ú─â a primit un apel, prin Centrul 112 Cluj/Serviciul de Telecomunica┼úii Speciale (STS), apelant dr. Radu Zamfir, ├«n care a fost anun┼úat─â pr─âbu┼čirea unui avion.

Dup─â identificarea urgen┼úei, conform procedurilor de operare, apelul a fost transferat c─âtre ISU Cluj (ora 16.20), SJA Cluj (16.20), IPJ Cluj (16.20), IJJ Cluj (16.20), COAP/MApN (16.22 ÔÇô 16.27), ROMATSA (├«ntre orele 16.28 ┼či 16.33), Salvamont Bra┼čov (16,34), Elicopter T├órgu Mure┼č.

ACESTA AR FI TREBUIT S─é REPREZINTE MOMENTUL DECLAN╚ś─éRII PROCEDURII prev─âzut─â de Regulamentul privind gestionarea situa┼úiilor de urgen┼ú─â generate de producerea unui accident de avia┼úie civil─â, aprobat prin HG NR. 741/2008.Potrivit Regulamentului (art.12), alarmarea ├«n caz de accident aviatic se face de c─âtre ROMATSA ┼či/sau de c─âtre Sistemul na┼úional pentru apeluri de urgen┼ú─â ÔÇô 112.

Art.16 din acela┼či Regulament specific─â faptul c─â, ├«n baza alarmei primite, Centrul de coordonare ÔÇô ROMATSA determin─â zona de c─âutare a aeronavei disp─ârute ┼či declan┼čeaz─â opera┼úiunile de c─âutare prin unit─â┼úile operative de c─âutare ├«n a c─âror zon─â de responsabilitate se presupune c─â ar fi avut loc accidentul (respectiv Unit─â┼úi operative ale Ministerului Afacerilor Interne ┼či unit─â┼úi operative ale Ministerului Ap─âr─ârii Na┼úionale).

În acest caz însă, echipamentele de locaţie pentru situaţii de urgenţă (ELT) ale aeronavei nu au funcţionat pe frecvenţa de 406 MHz, prevăzută de Regulament, ci numai pe cea de 121,5 MHz, care nu era aptă să permită localizarea.

Au existat informa┼úii de la aeronave ├«n zbor despre emisia sta┼úiei ELT a aeronavei BN2 pr─âbu┼čite, dar nu a exista o informare de la Centrul COSPAS ÔÇô SARSAT (Centrul de C─âutare-Salvare Satelitar─â), prin Centrul de la Moscova (MCC). Fiind ulterior contactat, de c─âtre ROMATSA, (telefonic ┼či prin e-mail) Centrul de la Moscova nu a comunicat nici un r─âspuns.

16.20 ÔÇô Serviciul de Telecomunica┼úii Speciale a alertat ┼či pus la dispozi┼úie informa┼úia de localizare c─âtre serviciile de interven┼úie: ISU Cluj, IJP Cluj IJJ Cluj, Serviciul jude┼úean de ambulan┼ú─â Cluj.

Elementele de localizare puse la dispozi┼úie reprezentau pozi┼úionarea pe hart─â a sectorului transmis de operatorul de comunica┼úii mobile la ini┼úierea apelului c─âtre 112, ├«n limitele tehnice prev─âzute de lege (sector/celul─â). Suprafa┼úa acestui sector este de circa 200 km2, ├«ntr-o zon─â muntoas─â ├«mp─âdurit─â.Doctorul  Radu Zamfir a revenit de mai multe ori cu apeluri c─âtre 112, la orele 16:22:33, 17:30:03, 19:12:39 ┼či 19:31:51.

Pe durata convorbirilor telefonice cu dr. Zamfir s-a făcut tot posibilul pentru obţinerea coordonatelor geografice, în baza tipului de terminal telefonic avut la dispoziţie de apelant, dar nu au putut fi exploatate facilităţile terminalului mobil care ar fi putut ajuta la localizarea acestuia.

STS a ├«ncercat determinarea mai precis─â a locului incidentului, inclusiv apel├ónd la sprijinul SNApOPSN (sistemul na┼úional de ap─ârare, ordine public─â ╚Öi siguran┼ú─â na┼úional─â), care dispun de capabilit─â┼úile specifice de identificare a localiz─ârii, dar nu s-a reu┼čit.

├Än ceea ce prive┼čte semnaliz─ârile specifice ale aeronavelor aflate ├«n avarie (date de echipamentele de loca┼úie pentru situa┼úii de urgen┼ú─â ELT), acestea nu pot fi recep┼úionate de c─âtre STS, deoarece furnizarea acestor informa┼úii revine altor institu┼úii.

16.17 ÔÇô confirmare disponibilitate elicopter IGAv ÔÇô general mr. Dorel GR─éDINARU;16.19 -  ordin alertare for┼úe ISU Bihor;16.20 ÔÇô ordin de alertare a for┼úelor ISU Cluj;16.29 ÔÇô MApN a luat leg─âtura cu ROMATSA ┼či a transmis disponibilitatea ministerului de a participa cu for┼úe la ac┼úiunile de c─âutare/salvare.  ┼×eful de tur─â ROMATSA  a informat c─â acestea sunt coordonate de ISU Alba.

