Președintele Klaus Iohannis a decretat stare de urgenţă în România, din cauza epidemiei de coronavirus

iohannis 2 jpeg
Klaus Iohannis a luat act de demisia lui Victor CostacheFoto: Administra╚Ťia Preziden╚Ťial─â

Pre╚Öedintele Klaus Iohannis a anun╚Ťat s├ómb─ât─â, 14 martie, c─â a decretat stare de urgen╚Ť─â ├«n Rom├ónia, din cauza epidemiei de coronavirus. Starea de urgen╚Ť─â va intra ├«n vigoare la ├«nceputul s─âpt─âm├ónii viitoare, a anun╚Ťat pre╚Öedintele.

Pre╚Öedintele Klaus Iohannis a anun╚Ťat, s├ómb─ât─â, c─â a decis s─â decreteze starea de urgen╚Ť─â ├«n Rom├ónia ├«ncep├ónd de s─âpt─âm├óna viitoare, pentru a permite o lupt─â mai eficient─â cu epidemia de coronavirus. Anun╚Ťul a fost f─âcut la depunerea jur─âm├óntului noului guvern condus de Ludovic Orban, care a avut loc ├«n condi╚Ťii speciale. Guvernul a fost ├«nvestit s├ómb─ât─â de Parlament, printr-o procedur─â urgentat─â, potrivit Digi 24.

ÔÇ×Este foarte important ca m─âsurile care vor fi luate s─â fie luate la timp, s─â fie luate ├«n a╚Öa fel ├«nc├ót s─â prind─â. Iar pentru a face posibil─â aceast─â lupt─â cu toate instrumentele prev─âzute de lege, am decis s─â decretez stare de urgen╚Ť─â la ├«nceputul s─âpt─âm├ónii viitoare.

Aceast─â stare de urgen╚Ť─â va face posibil─â alocarea de noi resurse importante pentru gestionarea crizei. ├Än acest fel, Guvernul va avea posibilitatea s─â aloce mai mul╚Ťi bani domeniului s─ân─ât─â╚Ťii, mai mul╚Ťi bani pentru medicamente, mai mul╚Ťi bani pentru aparatura medical─â absolut necesar─â.

├Än acela╚Öi fel, aceast─â situa╚Ťie va permite s─â se realizeze achizi╚Ťii ├«ntr-un timp foarte scurt, cu proceduri simplificate, pun├ónd astfel la dispozi╚Ťia Guvernului toate instrumentele necesare pentru a gestiona ├«n modul cel mai eficient criza generat─â de coronavirusÔÇŁ, a spus Iohannis.

ÔÇ×Avem nevoie de voi s─â respecta╚Ťi ├«ndrum─ârile, indica╚Ťiile autorit─â╚Ťilor. Avem nevoie s─â respecta╚Ťi regulile de igien─â care sunt transmise pe canalele publice. ╚śi, da, avem nevoie s─â evita╚Ťi contactele care nu sunt absolut necesare. ╚śtiu c─â acest lucru este pu╚Ťin mai greuÔÇŁ, a ad─âugat pre╚Öedintele Rom├óniei.

Starea de urgen┼ú─â - procedura de decretare ┼či ce m─âsuri implic─â

Starea de urgen┼ú─â, pe care pre┼čedintele Iohannis a anun┼úat s├ómb─ât─â c─â o va decreta de la ├«nceputul s─âpt─âm├ónii viitoare, este decretat─â de pre┼čedinte prin decret, contrasemnat de primul-ministru ┼či publicat de ├«ndat─â ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei, ├«n 5 zile de la decretare trebuind solicita─â ├«ncuviin┼úarea Parlamentului. Starea de urgen┼ú─â se poate institui pe o perioad─â de cel mult 30 de zile, dar pre┼čedintele, cu ├«ncuviin┼úarea Parlamentului, poate prelungi durata ┼či poate extinde sau restr├ónge aria de aplicare a acesteia.

CE REPREZINTĂ STAREA DE URGENŢĂ

Conform OUG nr.1/1999 referitoare la starea de asediu ┼či starea de urgen┼ú─â, acestea privesc situa┼úii de criz─â ce impun m─âsuri excep┼úionale care se instituie ├«n cazuri determinate de apari┼úia unor pericole grave la adresa ap─âr─ârii ┼ú─ârii ┼či securit─â┼úii na┼úionale, a democra┼úiei constitu┼úionale ori pentru prevenirea, limitarea sau ├«nl─âturarea urm─ârilor unor dezastre.

Starea de urgen┼ú─â reprezint─â ansamblul de m─âsuri excep┼úionale de natur─â politic─â, economic─â ┼či de ordine public─â aplicabile pe ├«ntreg teritoriul ┼ú─ârii sau ├«n unele unit─â┼úi administrativ-teritoriale care se instituie ├«n urm─âtoarele situa┼úii:

a) existenţa unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea naţională ori funcţionarea democraţiei constituţionale;

b) iminenţa producerii ori producerea unor calamităţi care fac necesară prevenirea, limitarea sau înlăturarea, după caz, a urmărilor unor dezastre."

