Atenție la SMS-urile virusate! Ce riști dacă le deschizi și cum repari greșeala
Mii de români au primit recent, în perioada sărbătorilor pascale, mesaje pe telefon care conțineau linkuri malițioase. Practic, într-un text scurt, cu greșeli de punctuație, ți se spune că ai primit un mesaj vocal, iar pentru ascultarea lui trebuie să accesezi un link. Nu dați click pe acel link! Este un virus. Odată ajuns în telefon, infractorii vă pot fura, de la distanță, atât datele personale, cât și banii din cont.
Nu deschideți linkuri suspecte, de la numere necunoscute!
„Ai un nou mesaj vocal - ascultă acum!", sau „Ve r ifi cati no ul dvs. me s a j vo cal”. Așa sună sms-urile primite de mii de români. Lângă este atașat și un link, iar printr-un simplu click există riscul instalării unei aplicații care deschide infractorilor o portiță către datele voastre personale, din telefon.
„În cadrul campaniei cu sms-uri capcană lansate de atacatori în perioada Paștelui, unii utilizatori au raportat că, după ce au accesat link-ul din mesaj, au descărcat și instalat o aplicație malițioasă pentru Android, denumită Voicemail. Ulterior, această aplicație cerea multiple permisiuni care, odată acordate, permiteau atacatorilor să spioneze utilizatorul și să extragă date sensibile de pe dispozitiv”, a precizat Directoratul Național de Securitate Cibernetică (DNSC). Specialiștii recomandă să evitați astfel de mesaje de la numere necunoscute, iar dacă ați accesat deja linkul și ați instalat aplicația, să o ștergeți și să reveniți la setările din fabrică ale telefonului. Nu înainte de a face un back-up, pe o sursă externă, a contactelor și imaginilor, pentru a nu le pierde.
Recomandările Directoratului Național de Securitate Cibernetică
Pentru a vă proteja de acest tip de amenințare online, echipa Directoratului vă recomandă să:
· Evitați accesarea link-urilor și deschiderea atașamentelor provenite din surse necunoscute;
· Acordați permisiuni aplicațiilor mobile în mod punctual și în funcție de necesități;
· Verificați și gestionarea periodică a permisiunilor aplicațiilor mobile;
· Utilizați soluții antivirus și actualizați constant semnăturile acestora (update);
· Activați opțiunea de verificare a securității aplicațiilor mobile instalate și a opțiunii de blocare a celor din surse necunoscute;
· Actualizați sistemul de operare la ultima versiune compatibilă cu sistemul utilizat;
· Dacă realizați că ați căzut victimă acestui tip de atac evitați cu orice preț autentificarea pe conturi fără a realiza o resetare din fabrică a dispozitivului sau recuperarea datelor dintr-un backup creat după instalarea aplicației malițioase!
· În cazul în care v-ați autentificat pe anumite conturi, după ce ați acordat permisiuni unei astfel de aplicații malițioase, recomandăm să vă schimbați parolele corespondente și să activați autentificarea multifactorială (2FA), acolo unde este posibil. Dacă ați folosit date de card, contactați imediat banca pentru raportarea problemei și înlocuirea cardului, dar și a datelor de autentificare dedicate serviciului de internet banking.
Aveți un pont sau mai multe informații pe subiect? Scrieți-ne pe adresa pont@click.ro.