16.30 ÔÇô au fost alertate Centrul de situa┼úii al Guvernului, MApN ┼či COS (Centrul Opera┼úional de Salvare) Mure┼č;16,30 ÔÇô elicopterul SMURD de la Tg Mure┼č ├«ncepe misiunea de salvare ├«n zona unde se presupunea c─â avut loc aterizarea for┼úat─â a aeronavei. Echipajul a efectuat cercetarea ├«n zon─â ├«ns─â activitatea a ├«ncetat la orele 17,15, datorit─â condi┼úiilor meteo nefavorabile (cea┼ú─â, plafon de nori).16.32 - ordin pre-alertare elicopter ISU Arad.16:42 - urmare a unor informa┼úii primite ulterior de la apelant dr. Radu Zamfir, cu precizarea c─â locul evenimentului ar fi ├«n zona Sc─âri┼čoara, apelul a fost transferat ┼či c─âtreCentrul 112 Alba, acesta alert├ónd dispeceratele ISU, IJJ, IPJ ┼či SJA Alba.16.50 ÔÇô IJJ Alba a demarat activit─â┼úile de c─âutare/localizare a aeronavei 17.00 ÔÇô Prefectul jude┼úului Alba a solicitat sprijin clubului de off-road pentru facilitarea  transportului ├«n zon─â.18.15 ÔÇô comandantul interven┼úiei ÔÇô Prim-adjunct al ISU Alba ÔÇô a dispus organizarea sectoarelor de c─âutare-salvare, pe direc┼úii ┼či forma┼úiuni de interven┼úie: -    Sud - ISU Alba; -    Nord ÔÇô ISU Cluj; -    Est-Vest ÔÇô personal Ocol Silvic (p─âdurari); -    Vest-Est ÔÇô ISU Bihor.

19.17  - dr. Radu Zamfir revine cu apel de urgen┼ú─â 112; se  ├«ncearc─â din nou ob┼úinerea de date mai exacte de localizare, apelantul comunic├ónd c─â se afl─â ├«n p─âdure, ├«n zon─â de pant─â; de asemenea, se simte miros puternic de benzin─â. Victimele au aprins un foc la aproximativ 20-30 de metri de avion ┼či ├«ncearc─â s─â resusciteze celelalte persoane r─ânite grav. Apelantul nu poate da detalii legate de repere precise a zonei ├«n care s-a pr─âbu┼čit avionul. Afirm─â c─â se afl─â la jum─âtatea distan┼úei ├«ntre Poiana Horea ÔÇô localitatea D├órle┼čti, la limita de jude┼ú.

20.15 ÔÇô IGSU solicit─â reconfirmarea coordonatelor ÔÇô ├«n urma rezultatelor ac┼úiunii de c─âutare, Grupa operativ─â a IGSU solicit─â Centrului Na┼úional de Monitorizare a Situa┼úiei Operative/MAI realizarea schimbului de date ┼či informa┼úii cu SRI ┼či STS, pentru localizarea telefoanelor mobile apar┼úin├ónd victimelor pentru identificarea pozi┼úiei aeronavei.

La ora 21:13 un lucr─âtor silvic (Trif Gheorghe), membru al echipei de c─âutare format din personal silvic, a ajuns la locul incidentului, informa┼úia despre pozi┼úia acestuia fiind comunicat─â la 112 ┼či transferat─â dispeceratelor de urgen┼ú─â.

21.15 ÔÇô Efectiveleparticipante la ac┼úiunea de c─âutare au fost direc┼úionate spre Vf. Petreasa, unde a fost indicat locul de pr─âbu┼čire a aeronavei.

De la momentul identificării aeronavei, până la momentul constituirii punctului medical avansat, forţele de intervenţie s-au regrupat pentru deplasarea spre locul evenimentului și constituirea unui punct medical avansat în comuna Horea. Distanţa între punctul medical avansat și locul prăbușirii aeronavei a fost de aproximativ 5 km, condiţiile terenului nepermiţând amplasarea acestuia la o distanţă mai apropiată. În acest interval, efectivele MAI au desfășurat activităţi de localizare a aeronavei în cadrul echipelor constituite.

22.05 ÔÇô ├«ncepe  transportul victimelor c─âtre drumul forestier, fiind preluate apoi de ambulan┼úe ┼či alte mijloace. 22.25 ÔÇô se constituie un punct medical avansat ├«n comuna Horea pentru asigurarea triajului ┼či stabilizarea victimelor care urmau a fi cobor├óte de la locul pr─âbu╚Öirii ┼či se acord─â asisten┼ú─â medical─â de specialitate victimelor. 23.35 -00.16 ÔÇô se efectueaz─â manevre de resuscitare ale persoanei de sex feminin (Aurelia ION) ├«n ambulan┼ú─â, persoana fiind ulterior declarat─â decedat─â.00.18 ÔÇô Demararea opera┼úiunilor de ├«n┼čtiin┼úare a familiilor pentru victimele decedate. Inspectorul general al IGSU a solicitat sprijin CNMSO (Centrul Na┼úional de Monitorizare Situa┼úii Operative) pentru anun┼úarea rudelor persoanelor decedate ├«n accidentul aviatic, sens ├«n care a fost anun┼úat Centrul opera┼úional al IGPR. ├Äncep├ónd cu ora 01.02 /21.01.2014, demareaz─â transportul personalului r─ânit la UPU Cluj. Transportul se finalizeaz─â la ora 04.29.

