A doua zi de școală: între lecții și proteste. Lider sindical: „Există o cerință pentru greva generală... impactul să fie maximum!"
A doua zi de școală a adus ore ținute doar de o parte dintre profesori, pentru că alții au protestat în clasă fără să predea. În tot acest timp, liderii sindicali din educație anunță că protestele vor continua. „Există o cerință din partea colegilor noștri să declanșăm cât mai repede un referendum pentru greva generală, astfel încât impactul să fie maximum", a declarat liderul sindical Marius Nistor, în exclusivitate pentru Click!.

Ce au făcut profesorii
În a doua zi de școală, situația din unitățile de învățământ rămâne tensionată. În timp ce o parte dintre profesori au intrat la clasă și predau lecțiile obișnuite, alții au ales să participe la proteste silențioase, fiind prezenți fizic, dar fără a susține activități didactice.
„Am decis să țin orele pentru că nu vreau ca elevii mei să aibă de suferit. Ei nu sunt vinovați pentru problemele sistemului”, a explicat un dascăl din Capitală. Altul a declarat: „Suntem prezenți, dar nu predăm. Este singurul mod în care putem transmite un semnal ferm că lucrurile nu mai pot continua așa. Și copiii trebuie să vadă că și noi avem o limită”.
Se discută despre declanșarea grevei generale
Președintele Federației „Spiru Haret” Marius Nistor a declarat că sindicaliștii strâng date pentru organizarea celui de-al doilea referendum privind boicotarea activităților cu caracter didactic. „În funcție de ceea ce va rezulta, vom ști ce vom face. Există o cerință din partea colegilor noștri să declanșăm cât mai repede un referendum pentru greva generală, astfel încât impactul să fie maximum.
De la Guvern nu avem răspuns, face o greșeală și considerăm că e cea mai mare greșeală să persiști în tăcere, iar de la Cotroceni ni s-a cerut un răgaz de două luni ca să poată centraliza toate datele legate de efectele măsurii asumate pe legea 141, apoi să ne reîntâlnim și să discutăm. Până atunci noi vom continua protestele și în altă formă”, a subliniat liderul sindical, în exclusivitate pentru Click!.
Care sunt nemulțumirile profesorilor
Cadrele didactice acuză Legea 141/2025 de măsuri adoptate „fulgerător”, fără studii de impact, consultări publice sau fundamentare bugetară adecvată, ferind sistemul de educație de transparență și predictibilitate. În rândul revendicărilor se numără creșterea normei didactice cu două ore pe săptămână, majorare fără precedent din 1995, reducerea valorii orei plătite, comasarea școlilor mici, tăierea burselor pentru elevi și desființarea plății cu ora pentru activități didactice suplimentare.
Profesorii cu vechime remarcă „ore suplimentare neplătite” ce echivalează cu o reducere salarială mascată de 25 %, iar eliminarea posibilității reducerii normei pentru cadre cu grad didactic I și vechime în sistem erodează un drept deja greu accesibil, spune Marius Nistor. Toate aceste măsuri au generat un val de proteste susținute, inclusiv pichetări, marșuri și apeluri la abrogarea legii, alimentate de percepția că educația este sacrificată în numele austerității bugetare.
Ce spun elevii despre protestele organizate
Cei mai mulți dintre elevi critică dur "Legea Bolojan" și se solidarizează cu profesorii. Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE) a luat clar atitudine împotriva noilor reforme, afirmând că aceste măsuri „pun în pericol viitorul educației” și solicită Guvernului anularea restricțiilor și tăierilor impuse în școli. Mai mult, în marile orașe, elevii s-au alăturat protestelor profesorilor, scandând mesaje de sprijin precum „elevii sunt cu voi!”, un gest simbolic ce subliniază solidaritatea generațiilor tinere și nemulțumirea profundă față de schimbările adoptate prin lege.



































