Şoferii îţi fac semn cu farurile? Uite ce vor să-ţi spună!
Pe şosele nu eşti niciodată singur. Acolo e o adevărată comunitate care trebuie să comunice, să-şi transmită informaţii, să-şi mulţumească reciproc, să se avertizeze. În această lume există un limbaj codificat pe care trebuie să-l cunoşti, ca şofer. Un semnal dreapta nu înseamnă neapărat că şoferul va vira la dreapta, o fază lungă îţi spune mult mai mult decât simpla nevoie de a vedea mai bine. Iată care sunt semnele pe care şi le fac şoferii în traficul din România.
Semnal dreapta – Poţi să depăşeşti. Dacă autoturismul din faţă merge foarte încet, şoferul, conştient că te ţine-n loc, te poate ajuta să-l depăşeşti. Dacă semnalizează dreapta înseamnă că drumul e liber şi nu vine nimic de pe contrasens. Oricum, semnalul lui poate fi luat doar drept sugestie. E imperios necesar să te asiguri şi tu. Doar tu răspunzi de viaţa ta şi a celor din maşina pe care o conduci.
Semnal stânga – Nu îl depăşi! Dacă şoferul din faţă, pe care te chinui să îl depăşeşti, îţi dă un scurt semnal stânga, te avertizează în acest fel că nu e cazul să te angajezi în depăşire pentru că vine ceva de pe contrasens. Crede-l pe cuvânt, vede mai bine!
Flash-uri succesive de pe contrasens – E Poliţie. Acesta e semnalul clasic al şoferilor atunci când sunt controale ale poliţiei, e un spirit de solidaritate, un cod nescris al şoferilor. Atunci când o maşină de pe contrasens îţi face flash-uri, e semn că te aşteaptă o razie de poliţie, cu radar, şi că trebuie să mergi cu viteza regulamentară.
Flash scurt – îl deranjează farurile tale. Noaptea, pentru a nu-i deranja pe ceilalţi participanţi la trafic, trebuie să foloseşti faza scurtă atunci când apare o maşină de pe contrasens. În situaţia în care maşina din faţă îţi dă un scurt flash, e semn că te roagă să închizi faza lungă. Dacă tu însă ai faza scurtă şi poate din anumite motive deranjezi (farurile sunt prea puternice, orientate prea mult în sus), reconfirmi celuilalt şofer că de fapt circuli regulamentar dându-i, la rândul tău, un flash.
Pui avarii când cel din spate merge cu faza lungă. Cum îl avertizezi pe cel din spatele tău că merge cu faza lungă şi te deranjează? Nu ai altă soluţie decât să pui avariile. Dacă cel din spatele tău merge intenţionat cu faza lungă, e un semn de nervozitate, se răzbună pe tine, te şicanează dintr-un motiv.
Scurte avarii – Îţi mulţumeşte. În trafic, ca şi în viaţa de zi cu zi, şoferii comunică, cer lucruri şi mulţumesc pentru ele. Dacă ai ajutat un şofer să te depăşească, i-ai acordat prioritate, l-ai lăsat în faţa ta la o coadă, avariile scurte pe care le pune înseamnă „mulţumesc”. Poţi să-i spui şi tu „cu plăcere” dând un scurt flash.
Avarii prelungite – e o problemă în faţă. Dacă vezi că maşina din faţă porneşte avariile, e semn că trebuie să încetineşti. Drumul se va opri brusc într-o coloană de maşini. Poate e un blocaj, un accident. Trebuie să pui şi tu avariile pentru a-i avertiza pe cei din spatele tău să nu vină cu viteză.
Poliţiştii rutieri nu sancţionează astfel de semne făcute în trafic
Potrivit purtătorului de cuvânt al Brigăzii Rutiere, Andrei Codau, toate aceste semne şi semnale ţin exclusiv de comunitatea şoferilor şi nu încalcă legea. „Atâta timp cât nu contravin legii şi regulilor din trafic, nu comentăm”, ne-au transmis reprezentanţii Poliţiei. Cristian Alexandrescu, managerul unei şcoli de soferi din Bucureşti ne-a spus că aceste semnale nu sunt prevăzute în normele rutiere. „Poliţia nu va lua măsuri în acest sens. În plus, sunt greu de dovedit în instanţă. Sfatul meu este ca fiecare şofer să-i respecte pe cei din jur, dar să se bazeze în primul rând pe el atunci când are de făcut o manevră periculoasă, cum e depăşirea”, a mai adăugat Cristian Alexandrescu.
Există programe de telefon care îţi dau toate informaţiile
Cei care au telefoane mai performante şi călătoresc mult în afara localităţii îşi pot descărca de pe Internet programe care le oferă asistenţă pe toată durata drumului. Acestea conţin hartă GPS care îţi arată cele mai scurte, cele mai bune drumuri, te avertizează înainte de a întâlni camere radar, ştiu dacă sunt blocaje în trafic şi îţi oferă rute alternative. Şoferii de camion, care sunt în permanenţă pe drumuri, comunică între ei prin staţii radio speciale, anunţându-se când sunt probleme în trafic, blocaje, radare sau controale ale Poliţiei. Şi tu îţi poţi cumpăra o astfel de staţie, dacă vrei să fii conectat la comunitatea şoferilor pe o rază de 5 - 15 km (în funcţie de model).