Românii au primit facturi cu TVA majorat la 21% din iulie, în loc de august. De ce s-a întâmplat acest lucru
Românii s-au trezit, în ultimele zile, cu facturi mai mari decât se așteptau pentru utilități, internet, telefonie sau alte servicii recurente. Motivul: TVA-ul majorat la 21% a fost aplicat încă din luna iulie, deși Guvernul anunțase că noua cotă urma să intre în vigoare abia de la 1 august.

Situația a apărut din cauza unei omisiuni legislative. Mai exact, articolul 281 din Codul Fiscal prevede că pentru serviciile cu caracter continuu – precum furnizarea de energie, apă, gaze, telefonie, leasing sau abonamente – se aplică TVA-ul valabil la data emiterii facturii, nu la perioada de consum. Cum facturile pentru iulie au fost emise în luna august, acestea au fost taxate automat cu noua cotă.
Ce spune Ministrul Finanțelor
Contactat pe marginea acestui subiect, ministrul Finanțelor a transmis că sunt în curs „verificări tehnice”, iar o clarificare oficială va fi oferită în perioada următoare.
Un fost europarlamentar cere corectarea situației și restituirea sumelor nejustificate
Fostul europarlamentar Vlad Gheorghe a reacționat, cerând Ministerului de Finanțe să corecteze situația și să restituie românilor sumele plătite nejustificat pentru luna iulie. Acesta a subliniat că „aproape fiecare român a fost afectat” și că măsura reprezintă „o percepere abuzivă a TVA-ului majorat”.
Cum explică companiile această situație
Hidroelectrica a confirmat, printr-un comunicat, că facturile emise pentru luna iulie conțin TVA de 21%. Reprezentanții companiei au explicat că, începând cu 1 iulie, prețul energiei electrice nu mai este plafonat și, potrivit legislației fiscale privind serviciile continue, se aplică direct noua cotă de TVA.
Situația rămâne în atenția autorităților, însă până la o decizie oficială, consumatorii vor continua să plătească facturi mai mari, chiar și pentru serviciile prestate în luna iulie.
Până la o clarificare oficială din partea Ministerului Finanțelor, rămâne de văzut dacă statul va returna sumele încasate în plus. Între timp, consumatorii suportă consecințele unei erori legislative care ridică noi semne de întrebare despre coerența politicilor fiscale din România.


































