Ne-am cumpărat permisul de la «piraţi»
Se "promovează" prin recomandări. Aşa am ajuns şi noi la ei. Mai întâi, am stabilit o întâlnire cu Ion S., în Parcul Tineretului, luni după-amiază. Nu a trebuit să-l descoasem prea tare cu întrebările. Nea Ion era de o sinceritate dezarmantă.
"Eu am vechime doar un an pe cartea de muncă. Legea îmi cere trei. Prin urmare, nu veţi da examenul pe maşina mea. Vom face împreună 14 şedinţe, iar la ultima, a 15-a, vă pun în legătură cu un coleg. El vă va depunde dosarul. Mă ocup eu ca testul psihologic şi analizele medicale să fie datate din noiembrie", ne instruieşte Ion, fără să mai explice că, potrivit legii, cursurile şcolii de şoferi trebuie să dureze cel puţin cinci săptămâni.
Întrebat unde vom face cursurile teoretice, falsul instructor "a scăldat-o" şi aici. "Eh, staţi liniştite că nu trebuie să mergeţi la cursuri. Vă dau eu o carte şi vă subliniez ce trebuie să învăţaţi, acasă".
Ne-am întâlnit. La ora 14.00 eram în faţaParcului Tineretului. Ion S. ne aştepta lângă maşina sa, în care se afla un alt cursant.
Ne-a cerut 860 de lei, plus 150 de lei pentru analizele medicale.
Întrebat de numele şcolii de şoferi de care aparţine, Ion S. a refuzat să răspundă. "O să vă zic data viitoare. Îmi aduceţi banii şi eu mă ocup de toate hârtiile. Nu trebuie să mergeţi voi la şcoală". Batem palma şi stabilim să ne auzim pe seară, la telefon.
Am negociat. Falsul instructor ne-a explicat cu sinceritate situaţia în care se află. Ne-a spus că orele de condus costă 860 de lei, bani pe care-i putem achita în trei rate.
Ne îndreptăm spre cel de-al doilea "pirat", cu care ne dădusem întâlnire. Se recomandă Nae M. şi ne priveşte cu ochi pofticioşi. Ne invită în maşină şi insistă să vorbim la pertu. "La mine, şcoala costă 700 de lei, plus 160 de lei analizele şi testul psihologic. Asta e maşina mea şi am contract cu şcoala Auto David. Acolo veţi face cursurile teoretice. Lor le convine că eu le aduc elevi, iar ei mă ajută cu actele", aflăm de la Nae, care se laudă că face pe instructorul de cinci ani.
Îl asigurăm şi pe el că oferta e tentantă şi îi promitem să-l contactăm a doua zi.
Am plecat. După 15 minute de negocieri, ne-am luat la revedere, cu promisiunea de a reveni seara cu un telefon
Citiţi mâine ce măsuri au luat autorităţile.
"Un instructor independent trebuie să aibă minimum trei ani experienţă şi un contract de prestări servicii cu o şcoală de şoferi. "Piraţii" nu sunt controlaţi când depun dosarele. Mai mult de jumătate dintre ei sunt ilegali", ne-a spus Marius Teodorescu, vicepreşedintele Federaţiei Naţionale a Şcolilor de Şoferi din România.
"Efectuăm periodic controale. Cei care sunt prinşi în trafic cu caseta de «Şcoala» pe maşină şi nu au dreptul să profeseze, riscă amenzi de la 4.000 la 6.000 de lei. Îi anunţăm pe poliţiştii de la Rutieră, care le întocmesc dosare penale", ne-a declarat secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Eusebiu Pistru.