Ce anvelope sunt legale în această iarnă? RAR clarifică: „Nu toate cauciucurile all season sunt recunoscute ca..."
Odată cu primele ninsori de la munte, tot mai mulți șoferi se grăbesc să-și monteze anvelopele de iarnă. În acest context, Registrul Auto Român (RAR) a venit cu precizări oficiale, explicând care sunt, de fapt, anvelopele legale pentru sezonul rece și demontând informațiile false apărute în ultima perioadă despre cauciucurile „all season” și presupusele modificări ale Codului Rutier.

„Mai bine le schimb acum, decât să risc o amendă (...)"
Primele ninsori de la munte i-au convins deja pe șoferi să trebuie schimbate anvelopele. „Am văzut la știri că a nins pe Transfăgărășan și pe Valea Prahovei, așa că voi merge să îmi schimb cauciucurile. Nici nu vreau să mă gândesc cum e să te prindă prima zăpadă cu anvelopele de vară. Mai bine le schimb acum, decât să risc o amendă sau, mai rău, un accident”, spune Ioan, din Brașov. Situația nu este singulară. În multe orașe, service-urile auto se confruntă deja cu un val de solicitări.
În acest context, Registrul Auto Român a emis un comunicat prin care clarifică ce anvelope sunt considerate legale în sezonul rece și demontează o serie de informații false care au circulat online în ultimele săptămâni. „Am observat apariția unor articole de tip clickbait, cu titluri alarmiste de genul "vești de ultimă oră pentru toți șoferii" sau "amenzi uriașe pentru cei cu cauciucuri all season". Acestea sunt neadevărate și nu reflectă legislația actuală. Nu s-a modificat nimic în Codul Rutier privind echiparea vehiculelor în sezonul rece”, au transmis reprezentanții RAR.
Care sunt, de fapt, anvelopele legale de iarnă
Potrivit instituției, anvelopele legale de iarnă sunt acelea care poartă marcajul M+S, M.S. sau M&S, inscripții ce indică faptul că pot fi folosite pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. „Denumirea all season este una comercială și nu garantează automat că anvelopa respectă cerințele tehnice pentru iarnă. Șoferii trebuie să verifice prezența acestor marcaje pe cauciucuri, altfel riscă amenzi dacă sunt surprinși circulând în condiții de iarnă fără echiparea corespunzătoare”, se arată în mesajul RAR.
Reprezentanții instituției atrag atenția și asupra siguranței: cauciucurile de iarnă nu sunt doar o obligație legală, ci o necesitate tehnică. „La temperaturi sub 7-8 grade Celsius, anvelopele de vară se întăresc și pierd aderența. Cele de iarnă, în schimb, rămân moi, oferind o stabilitate crescută și o distanță de frânare mai scurtă. Diferența se simte în fiecare manevră, mai ales pe carosabil umed sau alunecos”, explică specialiștii RAR.
Ce trebuie să verifici dacă ai cauciucuri "all-season"
Cătălin Bălan, mecanic auto cu peste 15 ani de experiență, confirmă importanța acestor detalii: „În fiecare toamnă vedem același fenomen: șoferii vin pe ultima sută de metri. Cei care au cauciucuri all season trebuie să se uite la marcaj. Am avut clienți convinși că sunt în regulă, dar anvelopele lor nu aveau M+S. Într-un eventual control, riscă amendă, iar în caz de accident, pot avea probleme și cu asigurarea”.
Specialistul recomandă, totodată, verificarea anului de fabricație, inscripționat pe cauciuc sub forma DOT, și a adâncimii profilului: „După 4-5 ani, cauciucurile îmbătrânesc, indiferent cât de puțin au fost folosite. Dacă prezintă fisuri sau uzură neregulată, e mai sigur să le înlocuiți. Un set bun de anvelope de iarnă poate face diferența între o oprire la timp și un accident”.
Amenzile pe care pot să le primească șoferii
În România, lipsa anvelopelor de iarnă în condiții de carosabil acoperit cu zăpadă, gheață sau polei este sancționată cu amenzi din clasa a IV-a, adică între 9 și 20 de puncte-amendă, echivalând cu o sumă de 1.305 lei până la 2.900 de lei. RAR reamintește că scopul acestor reguli nu este sancționarea, ci siguranța.
„Vrem ca șoferii să fie corect informați și să evite capcanele dezinformării. Înainte de a crede titluri alarmiste de pe internet, verificați sursele oficiale. Pregătiți mașina pentru iarnă la timp, pentru că siguranța pe drum nu ține de sezonul știrilor, ci de responsabilitatea fiecărui șofer”, transmit reprezentanții instituției.

































