Au voie elevii să își facă temele cu ChatGPT? Se consideră furt? Ministrul Educației: „Nu contează!”
Discuția despre rolul Inteligenței Artificiale în școli a ajuns oficial pe masa Ministerului Educației. Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat că elevii pot folosi ChatGPT la teme, dar doar cu o precizare esențială. David a explicat cum ar trebui profesorii să se raporteze la lucrările realizate cu ajutorul AI. În același timp, acesta a reafirmat că temele nu trebuie să fie o povară pentru copii.

Declarațiile au fost făcute în contextul unei dezbateri privind volumul sarcinilor școlare și adaptarea lor la noile realități digitale.
ChatGPT și noile reguli pentru teme
Ministrul Educației Daniel David a lămurit, în cadrul unui interviu la Digi24, aspectul privind temele elevilor realizate cu ajutorul inteligenței artificiale. Ministrul a spus clar că „nu contează dacă lucrezi singur sau cu inteligența artificială”.
„În primul rând, aș spune profesorilor că ar trebui să le vorbească elevilor despre Inteligența Artificială.
Dacă tot dau teme pentru acasă, să îi învețe pe copii că Inteligența Artificială este un instrument pe care îl pot folosi, să recunoască în lucrarea lor că au utilizat un instrument de inteligență artificială și să verifice lucrarea nu în varianta scrisă, ci printr-un examen oral.
Chiar nu contează dacă ai lucrat singur sau cu ajutorul Inteligenței Artificiale. Vreau să stau față în față cu tine cinci minute, să îți pun două-trei întrebări și să văd dacă ai înțeles ce este scris acolo. Acesta este sfatul meu și, treptat, vom merge în această direcție și în universități.”, a spus ministrul Educatiei, Daniel David, la Digi24.
Ministrul a mai spus că încă de pe vremea când era rectorul Universității Babes Bolyai le spunea profesorilor să nu îi evalueze pe studenți după teme.
„Când eram rectorul universitatii am inițiat o astfel de procedura in care le-am spus profesorilor nu mai evaluati studentii doar pe baza unor teme sau lucrari scriepe care le dati la seminarii sau acasa, pentru ca nu stii cine le face.”
Neprecizarea se consideră furt?
Ministrul David a explicat și situația în care un elev nu precizează în lucrarea folosirea ChatGPT.
„Daca nu precizeaza, intr-un fel este furt, dar acum pe de alta parte nu poti sa ii spui chiar furt pentru Inteligenta artificiala nu a fost definitiva ca un agent cu drepturi si obligatii. Dar corect este sa recunoști.”
În că din primăvară, Daniel David a cerut profesorilor să nu îi încarce pe elevi cu teme pentru acasă și să existe o coordonare între ei în privința acestui aspect. „Temele: am discutat și despre acest lucru, există reglementări, sunt reglementări mai vechi. Temele n-ar trebui la nivelul învățământului primar să depășească o oră pe zi, 2 ore la gimnaziu și la învățământul liceal.
De aceea, îi încurajez pe profesori să se coordoneze între ei și pe diriginte să aibă grijă de această coordonare, pentru a nu încărca, într-adevăr, mai mult decât este cazul copiii”.
Ministrul a transmis părinților îngrijorați că elevii primesc prea multe teme „să sesizeze dirigintele, directorul școlii”. Dacă nu primesc răspuns, să se îndrepte spre inspectorat și abia apoi la minister, a spus acesta.



































