Companiile de zbor cer creşterea vârstei de pensionare a piloţilor la 67 de ani. Care este motivul
Asociațiile care reprezintă companiile aeriene la nivel global au făcut un apel către Organizația Internațională a Aviației Civile (ICAO), agenție a ONU, pentru creșterea vârstei de pensionare a piloților de linie de la 65 la 67 de ani. Motivația principală este deficitul tot mai accentuat de piloți în contextul creșterii cererii pentru zboruri internaționale, care depășește cu mult numărul de profesioniști disponibili, potrivit Reuters.

Ce spun reprezentanții IATA
Organizația Internațională a Aviației Civile va analiza această propunere cu ocazia adunării sale generale, programată pe 23 septembrie. Regulamentele internaționale actuale interzic piloților cu vârsta de peste 65 de ani să opereze zboruri internaționale, iar multe țări, inclusiv SUA, aplică aceeași limită și pe rutele interne.
Asociația Internațională a Transportatorilor Aerieni (IATA), care reprezintă aproximativ 350 de companii aeriene din întreaga lume, consideră că majorarea vârstei de pensionare cu doi ani este „prudentă, rezonabilă și compatibilă cu siguranța”. În documentele publicate de IATA se precizează că, în continuare, fiecare zbor va trebui să fie operat de cel puțin doi piloți în cabina de pilotaj, dintre care unul să nu depășească vârsta de 65 de ani, dacă celălalt pilot are vârsta mai mare.
Propunerea nu este lipsită de critici
Propunerea IATA nu este lipsită de critici. Sindicatele piloților americani au exprimat îngrijorări serioase legate de siguranță, subliniind că nu există suficiente date pentru a evalua riscurile asociate cu zborurile operate de piloți mai în vârstă. Dennis Tajer, purtător de cuvânt al Allied Pilots Association (APA) și pilot la American Airlines, a declarat: „Nu vrem să ne jucăm cu siguranța în acest fel. Trebuie să fim precauți”.
În 2023, o inițiativă similară sprijinită de transportatorii americani pentru a majora vârsta de pensionare de la 65 la 67 de ani a fost blocată de sindicate. Totuși, luna trecută, un grup de congresmeni americani din ambele partide a cerut administrației să susțină eforturile internaționale pentru creșterea acestei limite.
În 2006, ICAO a majorat vârsta de pensionare a piloților de la 60 la 65 de ani
Regula privind limita de vârstă a piloților nu este nouă. În 2006, ICAO a majorat vârsta de pensionare a piloților de la 60 la 65 de ani, pe fondul creșterii cererii și al nevoii de păstrare a experienței în aviație. În prezent, companiile aeriene susțin că o extindere cu încă doi ani ar ajuta la reducerea deficitului de personal calificat, care afectează operațiunile și punctualitatea zborurilor.
































