Șantier fără precedent în România. Primul tunel construit cu ajutorul unei cârtițe TBM prinde contur. Când va fi finalizată prima autostradă care traversează Carpații

Ionel Scrioșteanu, secretar de stat din Ministerul Transporturilor, asigură românii că nu există riscul ca secțiunile montane ale Autostrăzii A1 Sibiu-Pitești să își piardă finanțarea europeană. Este vorba despre suma de 17 miliarde de lei, iar autoritățile fac tot posibilul pentru ca proiectul să meargă înainte.

Autostrada ar trebui să fie gata în 2028-2029 / foto: Ionel Scrioșteanu/Facebook
Autostrada ar trebui să fie gata în 2028-2029 / foto: Ionel Scrioșteanu/Facebook

Secretarul de stat a precizat că autoritățile fac tot posibilul pentru ca Acordurile de Mediu să nu blocheze lucrările suplimentare care ar urma să se desfășoare în „zonele-tampon” de protecție sau în ariile protejate.

„Facem toate demersurile, colaborăm cu toate instituțiile statului, în așa fel încât să nu se întâmple acest lucru. Exceptarea de la anumite prevederi legale a mai fost făcută de exemplu și pentru podul de peste Prut de la Ungheni. Am avut aceeași procedură care a fost simplificată printr-un alt act normativ”, a spus secretarul de stat, conform Antena 3 CNN.

Nu există riscul de a pierde finanțarea europeană

Pe data de 21 octombrie, a fost pusă în dezbatere o propunere de Ordonanță de Urgență pentru recunoașterea A1 Sibiu-Pitești drept proiect major de importanță națională. Documentul avertiza asupra faptului că România poate pierde finanțarea europeană de 17 miliarde de lei pentru secțiunile montane 2 și 3, dacă nu se vor permite lucrări pe raza ariilor naturale protejate.

În urma studiilor de teren, s-a descoperit faptul că există unele zone cu potențial de instabilitate. Iar pentru ca viitoarea autostradă să nu fie afectată de alunecări de teren, este nevoie de noi lucrări în zone catalogate drept „zone-tampon”. Din fericire, secretarul de stat asigură românii că nu există niciun risc de a pierde finanțarea.

„Noi vrem să accelerăm procedurile de revizuire a acordurilor de mediu și mai nou de suprapunere cu unele porțiuni din Parcul Național Cozia, pentru a finaliza cât mai repede lucrările, pentru a avea prima autostradă care trece prin Carpați, până în 2028-2029”, mai spune acesta, conform sursei citate.

Este un șantier unic în România

Utilajele TBM vor fi folosite în premieră în România / foto: Ionel Scrioșteanu/Facebook
Utilajele TBM vor fi folosite în premieră în România / foto: Ionel Scrioșteanu/Facebook

Șantierul acestei autostrăzi este unul spectaculos, iar unul dintre elementele noi folosite de constructori este modul în care se sapă Tunelul Poiana. Acest tunel va avea o lungime de 1,78 kilometri, fiind format din două galerii cu două benzi de mers.

Acest tunel va urma să fie forat cu două utilaje TBM (Tunnel Boring Machine), în loc de metoda austriacă NATM (New Austrian Tunnelling Method). Utilizarea utilajelor de acest fel este o premieră pentru România.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Pantone Color Institute jpeg
crima pexels jpg
image png
image png
restaurnat in pestera jpg
stefania szabo buzau jpg
judecator jpg
Eurovision Song Contest 2026 wikipedia jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net