Cum arată mașina blindată a lui Stalin. Modelul a fost creat special pentru liderul soviectic
Nu ne miră când vedem că anumiți conducători, indiferent din ce țară de pe Pământ, sunt transportați pe străzile orașelor cu mașini bine echipate și înconjurați de alte autoturisme pline cu agenți pregătiți să facă față la orice provocare. Însă, pe vremuri, mașinile erau total altfel, cel puțin în cazul lui Iosif Stalin. Liderul rus deținea o mașină blindată de 4.2 tone, estimată cu câțiva ani în urmă la 2.8 milioane de dolari, fiind un model creat special pentru el.
O limuzină blindată ZIS-115 care a fost folosită în trecut de liderul sovietic Iosif Stalin este o versiune blindată a limuzinei ZIS-110. Este o maşină de lux foarte rară. Fabrica de automobile Stalin (ZIS) din Moscova a produs doar 56 de astfel de modele, destinate în principal liderilor Partidului Comunist ai Uniunii Sovietice şi, mai ales, lui Iosif Stalin. În anul 2019, prețul mașinii era estimat la 2,8 milioane de dolari.
Vehiculul are o armură blindată, ferestre antiglonţ de 8 cm grosime (fiecare geam cântărind peste 200 kg) şi este proiectat să reziste unei explozii provocate de o grenadă de mână. Cum am menționat, doar câteva de astfel de limuzine au ieşit pe porţile fabricii în cei şase ani de producţie, între 1949-1955.
Mașina blindată a fost furată în anul 2019
De altfel, în noaptea de 26 spre 27 decembrie anul 2019, limuzina care a aparținut liderului sovietic a fost furată. Camerele de supraveghere au înregistrat imagini cu şase persoane care au reuşit să scoată mașina dintr-un garaj din nordul Moscovei, remorcând vehiculul istoric de 4,2 tone cu o maşină de teren. Ulterior, limuzina a fost găsită de poliţie după 24 de ore, într-un garaj din centrul capitalei Rusiei. Nici până în ziua de astăzi nu este clar dacă hoţii intenţionau să mute vehiculul sau dacă l-au abandonat pur şi simplu în acel garaj. Potrivit documentelor, la acel moment autovehiculul legendar sovietic din clasa de lux aparținea șefului serviciului de securitate al oligarhului ucrainean Ruslan Tarpan.
Mai multe dintre aceste mașini încă există, deținute de colecționari privați și muzee din întreaga lume. Liderii ruși au avut unele în garajul lor oficial până în 1994.