Probleme cu maşina iarna? Uite ce să faci!
Ultima actualizare:
Sezonul rece aduce provocări suplimentare şoferilor, iar pregătirea corespunzătoare a autoturismului, respectarea regulilor de prevenție și adaptarea la condiţiile de iarnă sunt esențiale pentru o călătorie sigură.
Pornirea și funcționarea motorului sunt mai dificile în anotimpul rece decât în restul anului, mai ales în cazul maşinilor alimentate cu motorină. În cazul motorinei obișnuite, parafina din acest tip carburant formează cristale când temperatura scade sub -7°C, ceea ce blochează alimentarea motorului.
Iată câteva recomandări ale inginerilor auto în privința pornirii motoarelor diesel pe timp de iarnă:
- În primul rând, alimentați cu un carburant special pentru condiții de ger, cu o temperatură limită de filtrabilitate cât mai joasă. Temperatura Limită de Filtrabilitate la rece a carburanților pentru motoarele diesel este cea mai mică temperatură la care carburantul poate curge liber în instalația respectivă. Spre exemplu, există motorină de iarnă care asigură funcționarea motorului la temperaturi deosebit de scăzute, până la -38°C.
- Înainte de a acționa demarorul, așteptați stingerea martorului “bujii incandescente” din bord. Dacă temperatura este extrem de redusă, puteți repeta punerea contactului pentru încălzirea suficientă a aerului din motor.
- Evitați activarea simultană a consumatorilor electrici la pornirea motorului - instalația audio, degivrarea, aeroterma, sistemul de lumini, ștergătoarele, etc - pentru a proteja acumulatorul, care nu poate funcționa la capacitate maximă în condiții de ger. Nu păstrați consumatorii activați, cu motorul oprit, decât dacă este strict necesar.
- După pornire, așteptați 2-3 minute înainte de a pleca de pe loc - lichidul de răcire, uleiul din motor și din cutia de viteze se încălzesc și la o temperatură mai apropiată de cea optimă de funcționare.
- După punerea în mișcare, pentru a proteja și mări durata de viață a motorului și transmisiei, precum și pentru evitarea patinajelor, este indicat să nu turați excesiv motorul și să efectuați schimbarea vitezelor la o turație redusă – la majoritatea motoarelor diesel, sub 2.000 de rotații pe minut.
- Experții recomandă şi alte măsuri şi reguli de care şoferii trebuie să ţină cont pentru a evita problemele de pornire a motoarelor în timpul iernii:
- Pe cât posibil, faceţi plinul, deoarece o cantitate mai mare de carburant în rezervor se răcește mai lent. În plus, dacă menţineți rezervorul plin nu rămâne loc pentru aer care poate condensa - picăturile de apă se scurg în motorină, îi deteriorează calitatea și pot îngheţa apoi în filtrul de carburant.
- Este recomandat să porniţi periodic motorul. În timpul funcţionării motorului, carburantul din rezervor se amestecă cu cel recirculat din motorul cald, prin aşa numita conductă de retur.
- Este necesară verificarea, curăţarea periodică sau înlocuirea filtrului de carburant.
- Verificaţi la un service autorizat dacă filtrele cu care este dotat autovehiculul respectă recomandările producătorului pentru România.
- Pentru a uşura pornirea, este necesar să aveţi acumulatorul în stare perfectă.
- În limita posibilităţiilor, parcaţi vehiculele în spaţii închise, ferite de îngheţ, sau măcar adăpostite de vânt şi viscol.
- Calitatea şi starea uleiului de motor pot afecta pornirea la rece a vehiculelor.
- Starea tehnică precară a motorului poate îngreuna, de asemenea pornirea la rece.