Școala online. Cum vor învăța elevii de acasă. Reguli pentru copii, părinți și profesori
Școala online este o metodă de învățământ la care nu ne-am fi gândit niciodată în anii trecuți. Azi, din păcate, reprezintă singura modalitate - pentru foarte mulți elevi - de a-și continua studiile în contextul pandemiei de coronavirus. Pentru că multe școli se află în scenariul roșu, iar elevii sunt nevoiți să studieze de acasă, Ministerul Educației a elaborat un set de reguli după care se vor ghida copiii, profesorii dar și părinții.
Ministerul Educației a publicat cu trei zile înainte de începerea școlii, în Monitorul oficial, regulile de predare online care vor fi folosite de școlile ce se află în scenariul roșu și în cel hibrid. În total este vorba de 5130 de școli - 4.892 în scenariul mixt și 238 în cel roșu, potrivit Radio Europa Liberă România.. Regulile se adresează elevilor, profesorilor și părinților, dar și directorilor unităților de învățământ și inspectoratelor școlare și stabilește obligațiile pe care le au toți aceștia.
Școala online. Reguli de bună funcționare
Atât elevii cât și profesorii care participă la cursurile online răspund pentru toate mesajele, videoclipurile, fișierele expediate sau pentru orice alte materiale prelucrate prin utilizarea aplicației/platformei educaționale informatice. Ei trebuie să utilizeze aplicația/platforma educațională informatică doar în conformitate cu prevederile legale. De asemenea, este interzisă înregistrarea sau folosirea informațiilor care conțin date cu caracter personal, în alt mod care excede scopului prelucrării acestor date.
În documentul Ministerului Educației se prevede ca temele date elevilor să fie creative, să nu obosească elevul sau să îi consume prea mult timp.
Școala online. Responsabilitățile elevilor
Elevii participă la activitățile stabilite de cadrele didactice și de către conducerea unității de învățământ, conform programului comunicat, precum și informațiilor transmise de către profesorii diriginți/profesorii pentru învățământ primar/învățătoare/ profesorii pentru învățământul preșcolar/educatoare;
Elevii rezolvă și transmit sarcinile de lucru în termenele și condițiile stabilite de către cadrele didactice, în vederea valorificării activității desfășurate prin intermediul tehnologiei și internetului;
Ei au o conduită adecvată statutului de elev, dezvoltând comportamente și atitudini prin care să se asigure un climat propice mediului de învățare;
Școlarii nu comunică altor persoane datele de conectare la platforma destinată învățământului prin intermediul tehnologiei și al internetului;
Este interzis să se înregistreze activitatea desfășurată în mediul online, în conformitate cu legislația privind protecția datelor cu caracter personal.
Elevii au obligația de a participa la activitățile desfășurate prin intermediul tehnologiei și al internetului; în caz contrar, elevul este considerat absent și se consemnează absența în catalog, cu excepția situațiilor justificate, Ei trebuie să aibă un comportament care să genereze respect reciproc, un mediu propice desfășurării orelor de curs, relatează Radio Europa Liberă România.
Școala online. Atribuțiile profesorilor
Profesorii proiectează și realizează activitățile didactice din perspectiva principiilor curriculare și a celor privind învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului. Ei elaborează, adaptează, selectează resurse educaționale deschise, sesiuni de învățare pe platforme educaționale, aplicații, precum și alte categorii de resurse care pot fi utilizate. Cadrele didactice proiectează activitățile-suport pentru învățarea prin intermediul tehnologiei și al internetului, elaborează instrumente de evaluare aplicabile prin intermediul tehnologiei și al internetului, pentru înregistrarea progresului preșcolarilor/elevilor. Profesorii stabilesc împreună cu celelalte cadre didactice un program optim pentru predare-învățare-evaluare astfel încât să se respecte curba de efort a elevilor și să se evite supraîncărcarea acestora cu sarcini de lucru.
Școala online. Atribuțiile părinților
Părinții sunt obligați să asigure participarea copiilor la activitățile didactice organizate de către unitatea de învățământ prin intermediul tehnologiei și al internetului, urmărind crearea unui mediu fizic sigur, prietenos și protectiv pentru copil în timpul desfășurării activității, promovarea unui comportament pozitiv, aprecierea progresului înregistrat de preșcolar/elev, încurajarea, motivarea și responsabilizarea acestuia cu privire la propria formare. Ei mențin comunicarea cu profesorul diriginte/învățătorul și celelalte cadre didactice, sprijină preșcolarul/elevul, dacă este cazul, în primirea și transmiterea sarcinilor de lucru, în termenele stabilite, transmit profesorului diriginte/profesorului pentru învățământ primar/învățătoarei/ profesorului pentru învățământul preșcolar/educatoarei feedbackul referitor la organizarea și desfășurarea activității de predare-învățare-evaluare prin intermediul tehnologiei și al internetului.