Viaţă de orb în Capitală

Ultima actualizare:

    Stâlpişorii de la marginea trotuarului i-au provocat multe răniFotografii: Sever Gheorghe
Stâlpişorii de la marginea trotuarului i-au provocat multe răniFotografii: Sever Gheorghe

Lumina ochilor este nepreţuită, iar Antonio Ioan ştie acest lucru. A orbit complet la vârsta de 3 ani, iar, de atunci, trăieşte pe bâjbâite. Când trebuie să iasă din casă, ştie că-l aşteaptă o adevărată aventură. E greu să fii nevăzător în Capitala României.

La ora 8.00 iese din casă. Locuieşte în Militari şi trebuie să ajungă în fiecare zi la Spitalul Universitar, acolo unde este kinetoterapeut. Drumul până la serviciu e foarte greu.


    Traversează strada când simte că şi ceilalţi pietoni au pornit;  În autobuz,  stă în picioare; Numără staţiile ca să ştie unde să coboare
Traversează strada când simte că şi ceilalţi pietoni au pornit; În autobuz, stă în picioare; Numără staţiile ca să ştie unde să coboare

Antonio Ioan trăieşte în ”beznă” de 40 de ani. Pe când avea 3 ani, şi-a pierdut complet vederea, în urma unei boli căpătate de mama lui în sarcină. Nu-şi mai aminteşte nici măcar cum arată cerul. Şi-a dezvoltat în schimb simţurile tactile, dar şi auzul. Asta îl ajută să se întoarcă acasă teafăr. Reporterii Click! l-au însoţit pe bărbat într-o călătorie prin Bucureşti, pornind de la Piaţa Victoriei. „Mă ajut mult de baston ca să nu mă lovesc de stâlpişorii şi de bolarzii puşi pe marginea trotuarelor. Sunt duşmanii mei. Sunt vânăt pe tibie”, ne spune Antonio. Ajunge în staţia de autobuz, iar, dacă nu ar fi oamenii de bună-credinţă, bărbatul n-ar avea de unde să ştie ce autobuz soseşte. Nu există difuzoare care să-l informeze, aşa cum sunt în capitalele civilizate. Reuşeşte să urce în maşină, dar nu are unde să se aşeze. Locurile destinate persoanelor cu dizabilităţi sunt ocupate de oameni în putere şi merge pe bâjbâite ca să se agaţe de o bară. Acum, are o altă problemă. Nu ştie unde să coboare, pentru că staţiile nu sunt anunţate vocal. „Mă ghidez după curbele pe care le ia autobuzul şi număr staţiile. Sunt singurele variante. Şi asta doar dacă circul pe traseele pe care le cunosc”. Coboară şi trebuie să traverseze bulevardul Magheru. Semafoarele nu sunt sonorizate. Aşteaptă până când îşi dă seama că cei de lângă el se angajează în traversare. Maşinile parcate pe trotuare îl împiedică şi au existat cazuri în care a fost lovit de şoferii neatenţi în timp ce dădeau cu spatele. În Bucureşti sunt 6.000 de nevăzători care încearcă să trăiască normal într-un oraş deloc prietenos cu ei. 

Aplicaţia îl ajută să meargă singur cu metroul


    Antonio ascultă aplicaţia pentru metrou, care-l ghidează  spre peron
Antonio ascultă aplicaţia pentru metrou, care-l ghidează spre peron

Mersul cu metroul a devenit mult mai uşor pentru Antonio, de săptămâna trecută, când a fost lansată aplicaţia Tandem Acces, gândită de Asociaţia Tandem şi finanţată cu 50.000 de euro de Fundaţia Orange. Când a ajuns la gura de metrou, bărbatul a deschis aplicaţia instalată gratuit pe telefon. Aceasta funcţionează în baza celor 1.000 de senzori montaţi în toată reţeaua metroului şi îi ghidează prin mesaje vocale pe utilizatori către direcţia dorită. De asemenea, îi avertizează cu privire la prezenţa scărilor. „Mi s-a întâmplat să pun piciorul în afara peronului şi m-am speriat foarte tare când m-a claxonat mecanicul. Doi prieteni au căzut şi au fost ucişi de tren”, ne-a spus omul speriat.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Regina Letizia și Regele Felipe Foto Profimedia (1) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
cumparaturi supermarket alimente  shopping (2) jpeg
junjun1 jpeg
michael jackson jpg
restaurant foto unsplash jpg
dulciuri jpg
Blocuri Bucuresti FOTO Shutterstock jpg
somn pexels jpg
autostrada 5 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net