Drumul de mare viteză care va lega două regiuni istorice din România. Când va fi gata și câți kilometri va avea

Miercuri, 29 octombrie 2025, Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a anunţat că a semnat două contracte importante pentru proiectarea și construirea a circa 105 km de drumuri de mare viteză.

În România se vor construi 105 km de drumuri de mare viteză / FOTO: CNIR
În România se vor construi 105 km de drumuri de mare viteză / FOTO: CNIR

Unul dintre aceste contracte vizează tronsonul de 73,5 km al drumului expres DEx6 Focșani – Brăila, care urmează să creeze o legătură directă între regiunile istorice Moldova și Dobrogea.

Detalii tehnice și financiare

Contractul pentru DEx6 – Focșani‑Brăila a fost atribuit asocierii de firme: SA&PE Construct, Spedition UMB, Tehnostrade şi Arcada. Valoarea este de aproximativ 4,29 miliarde de lei, iar termenul de execuţie este de 42 de luni, ceea ce înseamnă că circulaţia ar putea începe în primăvara anului 2029. Finanţarea va fi asigurată din fonduri europene prin programul de transport 2021‑2027, precum şi din bugetul de stat.

Proiectul de 73,5 km este notabil nu doar prin lungimea sa, fiind cel mai lung tronson de drum de mare viteză contractat până acum într‑un singur pachet în România, dar şi prin rolul său de infrastructură: legând Autostrada A7 (care traversează Moldova) de podul peste Dunăre de la Brăila şi pe mai departe spre Tulcea şi Constanţa, în Dobrogea.

Practic, prin DEx6 se creează o cale rapidă de transport între două provincii cu relevanţă economică şi demografică, oferind o alternativă la traseele existente şi întărind conectivitatea regională.

Context și perspective

Construcţia acestui tip de drum de mare viteză reprezintă un pas important în strategia de modernizare a infrastructurii rutiere din România, aflată de mult timp sub presiunea întârzierilor, costurilor ridicate şi contestărilor. În acest caz, expertiza firmelor implicate, precum Spedition UMB (controlată de omul de afaceri Dorinel Umbrărescu), şi implicarea fondurilor europene adaugă credibilitate proiectului. 

Pe de altă parte, termenul de 42 de luni este ambiţios pentru o lucrare de asemenea amploare. Întrebarea care rămâne este dacă ritmul şi calitatea lucrărilor vor permite deschiderea completă în primăvara lui 2029, aşa cum este planificat. De asemenea, se prevede posibilitatea deschiderii pe segmente funcţionale pe măsură ce acestea sunt finalizate, ceea ce ar putea aduce beneficii mai devreme de termenul final.

Pentru populaţie şi mediul economic local, deschiderea circulaţiei pe DEx6 va reduce semnificativ timpul de deplasare între estul Moldovei şi Dobrogea, va facilita transportul de mărfuri şi turismul, şi va susţine dezvoltarea zonelor tranzitate de drum. Autorităţile vor trebui să monitorizeze atent graficul de execuţie, calitatea lucrărilor, alocarea corectă a fondurilor şi eventualele contestaţii sau blocaje ce pot apărea în situaţii complexe.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
schi vacanta jpg
icoana jpeg
shibuya jpg
beach 5257079 1280 jpg
Frig vreme rece iarna FOTO Shutterstock
plante bucatarie istock jpg
test jpg
560605408 1342429660587630 3988430566898673010 n jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net