Te învăţăm să-ţi protejezi cauciucurile!
Străzile pline de gropi, drumurile neasfaltate precum şi un stil agresiv de a şofa îţi pot deteriora foarte repede anvelopele. Pe lângă aceste cauze, mai există şi alte motive care duc la uzura excesivă a pneurilor. Specialistul Stelian Culcescu, director de service, ne explică ce trebuie să facem pentru a prelungi durata de viaţă a cauciucurilor.
Verifică presiunea în anvelope
Presiunea în anvelope se verifică periodic, cel puţin o dată la două săptămâni şi numai în momentul în care pneul este rece.
Presiunea trebuie să corespundă cu valorile prescrise în cartea tehnică a maşinii şi în limitele marcate pe anvelope. „Verificarea presiunii în roţi este foarte importantă deoarece poate provoca un rulaj subpresiune sau suprapresiune", ne-a explicat Stelian Culcescu.
Dacă circuli cu presiune mică în anvelope-acestea vor rula tensionate pe lateral şi vor pierde din etanşeitatea interioară a stratului de innerliner (pelicula care înlocuieşte camera). De asemenea, va apărea o uzură pronunţată pe lateralele pneurilor.
Dacă circuli cu presiune mare în anvelope- aderenţa va fi mai scăzută, iar banda de rulare se va uza excesiv pe centru. Presiunea prea mare face ca anvelopa să fie mult mai uşor afectată de lovituri prin impact.
De asemenea, există riscul exploziilor şi al deformării jantei. Maşina va „ţopăi", cauzând disconfort şi solicitarea amortizoarelor. Pe lateralele anvelopei vor apărea uzuri neuniforme numite şi „solzi de peşte".
Nu şofa agresiv!
Stilul de condus este unul dintre factorii esenţiali în determinarea longevităţii unei anvelope.
„Se recomandă un comportament rutier moderat.Nu accelera sau frâna brusc, nu vira din scurt şi cu viteză ridicată! Orice demaraj şi frânare excesive vor scurta viaţa unei anvelope cu peste 45% din durata normală de viaţă" ne-a explicat Stelian Culcescu.
Cum previi uzura neuniformă?
Cele mai importante cauze care duc la o uzură neuniformă a anvelopelor sunt presiunea şi jocurile mecanice ale autovehicului. Uzura neuniformă se poate evita prin verificarea periodică a presiunii în roţi şi efectuarea reviziilor periodice.
Nu uita să verifici adâncimea profilului anvelopelor. Adâncimea minimă a profilului anvelopei este de 1,6 mm, pneurile având pe calea de rulare şi un martor de uzură.
Evită gropile din asfalt
Trecerea cu viteză mare peste gropi, impactul cu bordurile sau frecarea anvelopelor de acestea pot duce la defecţiuni majore.
De asemenea, evită zonele abrazive de pe şosea sau tăioase precum şi denivelările din asfalt. De exemplu, este recomandat să nu circuli direct pe linia de tramvai.
Un lucru foarte important: contactul pneurilor cu substanţe chimice (ulei, motorină, vaselină, antigel etc) produce schimbări moleculare şi structurale, rezultând în final o anvelopă cu un centru de greutate dereglat şi cu o ridigizare a zonei afectate. Orice anvelopă care intră în contact cu substanţe chimice prezintă riscul unei explozii din cauza solicitărilor.
«Riscuri mari dacă şofezi cu pneuri uzate» Stelian Culcescu, director Service Primat Gold
Stelian Culcescu, director Service Primat Gold, ne explică riscurile la care ne expunem dacă circulăm cu anvelope uzate.
„Dacă şofăm cu pneuri uzate, există riscul unei frânări defectuoase, pierderea controlului autovehicului, pierderea presiunii şi a etanşeităţii anvelopei, explozia acesteia şi, cel mai grav, riscul provocării unui accident rutier. E obligatoriu să verifici periodic maşina într-un service autorizat. De asemenea, verifică şi echilibrarea corespunzătoare a roţilor".
«Atenţie la depozitarea anvelopelor» Claudiu Peşa, director vânzări Şama Service Group
Claudiu Peşa, director de vânzări Şama Service Grup, ne spune cum trebuie să depozităm corect anvelopele.
„Anvelopele se pot uza dacă sunt incorect manevrate şi depozitate. Când se înlocuiesc anvelopele vechi se scot de pe jantă şi se depozitează vertical pe rafturi în spaţii special amenajate. Temperatura ambientală trebuie să fie scăzută, în spaţiul destinat depozitării nu trebuie să existe lumină naturală şi nici umezeală".