Consiliul Concurenţei face inspecţii pe piaţa petrolului
În ultimii cinci ani, potrivit presei, Consiliul a avut o activitate relativ intensă, aplicând amenzi în valoare totală de 93 de milioane de euro. Deocamdată nu au fost date publicităţii motivele acestei investigaţii, dar cel mai probabil este vorba de "aranjarea" preţurilor de vânzare la pompă.
Inspectorii Consiliului Concurenţei au efectuat inspecţii inopinate la sediile principalilor agenţi economici de pe piaţa petrolului, pe care o investighează din anul 2005, se arată într-un comunicat al instituţiei, citat de agenţia NewsIn.
"Autoritatea de concurenţă din România are în analiză această piaţă încă din anul 2005, urmărind activitatea tuturor companiilor active în domeniu pe o perioadă mai îndelungată, ţinând cont de dinamica şi evoluţiile din sectorul petrolier la nivel intern şi internaţional", se arată în comunicatul Consiliului.
Conform acestuia, documentele şi declaraţiile ridicate în cadrul acestor inspecţii se afla în analiza instituţiei, în cadrul procedurii specifice investigaţiei.
"Inspecţia inopinată este un instrument utilizat de către Consiliul Concurenţei în cadrul investigaţiilor declanşate", se mai arată în document.
Consiliul Concurenţei mai precizează că din luna septembrie a acestui an a adoptat noile instrucţiuni privind aplicarea politicii de clemenţă. Potrivit unei analize a cotidianului Ziarul Financiar, în ultimii cinci ani instituţia a aplicat amenzi în valoare totală de 93 de milioane de euro. Cinci dintre deciziile Consiliului au cumulat circa 70% din valoarea totală a amenzilor aplicate: "cartelul din piaţa cimentului, înţelegerea din piaţa insulinei, abuzul de poziţie dominantă al CFR Marfă, înţelegerea şi abuzul unor jucători din piaţa serviciilor de cablu TV şi înţelegerea pe verticală dintre compania producătoare de gumă de mestecat Wrigley România şi distribuitorii să". Potrivit actualelor reglementări, încălcarea legislaţiei concurenţei poate fi sancţionată cu o amendă echivalentă cu până la 10% din cifra anuală de afaceri a companiei sau companiilor amendate. Cea mai mare amendă dată de Consiliu până acum a fost cea primită de distribuitorul de medicamente Mediplus Exim, în martie 2008, de circa 13,2 milioane de euro, reprezentând 3,6% din cifra anuală de afaceri (CA). Ca pondere în CA, cele mai mari amenzi au fost cele primite de companiile de servicii TV prin cablu UPC România şi Hi-Fi Quadral (7% din cifra de afaceri).
În prezent, Consiliul Concurenţei derulează investigaţii pe piaţa distribuţiei en gros de medicamente, analizând posibile înţelegeri dintre producători şi distribuitori. De asemenea, sub lupă se află patru mari reţele de retail - Metro, Rewe (care operează reţelele Selgros şi Billa), Mega Image şi Interex - suspectate de înţelegeri asupra preţurilor de vânzare şi de revânzare. Şi Poşta Română este investigată, pentru posibil abuz de poziţie dominantă.