Starea de urgenţă se poate institui pe o perioadă de cel mult 30 de zile.

PROCEDURA DE INSTITUIRE A STĂRII DE URGENŢĂ

Starea de urgen┼ú─â se instituie de Pre┼čedintele Rom├óniei prin decret, contrasemnat de primul-ministru ┼či publicat de ├«ndat─â ├«n Monitorul Oficial al Rom├óniei.Decretul de instituire a st─ârii de urgen┼ú─â se aduce ne├«nt├órziat la cuno┼čtin┼úa popula┼úiei prin mijloacele de comunicare ├«n mas─â, ├«mpreun─â cu m─âsurile urgente de aplicare, care intr─â imediat ├«n vigoare.Decretul se difuzeaz─â pe posturile de radio ┼či de televiziune, ├«n cel mult dou─â ore de la semnare, ┼či este transmis ├«n mod repetat ├«n primele 24 de ore de la instituirea st─ârii de urgen┼ú─â.├«n termen de cel mult 5 zile de la instituirea st─ârii de urgen┼ú─â, Pre┼čedintele Rom├óniei solicit─â Parlamentului ├«ncuviin┼úarea m─âsurii adoptate.├Än situa┼úia ├«n care Parlamentul nu ├«ncuviin┼úeaz─â starea instituit─â, Pre┼čedintele Rom├óniei revoc─â de ├«ndat─â decretul, m─âsurile dispuse ├«ncet├óndu-┼či aplicabilitatea.├Än func┼úie de evolu┼úia situa┼úiilor de pericol, Pre┼čedintele Rom├óniei, cu ├«ncuviin┼úarea Parlamentului, poate prelungi durata st─ârii instituite ┼či poate extinde sau restr├ónge aria de aplicare a acesteia

CE TREBUIE SĂ PREVADĂ DECRETUL DE INSTITUIRE A STĂRII DE URGENŢĂ

 Decretul de instituire a st─ârii de asediu sau a st─ârii de urgen┼ú─â trebuie s─â prevad─â urm─âtoarele:- motivele care au impus instituirea st─ârii;- zona ├«n care se instituie;- perioada pentru care se instituie;- m─âsurile de prim─â urgen┼ú─â care urmeaz─â a fi luate;"- drepturile ┼či libert─â┼úile fundamentale al c─âror exerci┼úiu se restr├ónge, ├«n limitele prevederilor constitu┼úionale- autorit─â┼úile militare ┼či civile desemnate pentru executarea prevederilor decretului ┼či competen┼úele acestora;- alte prevederi, dac─â se consider─â necesare.

COMPETEN┼óE ┼×I RESPONSABILIT─é┼óI

├Än cazul instituirii st─ârii de urgen┼ú─â ├«n temeiul art. 3 lit. a) -  existen┼úa unor pericole grave actuale sau iminente privind securitatea na┼úional─â ori func┼úionarea democra┼úiei constitu┼úionale -  coordonarea aplic─ârii m─âsurilor dispuse prin decret revine Ministerului Administra┼úiei ┼či Internelor.Poli┼úia Comunitar─â poate fi militarizat─â, ├«n totalitate sau numai ├«n anumite unit─â┼úi administrativ-teritoriale, desf─â┼čur├óndu-┼či activitatea ├«n subordinea Ministerului Administra┼úiei ┼či Internelor.Ministerul Ap─âr─ârii Na┼úionale sprijin─â for┼úele Ministerului Administra┼úiei ┼či Internelor, la cererea acestuia, ├«n baza aprob─ârii Consiliului Suprem de Ap─ârare a ┼ó─ârii, ├«n limitele ┼či condi┼úiile stabilite de acesta.For┼úele Ministerului Ap─âr─ârii Na┼úionale pot acorda sprijin numai ├«n misiuni pentru care au preg─âtirea ┼či dotarea corespunz─âtoare.Pe durata st─ârii de urgen┼ú─â, instituit─â ├«n temeiul art. 3 lit. b) - respectiv iminen┼úa producerii ori producerea unor calamit─â┼úi care fac necesar─â prevenirea, limitarea sau ├«nl─âturarea, dup─â caz, a urm─ârilor unor dezastre - gestionarea m─âsurilor dispuse revine Sistemului Na┼úional de Management al Situa┼úiilor de Urgen┼ú─â, sub conducerea nemijlocit─â a ministrului administra┼úiei ┼či internelor ┼či ├«n coordonarea primului-ministru.Pentru aplicarea dispozi┼úiilor legale referitoare la starea de asediu ┼či la starea de urgen┼ú─â, precum ┼či a m─âsurilor prev─âzute ├«n decretul de instituire a st─ârii de asediu sau a st─ârii de urgen┼ú─â, OUG prevede atribu┼úiile care revin autorit─â┼úilor militare, precum ┼či celorlalte autorit─â┼úi publice implicate, confor. 7 alin. (1)(Art.7, alin 1 prevede:  La instituirea st─ârii de asediu sau a st─ârii de urgen┼ú─â, unele atribu┼úii ale administra┼úiei publice centrale de specialitate ┼či ale administra┼úiei publice locale trec ├«n competen┼úa autorit─â┼úilor militare ┼či a altor autorit─â┼úi publice, prev─âzute ├«n decretul de instituire a st─ârii de asediu sau de urgen┼ú─â.Autorit─â┼úile implicate au urm─âtoarele atribu┼úii ┼či r─âspunderi:

a) sa ├«ntocmeasc─â planurile de ac┼úiune ┼či planurile de ridicare gradual─â a capacit─â┼úii de lupt─â, ├«n conformitate cu ordinele ┼či instruc┼úiunile proprii;

b) s─â dispun─â depunerea temporar─â, la organele de poli┼úie de pe raza jude┼úului sau a municipiului Bucure┼čti, a armelor, muni┼úiilor ┼či materialelor explozive aflate asupra popula┼úiei ┼či s─â procedeze la c─âutarea celor nedepuse ├«n termenul stabilit, urm├ónd ca la ├«ncetarea m─âsurii excep┼úionale acestea s─â fie ├«napoiate celor ├«n drept s─â le de┼úin─â; s─â dispun─â ├«nchiderea temporar─â a societ─â┼úilor care comercializeaz─â arme ┼či muni┼úii ┼či s─â instituie paza acestora;c) s─â limiteze sau s─â interzic─â circula┼úia vehiculelor sau a persoanelor ├«n anumite zone ori ├«ntre anumite ore ┼či s─â elibereze, ├«n cazuri justificate, permise de liber─â circula┼úie;d) s─â efectueze controale asupra unor persoane sau locuri, c├ónd acestea se impun;e) s─â efectueze razii;f) s─â exercite ├«n mod exclusiv dreptul de a autoriza desf─â┼čurarea adun─ârilor publice, a manifesta┼úiilor sau mar┼čurilor;g) s─â evacueze din zona supus─â regimului st─ârii de asediu sau de urgen┼ú─â persoanele a c─âror prezen┼ú─â nu se justific─â;h) s─â dirijeze persoanele evacuate sau refugiate pe direc┼úiile ┼či ├«n zonele stabilite ┼či s─â ┼úin─â eviden┼úa acestora;i) s─â protejeze informa┼úiile cu caracter militar destinate a fi comunicate prin mass-media; informa┼úiile cu privire la starea de asediu sau la starea de urgen┼ú─â, cu excep┼úia celor referitoare la dezastre, se dau publicit─â┼úii numai cu avizul autorit─â┼úilor militare; mijloacele de comunicare ├«n mas─â, indiferent de natura ┼či de forma de proprietate, sunt obligate s─â transmit─â, cu prioritate, mesajele autorit─â┼úilor militare, la cererea acestora;j) s─â dispun─â ├«nchiderea temporar─â a unor sta┼úii de distribuire a carburan┼úilor, a unor restaurante, cafenele, cluburi, cazinouri, sedii ale asocia┼úiilor ┼či ale altor localuri publice;k) s─â suspende temporar apari┼úia sau difuzarea unor publica┼úii ori a unor emisiuni ale posturilor de radio sau de televiziune;l) s─â asigure paza militar─â a sta┼úiilor de alimentare cu ap─â, energie, gaze, a sediilor posturilor de radiodifuziune ┼či de televiziune publice, a operatorilor economici care de┼úin capacit─â┼úi de importan┼ú─â strategic─â la nivel na┼úional, precum ┼či a obiectivelor de importan┼ú─â deosebit─â pentru ap─ârare, prin punerea ├«n aplicare a Planului de mobilizare a economiei na┼úionale pentru ap─ârare; c├ónd situa┼úia impune, dispun oprirea temporar─â a aliment─ârii cu gaze, energie ┼či ap─â potabil─â,m) s─â dispun─â ra┼úionalizarea alimentelor ┼či a altor produse de strict─â necesitate;n) s─â emit─â ordonan┼úe militare sau ordine, dup─â caz;o) s─â interzic─â circula┼úia rutier─â, feroviar─â, maritim─â, fluvial─â ┼či aerian─â pe diferite rute;

george simion port popular jpg
cristi borcea valentina pelinel milan jpeg
tonciu prodan reghe jpeg
Andreea Banica (foto Facebook) jpg
laura cosoi jpg
amber heard atunci vs acum jpg
laceanu 1 415551511 jpeg
dana nalbaru noua piesa2 png
image
adevarul.ro
image
adevarul.ro
image
image
image
image
E bine în parc, păcat că sunt atâţia ţânţari! jpeg
Lucile Randon
lacul techirghiol apa roz explicatie fenomen constanta 775659 webp
so╚Ťie george simion jpeg
iPhone App Store piata de aplicatii Apple FOTO Shutterstock
colaj kate middleton jpg