Val de indignare după tragedia din Rahova. Oamenii sunt revoltați: „Punem sigiliu și plecăm?”

Explozia produsă în Cartierul Rahova a stârnit un val de indignare în rândul românilor, care acuză statul și instituțiile implicate că nu au luat măsuri concrete pentru a proteja cetățenii.

Tragedia putea fi prevenită, spun oamenii / foto: INQUAM
Tragedia putea fi prevenită, spun oamenii / foto: INQUAM

Tragedia putea fi prevenită, spun oamenii, în condițiile în care existau semnale clare de pericol, iar autoritățile – de la ANRE la Distrigaz – par să fi reacționat insuficient sau cu întârziere.

Etajele distruse de explozie

Explozia a scos la iveală nereguli grave în modul în care autoritățile și companiile private au gestionat situația.

Locatarii povestesc că mirosul puternic de gaze se simțea de zile și că au sunat disperati la 112, la Distrigaz și la firmele autorizate să verifice instalațiile. În ciuda acestor semnale, tragedia s-a produs, ducând la moartea a trei persoane.

Pe Facebook și Reddit, cetățenii au criticat dur modul în care s-a intervenit:

„Deci vine echipa Distrigaz, taie gazul, pune sigiliu ȘI ATÂT? Și cine ar trebui să găsească unde sunt scurgerile? Cine ar trebui să repare fisurile? Locatarii? Punem sigiliu și plecăm? (…) Încă un Colectiv pentru care nu va fi nimeni de vină. Mor oameni, dar măcar s-a pus sigiliu”, a scris expertul Doru Șupeală, potrivit Adevarul. 

Internautul care a relatat pe Reddit a explicat că procedura „sigiliu – firmă privată – verificare reluare - alimentare” generează costuri foarte mari și timpi morți, în timp ce riscurile pentru locatari rămân.

Economistul Andrei Caramitru a atras atenția că responsabilitatea este și a statului, dar și a oamenilor care respectă reguli de siguranță insuficient implementate.

Ce spun locatarii

Declarațiile locatarilor contrazic informațiile oficiale: o firmă recomandată de Distrigaz a venit joi seara, a rupt sigiliul și a dat drumul la robinetul de gaz fără să verifice apartamentele, cerând ulterior 1.500 de lei pentru intervenție. A doua zi, nu s-a mai prezentat nimeni, iar blocul a explodat la ora 9:07.

„Am sunat inclusiv la 112, mirosul de gaze era insuportabil și ne temeam pentru viețile noastre. Nimeni nu a venit la timp să rezolve problema”, a declarat un locatar.

Distrigaz și ANRE par să ofere versiuni diferite ale evenimentelor care au dus la tragedia din Rahova, ceea ce a generat confuzie și nemulțumire în rândul publicului. Divergențele dintre datele comunicate de compania privată și cele prezentate de instituția de stat ridică semne de întrebare privind modul în care s-a gestionat situația.

Potrivit ANRE, pe 16 octombrie, în urma unei sesizări, operatorul de distribuție Distrigaz a sistat alimentarea cu gaze și a sigilat electrovalva de la blocul afectat. Această măsură a fost menită să prevină orice pericol imediat pentru locatari, însă a fost doar o etapă a intervenției, iar problemele nu au fost complet remediate.

În dimineața zilei următoare, pe 17 octombrie, echipajul Distrigaz a constatat că sigiliul pus anterior fusese rupt. La scurt timp după această constatare, a avut loc explozia care a dus la moartea a trei persoane, evidențiind întârzierile și deficiențele din procedurile de intervenție și monitorizare.

Distrigaz susține că echipele au ajuns la fața locului în momentul producerii exploziei și au constatat sigiliul rupt. Șeful DSU, Raed Arafat, a declarat că pompierii închiseseră alimentarea cu gaz înainte de sosirea reprezentanților Distrigaz.

Problemele sistemice semnalate de cetățeni

Oamenii acuză că procedurile actuale pun locatarii în pericol: firmele autorizate lucrează doar după ce se plătesc sume mari, iar sigiliile sunt rupte fără verificări complete, generând riscuri majore. Se reclamă un lanț de complicități între firme private și angajați ai companiilor, dar și lipsa unui control real din partea autorităților.

Primăria Capitalei și echipele DGASMB au intervenit rapid pentru a sprijini locatarii:

  • 286 de persoane au fost evaluate și consiliate psihologic;
  • 66 de persoane sunt cazate în hoteluri partenere;
  • 411 locuri de cazare sunt disponibile pentru cei aflați în nevoie;
  • 200 de ședințe de consiliere psihologică au fost desfășurate;
  • 3 familii au primit ajutor pentru refacerea documentelor pierdute;
  • 118 apeluri pentru informații și îndrumare s-au înregistrat la linia 021.9524;
  • Evaluarea locuințelor afectate continuă pentru a oferi soluții personalizate.


Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
ceausescu sondaj jpg
499992705 1274123354512806 2651166906498329812 n jpg
nyzhnia apsha captura video jpg
Bunica Veruta, foto Facebook jpg
Spovedanie foto Ziarul Lumina jpg
caz roxana calin colaj captura video jpg
cum aratanoul buletin electronic romani  jpg
Batrani pensionari fericiti FOTO Shutterstock jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net