01.55 ÔÇô echipa de criminali┼čti, medici legi┼čti ┼či medici de urgen┼ú─â a sosit la locul epavei.   03.15 s-a finalizat opera┼úiunea de descarcerare a pilotului avionului ┼či a ├«nceput cobor├órea cadavrului pilotului - comandant Adrian IOVAN.

04.00 - DGPMB a comunicat faptul că au fost anunţate rudele celor două persoane decedate, Iovan Irina, fiica lui Iovan Adrian, a dnei Grigore Valeria (fostă soţie), respectiv a dlui Ion Victor Alexandru, fratele lui Ion Aurelia. Datele de contact ale rudelor au fost transmise la IGSU.05.55 -rămân în dispozitiv efective de jandarmi pentru paza aeronavei.

├Än urma evenimentului aviatic, dup─â cum ┼čti┼úi, persoanele salvate au fost: Radu ZAMFIR (Spitalul Fundeni);Valentin CALU (Spitalul Elias);PETRESCU R─âzvan (copilot);Constantin PIVNICERU (Spitalul Sf├ónta Maria);Sorin IANCEU (Spital Municipal Beiu┼č), iar Adrian IOVAN (pilot-comandant) ┼či Aurelia ION (rezident Spital Fundeni) au decedat.

 ÔÇÜ├Än cazul acestui tip de incident, ├«n care prin sistemul 112, o persoan─â de la bordul aeronavei aterizate for┼úat a comunicat o pozi┼úie a locului incidentului, nu se mai procedeaz─â la o planificare a c─âut─ârii, iar ISU alertate declan┼čeaz─â opera┼úiunile de deplasare a for┼úelor ┼či mijloacelor c─âtre locul incidentului ├«n vederea salv─âriiÔÇÖ.

De asemenea, ROMATSA nu a solicitat, potrivit competen┼úelor, sprijinul Centrului de Opera┼úii Aeriene din cadrul Ministerului Ap─âr─ârii Na┼úionale ├«n vederea furniz─ârii unor date ┼či informa┼úii relevante identific─ârii coordonatelor de localizare a epavei aeronavei.

Ca urmare a analizei efectuate ├«n conformitate cu procedurile standard reglementate de actele normative ├«n vigoare ┼či av├ónd ├«n vedere modul efectiv ├«n care au ac┼úionat institu┼úiile cu responsabilit─â┼úi, putem afirma c─â se impune instituirea unei coordon─âri ferme ├«n situa┼úii similare, revizuirea procedurilor opera┼úionale din perspectiva respect─ârii acestora, precum ┼či implementarea unor sisteme noi care s─â asigure ├«n sistem de urgen┼ú─â stabilirea cu acurate┼úe a loca┼úiilor ├«n care se petrec evenimente aviatice, dup─â cum urmeaz─â:

A.    Sistem de localizare a terminalelor mobile ├«n re┼úelele operatorilor de telecomunica┼úii (pe cheltuiala operatorilor) asem─ân─âtor obliga┼úiilor prev─âzute de lege de implementare a func┼úiei legale de interceptare.B.    Implementarea unui sistem cu sta┼úii automate meteo ╚Öi camere WEB pe infrastructura operatorilor de telecomunica┼úii ╚Öi STS, ├«n zonele neacoperite de sta┼úiile meteo ale Administra┼úiei Na┼úionale de Meteorologie, de regul─â ├«n zonele montane.C.    Procedur─â opera┼úional─â ├«n baza c─âreia structurile responsabile s─â solicite date ╚Öi informa┼úii, iar institu┼úiile cu atribu┼úii s─â le furnizeze ├«n format integrat.D.    Exerci┼úii de alarmare periodice ├«n scopul verific─ârii modului de ac┼úiune a structurilor cu responsabilit─â┼úi ├«n situa┼úia producerii unor accidente aviatice ├«n zone dificile.

bianca dragusanu
catalin eva maruta jpg
BeFunky collage (10) jpg
anda adam
Ce face si cum arata acum Liviu Arteni fostul sot al celebrei Israela Vodovoz 1024x576 webp
anda adam png
image
adevarul.ro
image
adevarul.ro
elon musk met gala 2022
1 pozitie somn jpg jpeg
1 menstruatie jpg jpeg
shutterstock 425022403 copy jpg
raceala covid alergie jpg
volodimir olena zelenski Foto EPA EFE (3) jpg