Produse românești sau importate? Cum a fost prima zi a boicotului lui Călin Georgescu: «Pe noi ne interesează calitatea şi preţul»
„Clientul alege ce-i place şi ce-şi permite”, „eu vreau să consum lucruri româneşti, dar să fie ieftine şi bune”, „important e să fie proaspete şi la preţuri de România”. Sunt doar câteva dintre părerile clienţilor care au ieşit ieri la cumpărături, în ziua boicotului cerut de Călin Georgescu împotriva supermarketurilor. Reporterii Click! au luat pulsul câtorva supermarketuri situate în zone circulate şi au trecut pragul pieţei de la Obor, cea mai mare din România.

Călin Georgescu, vizită «electorală» la piaţă
Ziua 1 de boicot a început cu vizita demonstrativă a fostului candidat la alegerile prezidenţiale, Călin Georgescu, în Piaţa 16 Februarie din Bucureştii Noi. La braţ cu soţia, Cristela, amândoi dotaţi cu coşuleţe de răchită, soţii Georgescu şi-au făcut aprovizionarea de la tarabe. Cristela Georgescu a spus că au cumpărat legume, ca să gătească „fasolică la cuptor” şi salată.
Au vrut să pară prietenoşi cu vânzătorii, au stat de vorbă cu ei, au admirat murăturile făcute de o comerciantă, dar permanent au fost păziţi şi filmaţi, dovadă că vizita nu a fost una întâmplătoare, ci minuţios pregătită. La final, şoferul a fost cel care a băgat produsele în portbagaj.

Georgescu a cerut românilor să boicoteze de luni, 10 februarie, timp de o săptămână, supermarketurile, ca să încurajăm producătorii locali şi să nu mai „îngrăşăm” corporaţiile străine. „Cam asta este cu aceste magazine cărora le plângem de milă că le boicotăm. Staţi liniştiţi, oricum declară profit zero. Deci în condiţiile astea nu cred că le afectăm existenţa. Aţi venit în România să faceţi afaceri? Atunci plătiţi corect impozitele”, a susţinut Georgescu.

Datele oficiale îl contrazic însă. Rapoartele financiare ale firmelor înregistrate în România sunt publice şi oricine le caută poate afla că marile lanţuri de supermaketuri şi hipermarketuri au raportat, în 2023, venituri de aproximativ 3,5 miliarde de lei. În plus, cele 7 mari companii care deţin supermarketuri în România au peste 69.000 de angajaţi români. De asemenea, 70% dintre produsele pe care le găsim la raft sunt româneşti, realizate de procesatori români, spune ministrul Agriculturii, care precizează că o săptămână de boicot ar însemna falimentul procesatorilor români.

În prima zi, am mers şi noi prin pieţe şi magazine să luăm pulsul. În Piaţa Obor este aproape ora prânzului, dar aleile dintre tarabe sunt mai mult goale. „Ca-ntr-o zi de luni”, ne spun puţinii vânzători întâlniţi la tarabe. Multe tarabe nu au vânzător, marfa este acoperită, dar lăsată pentru zile mai bune. Toată lumea a auzit de cererea de boicot a lui Călin Georgescu, dar fiecare a înţeles altceva, sunt păreri pro şi contra. „Mulţi au provizii din weekend şi nu prea vine nimeni lunea la piaţă. Dar azi, mai rău, e piaţa pustie de zici că lumea a înţeles să nu iasă din casă”, îşi dă cu părerea Vasile, care a venit de curiozitate, să vadă mai mult ce face lumea.
«Unii se aruncă după ieftin, dar dau banii pe marfă proastă»
La o tarabă, în lipsa clienţilor, doamna Cristina din Voineştii de Dâmboviţa ştie clar unde este dreptatea. „Au dreptate cei care spun că trebuie puse pe primul loc produsele româneşti. Noi suntem doar piaţă de consum. Eu vreau să vând în ţara mea, nu vreau să plec în strănătate ca să muncesc sau să ducă produsele mele în alte ţări”, ne explică tarabagioaica. „Produsele româneşti nu sunt promovate. Eu îmi aduc aminte când eram mai tânără cum toată lumea nu consuma decât lucruri româneşti. Acum, fug după marfă din străinătate şi greşesc supermarketurile care aleargă doar după profit...”, zice şi Maria Stroe.

