Cel mai rezistent „drum pavat” din România a fost construit de daci. Se restaurează după 2.000 de ani
În inima Munților Orăștiei, la Sarmizegetusa Regia, cel mai vechi și rezistent drum pavat din România, construit de daci în urmă cu două milenii, se pregătește să intre într-un amplu proces de restaurare. Acest drum spectaculos leagă cetatea de zona sacră a templelor și este o mărturie a ingeniozității dacilor.
Un drum pentru eternitate
Drumul antic, îngropat parțial, leagă fortificația antică de zona sacră a ansamblului UNESCO.
Realizat din blocuri de calcar fasonate, aduse din cariera de la Măgura Călanului, drumul antic avea o lungime de peste 170 de metri și o lățime de aproape șase metri. Sub forma unor trepte, construcția făcea legătura între fortificația cetății și templele așezate pe terasele IX, X și XI, depășind o diferență de nivel de 25 de metri, transmite Adevărul.
Sarmizegetusa Regia nu este singura cetate dacică unde se mai pot vedea astfel de drumuri. Construcții similare, dar mai mici, există și la Costești sau Piatra Roșie.
Totuși, drumul de aici impresionează prin dimensiunile și starea de conservare, fiind unic în peisajul monumentelor dacice.
Descoperit în anii ’50, restaurat incomplet în anii ’80
Drumul a fost descoperit parțial în anii ’50, datorită echipei arheologului Constantin Daicoviciu, care a dezvăluit fragmente din structura originală.
Prima restaurare a avut loc în anii ’80, când s-au adăugat blocuri de calcar noi și s-a amenajat un sistem de drenaj.
Din păcate, restaurarea de atunci nu a fost perfectă. Expertizele recente arată că porțiunile cu materiale moderne s-au deteriorat semnificativ, în timp ce segmentele originale, construite de daci, sunt într-o stare mai bună.
Acest lucru demonstrează încă o dată măiestria tehnică și durabilitatea soluțiilor folosite acum 2000 de ani.
Cât va costa restaurarea drumului
Restaurarea drumului este estimată la 7,3 milioane de lei, o investiție gestionată de Consiliul Județean Hunedoara, în colaborare cu Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Asociația Monumentum.
Lucrările vor include refacerea treptelor, consolidarea structurii și asigurarea drenajului, ținând cont de descoperirile arheologice și de metodele originale de construcție.
Proiectul nu este doar o investiție în conservarea istoriei, ci și un mod de a pune în valoare unul dintre cele mai importante monumente antice ale României.
Drumul pavat de la Sarmizegetusa Regia este mai mult decât o cale de acces. Este o fereastră spre trecut, care vorbește despre priceperea și viziunea dacilor.