Povestea neştiută a Daciei MD87, automobilul SF construit în Epoca de Aur

Ultima actualizare:

    O maşină de vis în anii '80: Dacia MD87
O maşină de vis în anii '80: Dacia MD87

Unul dintre cele mai spectaculoase automobile create vreodată în România, Dacia Sport MD87, un prototip realizat in 1986, cu motor central şi, ulterior, faruri escamotabile, a fost privit la momentul realizării sale drept o maşină SF. Opera la care a contribuit, printre alţii, şi inginerul piteştean Nicolae Cosmescu, ce părea să nu mai aibă nimic de-a face cu modelul clasic Dacia 1300, a avut însă neşansa de a fi blocată înaintea producerii în serie.

Spectaculosul proiect MD 87 al Uzinei Dacia îl are printre iniţiatori pe Nicolae Cosmescu. „Când am deschis ochii în sportul auto mondial, lumea bună era subjugată de câteva apariţii devenite cu rapiditate mitice: Ford Mustang, dar mai ales rafinatul Ford GT40. O formă, dar şi o formulă constructivă, seducătoare, ce mi-a mers direct la suflet”, povesteşte, pentru “Weekend Adevărul”, Nicolae Cosmescu.

Inginerul şi-a dorit, fără jalon de timp, să realizeze ceva asemănător: o construcţie cu o structură de curse adevărată, cu motorul dispus central, în spate, noua modă apărută pe la începutul acelor ani. „Trebuie să recunoaştem că visul, deşi captivant, friza puternic Science-Fiction-ul”, zâmbeşte el.

Cum a început totul

În anii ’80, Nicolae Cosmescu avea să ajungă la Întreprinderea de Asistenţă Tehnică şi Service pentru Autoturisme (IATSA), unde, după ce a realizat câteva prototipuri şi după ce s-a implicat în punerea la punct a fabricaţiei modelului Sport, a sesizat oportunitatea de a face şi altceva. El şi câţiva colegi au decis să realizeze un model modern, bazat pe ideea ce i se cuibărise în minte: o caroserie total nouă, extrem de joasă, de circa 1,07 metri înălţime. 

„I-am prezentat câteva desene de stil directorului, şi el inginer de automobile, dar nu s-a luat nici o decizie. Era cu adevărat o idee prea îndrăzneaţă pentru condiţiile de care se dispunea în acea perioadă. Eu aveam clar în minte cum trebuia să arate caroseria, dar mi-am dat destul de repede seama că ar  fi costat mult prea mult”, îşi aminteşte Nicoale Cosmescu. “Prin 1985 mi-a străfulgerat ideea unei construcţii facil de realizat, din toate punctele de vedere. Nu aveam decât să modific un model Dacia Sport, căruia trebuia doar să-i construiesc o altă parte spate. Aşa încât, la serviciu, printre picături şi din proprie inţiativă, am desenat un plan carosier. Pe acesta se amplasează mecanica şi ocupanţii locurilor, în cazul acesta – doar două“, explică Nicolae Cosmescu. 

Şefii, încântaţi

Inginerul a pus pe hârtie viitorul model şi l-a prezentat superiorilor pentru validare. A avut ceva emoţii, pentru că desenele sale sfidau proiectele clasice, dar a răsuflat uşurat câd i-a văzut încântaţi de modelul său futurist. „Cu o ardoare fără limite, în cel mai scurt timp, am realizat un desen scara 1:5, extrem de precis şi de riguros, o adevărată secţiune longitudinală a viitoarei maşini, pe care am prezentat-o, cu justificările de rigoare, comisiei tehnico-economice, care la timpul respectiv era singura în măsură să valideze tot felul de soluţii. Atunci, clasicismul, reprezentat de Dacia 1300, era regula de aur. Totuşi, au acceptat experimentul“, se mândreşte inginerul piteştean.

Doi tinichigii, un mecanic şi un electrician

Imediat, a trecut la treabă împreună cu alţi pasionaţi de industria auto. În doar un trimestru, trecut prin mâinile meşterilor entuziasmaţi şi ei de creaţie, proiectul devenea realitate. „Fascinaţia construirii unui asemenea model i-a cuprins pe toţi operatorii implicaţi în proiect. Aveam doi tinichigii de excepţie, un mecanic şi un electrician. Trei luni după ce s-a dat startul, lucrarea era finalizată! Un adevărat record. Cu siguranţă că ar fi fost gata mai devreme dacă n-aş fi pretins repetarea lucrării, nemulţumit fiind de nuanţa de roşu în care fusese vopsită. Voiam un roşu mai adevărat”, adaugă Nicolae Cosmescu. Şi cum modelul trebuia să aibă şi un nume, l-a botezat cu litere şi cifre: „MD 87“. Cele două iniţiale, M şi D, proveneau de la prenumele soţiei şi copilului, Monica şi Dragoş, după cum dezvăluie inginerul, iar cifra reprezintă anul.

Aşa arăta, din spate, prototipul MD87
Aşa arăta, din spate, prototipul MD87

“O maşină uluitoare”

După o muncă asiduă a întregii echipe, modelul MD87 a ieşit pe măsura speranţelor autorului: o maşină uluitoare din toate punctele de vedere. Şi nu era vorba numai de aspect. „A funcţionat ireproşabil. Erai de-a dreptul amorezat de a o conduce. Trebuie să recunoaştem că aşa ceva nu mai făcuse nimeni, niciodată pe o mecanică şi structură de Dacia. A fost un exerciţiu de vis şi libertate de creaţie care mi-a prilejuit trăiri formidabile“, mărturiseşte Nicolae Cosmescu. 

Citeşte întreaga poveste şi vezi mai multe imagini pe adevarul.ro!

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Prințesa Caroline și Pierre Casiraghi cu soția Beatrice Borromeo, doliu în familia Casiraghi de la Monaco   Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
1280px Podul de la Cernavodă distrus în 1916 jpg
poligon explozie jpg
ucraina png
Schengen shutterstock 9 jpg
lidl jpg
profi1 jpeg
cna consiliul national al audiovizualului Foto Facebook jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net