Pensionara Aurora şi Nicu mecanicul ştiu clar unde este baiul. „Toţi vor produse ECO, dar să crească repede şi să arate şi bine. Ori asta nu se poate... Sunt păcăliţi, că a dat şi la televizor. Unii se aruncă după ce este mai ieftin chiar dacă nu este produs aici şi dau banii pe marfă din Turcia, Olanda, Grecia, în loc să ajute ţăranul nostru care îşi toceşte palmele pe ogor, de dimineaţă până seara”. „Ia mai lasă-mă şi cu ţăranul că unii sunt doar pe japcă şi îţi vând produsele de zici că sunt diamante şi îţi bagă tot timpul sub nas că au costuri...”, îşi dă cu părerea o cumpărătoare nemulţumită.
Nimeni nu pronunţă numele lui Georgescu, toţi spun că brusc, este prima zi în care piaţa este goală de marfa din afara României şi la tarabele care altădată gemeau de legume sau fructe din import nu mai vinde nimeni. Boicot sau coincidenţă? Nimeni nu ştie.
Nici supermarketurile n-au dat pe afară de cumpărători ieri, indiferent de zonă sau de firmă. Speriate de anunţurile de boicot, multe reţele au redus preţurile la multe produse din coşul zilnic al românului după cum ne-au semnalat mulţi clienţi obişnuiţi.
„Românul este suficient de deştept pentru a şti cum este mai bine. Şi la magazin găseşti produse româneşti, proaspete şi mult mai ieftine ca-n piaţă. Şi oricum aici când intru cumpăr tot ce-mi trebuie şi nici nu dârdâi de frig”, ne declară Emilia, în curtea unui supermarket de pe strada Fabrica de Glucoză.
În schimb Pompiliu strigă nemulţumit: „Cum să aleagă dacă este păcălit de interese comerciale şi de reclamă... Puiul românesc e gustos, ăla străin are gust de rumeguş... Asta mâncăm asta suntem... masă de manevră”.

Mesaje virale pe Facebook împotriva apelului la boicot
Între timp, pe reţelele sociale s-au viralizat mesaje prin care românii sunt îndemnaţi să meargă la cumpărături în număr cât mai mare în ziua de 10 februarie. Un astfel de îndemn a fost lansat de activista civică Dana Hering. „Mergeţi la cumpărături luni, în orice supermarket, din orice oraş; Luaţi cu voi un steguleţ UE sau orice însemn cu apartenenţă la Uniune; Faceţi poze şi le distribuiţi pe reţele, cu mesaje pro-europene şi anti-izolaţioniste; Mă aştept ca reţelele de supermarketuri existente în România, Kaufland, Lidl România, MEGA IMAGE, Profi, Auchan, Carrefour, ş.a.m.d. să înţeleagă şi ele importanţa unei astfel de mişcări şi să apară reduceri şi promoţii. Îmbinăm necesarul cu un protest civic de amploare care să-i dovedească impostorului Georgescu că românii, care nu sunt votanţii lui, NU vor o întoarcere în comunism, la aprozare şi CAP-uri sau la izolare şi sărăcie”, a scris ea pe Facebook.

Marile magazine răspund cu reduceri de până la 70%
Marile lanţuri de magazine au anunţat reduceri semnificative la produse de la electrocasnice la haine pentru copii sau alimente. Retailerul Carrefour aplică reduceri de până la 70% la o gamă largă de produse, iar campania de discounturi începe din acest weekend şi include:

Până la 70% reducere la articolele vestimentare pentru copii şi bebeluşi
730% reducere la aproape toate electrocasnicele
Discount între 5-25% pentru 1.500 de produse între 7 februarie şi 31 martie -
Carrefour susţine că această campanie face parte dintr-un program mai amplu de reduceri, lansat în 2024, şi nu are legătură directă cu boicotul anunţat.
De asemenea, Lidl a publicat catalogul de reduceri pentru săptămâna 10-16 februarie, iar Auchan, Kaufland, Mega Image, Penny au anunţat discounturi în săptămâna ce urmează.



































