Românii aleg tot mai des mâncarea livrată acasă! Motivele reale pentru care restaurantele pierd tot mai mult teren

Tot mai mulți români preferă să comande mâncare acasă, în loc să iasă la restaurant. Confortul, prețurile mai avantajoase și rapiditatea au transformat serviciile de food delivery în principalul motor al industriei HoReCa, potrivit unui studiu recent. Această migrare spre livrări reflectă nu doar schimbarea stilului de viață urban, ci și adaptarea consumatorilor la contextul economic dificil.

Livratorii aduc comanda direct la ușa ta Foto: Shutterstock
Livratorii aduc comanda direct la ușa ta Foto: Shutterstock

Peste 80% dintre români au comandat mâncare acasă (în ultimele 6 luni)

Dacă în urmă cu doar câțiva ani ieșitul la restaurant era principalul mod de a savura o masă gătită, astăzi, tot mai mulți români preferă să apese pe un buton în aplicație și să primească preparatele favorite direct la ușă. Potrivit celui mai recent studiu "Hospitality Culture Research 2025”, peste 80% dintre românii din marile orașe au comandat cel puțin o dată mâncare acasă sau la birou, în ultimele șase luni. Iar trendul nu pare să încetinească.

„Delivery-ul a devenit motorul de creștere al industriei HoReCa urbane. Nu mai vorbim despre un canal secundar, ci despre cel care redefinește relația dintre brand și client – de la alegerea meniului, la ambalaj și până la fidelizare. În 2026 vom demara un nou studiu pentru a înțelege mai profund ce înseamnă valoarea pentru consumator în acest context economic”, a declarat Florin Maxim, fondatorul Hospitality Culture Institute.

Românii nu renunță la micile bucurii accesibile: o cină comandată acasă

Datele studiului confirmă această schimbare de comportament: bonul mediu pentru o comandă cu livrare este de 61 de lei pe persoană, iar în București, de 61,9 lei, în timp ce nota medie de plată într-un restaurant ajunge la 82,7 lei. Cu alte cuvinte, o masă comandată acasă este, în medie, cu aproape 25% mai ieftină decât una luată la restaurant. Specialiștii spun că această migrare masivă către livrare nu este întâmplătoare. Ea reflectă adaptarea consumatorilor la realitățile economice actuale: inflație ridicată, presiune pe bugetul personal și o nevoie tot mai mare de eficiență.

Românii nu renunță la plăcerea de a mânca bine, ci doar o adaptează la condițiile de acum. În loc să iasă de trei ori pe săptămână la restaurant, comandă o dată sau de două ori, dar aleg preparate de calitate și restaurante cunoscute”, explică unul dintre analiștii implicați în cercetare. Fenomenul este parte dintr-un trend european mai amplu, cunoscut sub numele de „treat yourself”: răsfață-te. Într-o perioadă în care oamenii renunță la cheltuieli mari, precum vacanțele sau restaurantele de lux, preferă să-și acorde mici bucurii accesibile, cum ar fi o cină comandată acasă.

Timpul petrecut în trafic îi determină pe români să aleagă comanda acasa 

Pentru mulți români, confortul joacă, însă rolul decisiv. Timpul petrecut în trafic, găsirea unui loc de parcare sau a unei mese libere sunt factori care îi determină să aleagă livrarea. „Seara, după o zi lungă la birou, ultimul lucru pe care vreau să-l fac e să mă schimb și să ies în oraș”, povestește Andrei Dumitru, 34 de ani, inginer în București. „Prefer să comand ceva bun acasă, să mănânc în liniște și să mă uit la un film. Poate nu e aceeași experiență ca la restaurant, dar e mai comod și, sincer, mai ieftin.” 

Această perspectivă este împărtășită tot mai des, mai ales de tinerii profesioniști și familiile urbane. Platformele de livrare au devenit o extensie a vieții cotidiene, iar restaurantele s-au adaptat, investind în ambalaje premium, meniuri speciale pentru delivery și promoții dedicate comenzilor online. De altfel, pentru o mare parte dintre operatorii HoReCa, canalul de livrare generează deja peste jumătate din vânzările lunare. În marile orașe, competiția s-a mutat din zona amenajărilor interioare către cea a fidelizării online, prin reduceri, programe de loialitate și livrare rapidă.

Pe termen lung, specialiștii cred că echilibrul dintre restaurantele fizice și livrări se va stabiliza, dar comportamentul consumatorului urban este, deja, schimbat. „Românii nu mai aleg între restaurant și delivery – le văd ca experiențe complementare. Unii ies în oraș pentru socializare, alții comandă acasă pentru confort. Important este că industria a învățat să se adapteze rapid”, concluzionează Florin Maxim.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
tabel pensii logo jpg
Ilie Bolojan, Ioana Fasie, foto arhiva jpg
image png
UK, foto Shutterstock jpg
Ilie Bolojan FOTO Mediafax
image png
image png
front 1 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net