Adevărul despre Black Friday 2025: reduceri uriașe sau păcăleală bine ambalată? Ce spun analiștii economici
Black Friday 2025 este cel mai așteptat moment de shopping al anului, iar promisiunile de reduceri uriașe revin în prim-plan. Însă într-o perioadă în care prețurile cresc accelerat, românii devin tot mai prudenți. Cât de reale sunt, de fapt, ofertele de Black Friday și cum încearcă, în acest an, comerciații să-i convingă pe români să cumpere, aflați în materialul de mai jos.

Ce strategii vor adopta comercianții, în 2025, de Black Friday?
Black Friday, evenimentul cel mai așteptat de shopping, rămâne un reper pentru retaileri și consumatori. „De Black Friday 2025, românii vor încerca să cumpere ce nu își mai permit în prezent. Vor căuta pe site-uri și în magazine produsele cu cel mai mic preț, mai ales din zona de îmbrăcăminte și încălțăminte pentru iarnă”, se arată în studiul realizat, recent, de Frames.
După un 2024 cu încasări record, aproximativ 500 de milioane de euro generate la nivelul întregii luni noiembrie (online și offline), analiștii consideră că ediția din acest an ar putea aduce rezultate similare. Nu neapărat datorită creșterii consumului, ci mai degrabă din cauza efectului psihologic al scumpirilor. Oamenii sunt tot mai tentați să cumpere "acum”, de teama că, peste câteva săptămâni, prețurile vor fi și mai mari. În prezent, inflația, aflată pe o pantă ascendentă și estimată să depășească 10% în luna noiembrie, pune o presiune semnificativă pe bugetele familiilor. În acest context, retailerii pregătesc campanii tot mai sofisticate, menite să creeze senzația de urgență și exclusivitate.
„Comercianții sunt conștienți de scăderea puterii de cumpărare și vor încerca, de Black Friday, să stimuleze cât mai mult posibil ideea de FOMO (fear of missing out): teama de a rămâne pe dinafară”, explică analistul economic Adrian Negrescu. Potrivit acestuia, prin reclame online și spoturi TV, magazinele vor accentua mesajul „ofertelor de neratat”, încercând să transforme cumpărăturile într-o reacție emoțională, mai degrabă decât una rațională.
Ce își doresc românii să cumpere de Black Friday?
În prim-planul vânzărilor de Black Friday 2025 se vor afla articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte, produsele de îngrijire personală și cosmeticele. Totodată, apropierea sărbătorilor de iarnă va impulsiona și achizițiile de alimente neperisabile, de la ingrediente pentru cozonac până la băuturi și dulciuri destinate meselor festive.
„Toate sondajele de opinie arată că marea teamă a românilor este legată de scumpiri. Așa că mulți vor intra pe site-uri, vor merge în magazine și vor căuta produsele de care au nevoie, inclusiv cadourile de Moș Crăciun, cu speranța că le vor găsi la un preț mai bun, înainte de creșterile de preț așteptate în decembrie”, arată analiza Frames.
Cât de reale sunt, de fapt, ofertele de Black Friday?
În ciuda entuziasmului generat de eveniment, specialiștii avertizează că nu toate reducerile afișate sunt reale. În unele cazuri, prețurile de bază sunt crescute artificial înainte de campanie, pentru a crea iluzia unui discount substanțial. Consiliul Concurenței și Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor au anunțat deja controale pentru a verifica respectarea legislației privind afișarea corectă a prețurilor.
Cât de reale sunt, de fapt, ofertele de Black Friday 2025? Răspunsul depinde, spun analiștii, de gradul de informare al cumpărătorilor. Verificarea istoricului de preț, compararea ofertelor pe mai multe platforme și evitarea achizițiilor impulsive pot face diferența între o economie reală și o capcană de marketing.




































