Iată cum faci cumpărături mai ieftine pentru Crăciun!
A durat ceva vreme, dar până la urmă s-a copt. Platforma online unde putem verifica preţurile principalelor produse alimentare şi nealimentare înainte de a pleca la cumpărături va fi lansată azi. Monitorul preţurilor bunurilor de consum are ca scop ieftinirea produselor de uz general, ca urmare a concurenţei iscate între magazine.
Cu o lună înainte de Sărbătorile de iarnă, bucureştenii vor avea la dispoziţie un instrument care îi va ajuta să economisească timp şi bani. Monitorul preţurilor, o platformă virtuală care conţine preţurile în timp real ale produselor de larg consum, îi va ajuta pe oameni să-şi calculeze cel mai ieftin coş de cumpărături. Pe baza acestor informaţii, consumatorii vor putea alege fie cel mai apropiat magazin, fie magazinul cu cea mai avantajoasă ofertă. Modul de funcţionare, categoriile de produse cu preţuri la vedere şi numărul magazinelor implicate în proiect vor fi comunicate joi (22 noiembrie), în cadrul unei demonstraţii organizate la sediul Consiliului Concurenţei. Conform iniţiatorilor proiectului, monitorul are ca scop ieftinirea produselor alimentare şi de uz general.
Reprezentanţii supermarketurilor din România nu au agreat niciodată acest proiect. Mai mult, au căutat nenumărate tertipuri pentru a ne convinge că nu va funcţiona. În fapt, retailerii au două motive de îngrijorare. În primul rând, magazinele sunt nemulţumite că trebuie să aibă personal care să actualizeze platforma de fiecare dată când intervin modificări de preţ. În al doilea rând, supermarketurile nu se simt confortabil în a-şi face publică oferta la nişte produse dinainte stabilite. Această practică ar duce automat la creşterea competitivităţii între agenţii economici şi, astfel, la reducerea preţurilor. Supermarketurile nu agreează competiţia onestă, iar dovada este rezultatul anchetei iniţiate de Consiliul Concurenţei în 2015 în rândul supermarketurilor. Instituţia a demonstrat că furnizorii de marfă şi retailerii stabileau preţurile minime şi maxime de la raft în defavoarea consumatorului. În ceea ce priveşte reducerile promoţionale, magazinele îşi sabotau propriii clienţi prin nişte clauze contractual anticoncurenţiale: furnizorilor le era interzis să aibă promoţii simultane în diferite lanţuri de retail, acestea putând doar să alterneze. Astfel, se poate explica de ce nici azi nu veţi găsi în supermarketuri diferite promoţii la aceleaşi categorii de produse.
UE nu e de acord cu legea produselor româneşti
Comisia Europeană a avertizat autorităţile statului român că ţara noastră riscă o penalizare drastică dacă nu se renunţă la obligativitatea comercializării produselor româneşti în supermarketuri. Uniunea Europeană consideră discriminatorie prevederea care obligă retailerii să expună la raft produse provenite din lanţul scurt de aprovizionare în proporţie de 51%. Ministrul agriculturii, Achim Irimescu, a declarat că România a fost ameninţată cu declanşarea procedurii de infringement (un proces la Curtea Europeană de Justiţie, urmat de o amendă considerabilă). Acesta a precizat că statul român nu a decis încă dacă va retrage proiectul sau dacă îl va continua.
Stop risipei alimentare de Sărbători!
Românii sunt mână largă de Sărbători. Cheltuiesc mai mulţi bani decât câştigă şi îşi umplu frigiderul cu de toate, ca să fie la nevoie. Însă alimentele pe care le cumpără expiră sau ajung la tomberon după ce sunt preparate. Conform Eurostat, românii aruncă la gunoi 2,2 milioane de tone de alimente pe an, adică 10% din mâncarea pe care o cumpără. Pentru a stopa fenomenul, Parlamentul a adoptat o lege care obligă magazinele să doneze alimentele care se apropie de expirare. Însă actul normativ are unele scăpări. „Teama mea este să nu se ajungă ca aceste produse să determine toxinfecţii alimentare unor copii, unor bătrâni, că ei sunt, de regulă, în zona aceasta de ajutor. Vrem să ştim că vor fi entităţi care se vor autoriza pentru distribuţia produselor către cămine de copii şi bătrâni. Vor avea depozite, vor avea maşini dotate cu frig, vor avea nişte lanţuri foarte bine gândite pentru produsele care urmează să fie donate”, spune Florin Căpăţână, vicepreşedinte al Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din România.