Stațiunea din România, cândva cea mai cautată pe timp de vară din tot sud estul Europei, o ruină. Regi și regine veneau aici ca să îşi vindece durerile de oase: „Este gol!”
Pe măsură ce vara se apropie de final și ne întoarcem din destinații externe precum Grecia, Bulgaria sau Italia, ne putem întreba ce ne determină să alegem străinătatea pentru vacanțe. Statisticile și experiențele turiștilor arată clar: România nu reușește să atragă așa cum ar putea. Ministrul Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului și Turismului, Radu Miruță, recunoaște deschis: țara nu dispune de nicio strategie coerentă pentru turism și, după 35 de ani de neglijență și investiții haotice, rezultatele sunt „la minus infinit”.

Băile Herculane – stațiunea contrastelor
Băile Herculane, cunoscută odinioară pentru ape sale termale miraculoase, care atrăgeau regi și regine din întreaga Europă, se află astăzi într-o stare deplorabilă. „S-au vândut și revândut acele clădiri fără să se investească nimic în ele, așa au ajuns în stadiul pe care îl vedeți”, explică Gheorghe Orza, primarul stațiunii, citat de Observator News.
Stațiunea este un exemplu clar de contraste: zone restaurate modern, care amintesc de standardele occidentale, coexistă alături de clădiri părăsite, periculoase pentru turiști. Această lipsă de viziune și de investiții continue a transformat un simbol al turismului balnear european într-o ruină.
Mamaia – plaja abandonată și obiective turistice în paragină
Și Mamaia are o situație dezastruoasă. Obiective precum casino-ul, pasarela regală și zona pietonală sunt neîngrijite de ani de zile. Plajele sunt neamenajate, lipsite de facilități de bază precum toalete sau locuri de joacă, iar infrastructura deficitară îi împiedică pe turiști să se bucure de o vacanță completă.
„Lumea are mai puțini bani în buzunar, autoritățile publice locale nu au investit corespunzător, iar unii hotelieri s-au culcat pe o ureche, mizând pe voucherele care nu au mai venit”, explică Radu Miruță, ministrul care supervizează turismul în România. Alin Burcea, președintele ANAT, adaugă: „Nu se înțelege că turismul este un business pentru țară”.
Comparativ, vecinii noștri bulgari au atras 13 milioane de turiști străini anul trecut, iar albanezii 11 milioane, în timp ce România a fost vizitată de doar 2,5 milioane de turiști străini.
Probleme structurale și lipsa promovării
Chiar și în zone mai puțin cunoscute, obiective unice la nivel mondial sunt ignorate din lipsă de promovare și de infrastructură adecvată. „Sunt organizații de management al destinațiilor care nu funcționează și, practic, obiectivele turistice nu sunt în grijă nimănui”, adaugă ministrul Miruță. Aceasta lipsă de coordonare afectează direct veniturile pensiunilor, restaurantelor și altor unități turistice.
În ciuda resurselor naturale și culturale impresionante – de la pajiști recunoscute internațional pentru biodiversitatea lor până la izvoare termale de renume – România nu reușește să transforme aceste avantaje în experiențe turistice de calitate.
Perspective și soluții
În prezent, autoritățile lucrează la câteva hotărâri de guvern care ar putea îmbunătăți situația turismului, însă problemele structurale și lipsa unei strategii clare rămân obstacole majore. „Turismul în România nu are niciun plan în ziua de astăzi”, admite ministrul Radu Miruță, subliniind că până acum au existat doar promisiuni și planuri temporare, fără continuitate sau viziune pe termen lung.



































