Schimbaţi-vă cauciucurile! Temperatura solului e pentru cele de iarnă
Nu ţi-ai schimbat încă anvelopele de vară cu cele de iarnă? Ar fi bine să o faci. Nu pentru că ţi-e frică de vreo amendă, ci pentru că sunt mai bune. Cauciucurile de vară nu sunt indicate atunci când temperatura la sol scade sub 7 grade Celsius. Zilele acestea, nici în aer nu sunt mai mult de 12-13 grade.
Mulţi români preferau până acum să circule iarna cu aceleaşi cauciucuri pe care le-au folosit şi vara, atunci când afara erau chiar şi 30 de grade Celsius în aer.
Acum, au făcut cozi la service-uri să-şi schimbe anvelopele, de frica noi legi. Mulţi, însă, şi-au pus semne de întrebare dacă sunt la fel de eficiente când încă nu este frig. Pilotul de raliu Titu Aur, expert în auto, ne-a explicat că cel mai important este cât de cald este solul.
De ce contează temperatura solului
„Sunt două discuţii. Pot merge cu cauciucurile de vară pe timpul iernii şi să-mi pun la loc anvelopele de vară dacă afara încă sunt 12-13 grade. Dacă în pilotaj ne adaptăm în funcţie de probă, pe stradă este altceva. Un cauciuc de vară are o compoziţie diferită de cel de iarnă, care-l face ca la temperaturi scăzute să se întărească şi să-şi piardă din aderenţă. Însă, cea mai importantă este temperatura solului", ne-a explicat Titi Aur. Acesta spune că acum, când pe timpul zilei sunt doar câteva ore în care temperaturile urcă peste 10-13 grade Celsius, solul nu are cum să se încălzească peste 7 grade Celsius, ceea ce face să fie mai eficiente avelopele de iarnă. „Solul are o inerţie termică mai ridicată. Acum, când temperatura în aer coboară noaptea chiar la zero grade, iar ziua sunt doar două-trei ore când este mai cald, solul nu are timp să se încălzească. Cred ca în peste 80% din timp, solul are o temperatură scăzută", spune Titi Aur.
Cele de iarnă au o compoziţie moale
Spre deosebire de cauciucurile de vară, cele de iarnă au o compoziţie mai moale care le face perfecte pentru sezonul rece.
„Dacă mergi cu o anvelopă de iarnă vara sau când temperaturile sunt mai ridicate, acesta, având o compoziţie mai moale, se încălzeşte, ceea ce duce la o aderenţă mai mică, dar şi la un consum mai mare a părţii de contact. Asta nu se întâmplă şi atunci când solul are sub 7 grade Celsius. De exemplu, la un drum cu maşina, acum, de acasă până la serviciu, prin oraş, anvelopa nu are când să se încălzească şi să-şi piardă din aderenţă. Însă, dacă temperaturile vor mai creşte şi solul se va încălzi, nu trebuie să fug la service să-mi pun cauciucurile de vară. Trebuie doar să merg mai cuminte şi să ştiu că aderenţa este mai mică. Sunt momente când diferenţele între cele două tipuri de anvelope sunt foarte mari, dar şi când se poate pune semnul egal între ele. În orice caz, testele de eficienţă au demonstrat că o anvelopă de iarnă este mult mai bună atunci când sunt temperaturi scăzute", ne-a explicat pilotul.
Aşa că, cei care şi-au schimbat deja anvelopele nu trebuie să-şi facă probleme că afară sunt temperaturi mai ridicate. Oricum, de la sfârşitul săptămânii temperaturile vor scădea şi mai mult, ba în unele zone ale ţării chiar va ninge.
Iei amendă dacă eşti prins pe drum cu zăpadă sau polei
A trecut deja mai bine de o săptămână de când a intrat în vigoare legea privind obligativitatea schimbării cauciucurilor.
Din 1 noiembrie, toţi şoferii sunt obligaţi să-şi echipeze maşinile cu anvelope de iarnă sau de orice alt tip care are pe el inscripţia „M-S" sau „M+S", „M.S".
Însă, şoferii care vor fi prinşi în trafic, în timpul unui control, fără astfel de anvelope nu vor păţi nimic dacă pe jos nu este zăpadă sau polei.
Însă, în caz contrar, amenzile pe care le riscă şoferii pleacă de la 600 de lei şi urcă până la 1.400 de lei. De asemenea, e foarte important de ştiut că dacă un şofer provoacă un accident din cauză că nu avea cauciucuri potrivite, acesta va plăti şi eventualele daune provocate carosabilului.
«Sunt mai sigure cele de iarnă»
Adrian Pintilie, 33 de ani: „Mi le-am pus înainte de 1 noiembrie. Am vrut să fiu sigur că nu primesc vreo amendă, dar mai mult pentru siguranţa mea. Nu voiam să mă trezesc într-o zi că ninge şi eu nu am cauciucuri potrivite. M-au costat peste 1.000 de lei toate”.
Nelu Popescu, 56 de ani: „Cu asta nu e de joacă. Nu trebuia să ne dea o lege ca să ne oblige. Cred că fiecare şofer trebuie să fie conştient că trebuie să circule în siguranţă pe şosea. Eu unul, mi-am luat încă de anu’ trecut cauciucuri noi, cu 300 de lei bucata”.
Radu Gherman, 33 de ani: „Momentan circul cu maşina de la serviciu, pe care nu am pus încă anvelopele de iarnă. E încă vreme bună. Le voi pune zilele următoare. Ştiu exact ce spune legea şi după ce vine vremea rea nu vreau să risc. Vreau să stau cu banii în buzunar”.