Care a fost, de fapt, motivul pentru care nu a fost filmată execuția soților Ceaușescu. Dezvăluiri cutremurătoare de la momentul care a marcat istoria României

Ultima actualizare:

Momentul execuției soților Ceaușescu nu a fost filmat. În trecut, totul a fost pus pe seama bateriilor descărcate. Acum, însă apar noi detalii, spune jurnalistul Ion Cristoiu. Nu a fost respectată procedura legală, căpitanul Boeru a făcut un pas înapoi și a descărcat pistolul mitralieră în cei doi”, sunt declarațiile lui Ion Baiu. 

Execuția cuplului Ceaușescu Foto: arhivă Click!
Execuția cuplului Ceaușescu Foto: arhivă Click!

Momentul execuției soților Ceaușescu nu a fost filmat 

„Nu s-a respectat procedura legală la o execuție, nu s-a format aliniament de tragere cu ordin de foc și nici nu s-a dat citire hotărârii instanței. Soții Ceaușescu au fost puși cu spatele la zid, iar căpitanul Boeru a făcut un pas înapoi și a descărcat pistolul mitralieră în cei doi”, spunea colonelul Ion Baiu. 

E limpede că nu s-a dorit filmarea acestui moment. Conspiratorii l-au considerat prea zguduitor ca nu cumva să stârnească emoție pro Ceaușescu. Nu știm dacă Ion Baiu a fost șuntat, cum explică el, sau a fost complice. În orice caz, nu absența execuției este nenorocirea acestei pelicule, ci altceva, mult mai grav: Mediocritatea evidentă a realizatorului, potrivit historia.ro

Sergiu Nicolaescu: „Aceste imagini filmate de un operator submediocru”

Sergiu Nicolaescu, profesionist în domeniu, este categoric în cartea "Un senator acuză!", editura Pro, București, 1996. El vorbește de aceste imagini filmate de un operator submediocru”, de „detestabila filmare făcută de mediocrul Baiu”.

Și fără a fi profesionist îți dai seama că Ion Baiu filmează ca un operator de nunți. Esența filmărilor la nunți stă în a pune la dispoziția plătitorului imagini cât mai convenabile. Cu mirii, cu socrii, cu mireasa. Operatorul de nunți nu-și îngăduie să facă un minim reportaj.

Cei care l-au plătit vor imaginile lor brute, așa cum sunt, și nu imagini trecute prin filtrul talentului de reporter. 

În reportaj lipsește începutul Procesului 

În dialogul cu Victor Stănculescu sesizăm amândoi că din așa zisul reportaj lipsește începutul Procesului: „Filmul debutează cu discursul Procurorului. Toţi sunt la locurile lor. Nu ştim însă cum s-a intrat în sală. Cine a intrat primul?

– Păi, eu am intrat primul şi am stabilit locurile. După care au intrat Completul, procurorul şi avocaţii, reprezentanţii FSN-ului şi cei veniţi de la Bucureşti. Le-am spus fiecăruia unde să se aşeze. După ce s-au aşezat toţi la locurile lor, preşedintele Completului a spus să fie aduşi inculpaţii.

– Momentul nu apare în film.

– Au fost aduşi şi instalaţi pe scaune.”

 Misiunea lui Ion Baiu a fost de a filma momentele cheie ale procesului și execuției

Nu este singurul moment care lipsește de pe o peliculă care, lipsită de ambiții artistice, ar fi putut fi cel mult harnică în consemnarea unui moment oricum istoric: Momentul când coboară Elena Ceaușescu din TAB, ducerea celor doi în încăperea din care urmau să fie introduși în sala de judecată, imaginea de ansamblu a unității sau măcar a curții, pentru a fixa în posteritate locul momentului istoric.

Colonelul Ion Baiu a fost adus la Târgoviște ca operator de nunți și nu ca reporter tv. Misiunea sa a fost de a filma momentele cheie ale procesului și execuției pentru a nu fi nici o îndoială că dictatorii sunt morți și că nu se mai pot întoarce la putere. Ai impresia că Victor Stănculescu a fost preocupat până la obsesie de a aduce șefilor de la București (pe 25 decembrie 1989, el nu mai e ministru și a acceptat sarcina criminală de a organiza asasinarea celor doi de teamă că va fi luat la întrebări pentru implicarea în represiunea de la Timișoara) proba elocventă că și-a îndeplinit misiunea. De aici insistența dezgustătoare a lui Baiu pe cadavrele celor doi, insistență de o evidentă notă morbidă.

Absenței unor clipe esențiale pentru minima consemnare i se adaugă manevrarea stângace a camerei pe parcursul evenimentului. În interviul de la B1tv, Victor Stănculescu mi-a mărturisit felul în care Ion Baiu a ajuns la Târgoviște:

„– Domnule general, în film nu vedem camera video a operatorului Ion Baiu. Unde era camera lui Baiu?

– Baiu s-a plimbat prin încăpere. Era cu arma pe umărul drept şi s-a plimbat în diverse părţi, de aceea a putut să prindă, cum i-am dat eu indicaţii, pe ei şi Completul de judecată, şi a trecut de câteva ori peste avocaţi, procurori şi grupul lor.

– Aţi fost şi regizor, din câte-mi dau seama.

– Semiregizor.

– De ce l-aţi ales pe Baiu?

– Era singurul operator de televiziune pe care-l aveam la Departament. Avea misiunea să facă filme comerciale pentru promovarea tehnicii militare fabricate în România.

– Era la Departamentul dumneavoastră?

– Da.

– Nu era la Studioul cinematografic al Armatei?

– Nu. El era angajatul Departamentului meu. El şi cu Mugurel Florescu. Mugurel Florescu era consilierul meu juridic.

– Ceauşescu era conştient că se filmează?

– Da. Sigur că da. Camera a stat de multe ori fixată pe el. Momentele respective, când vorbeşte, în special, toate protestele lui le-a prins din plin.

– Din câte-mi dau seama, Nicolae Ceauşescu era şi un bun om de televiziune. Ştia să se adreseze unui auditoriu prin intermediul camerei video. Se adresa Posterităţii?

– Nu.

– Se gândea că acea casetă va fi difuzată pe posturile TV?

– Nu cred că-şi dădea seama în acel moment, pentru că nu-şi dădea seama de final.

– Credeţi?

– Cred.”

Mărturiile celor care au fost în Plutonul de execuție

Ediția din 9 octombrie 2004 a Jurnalului național a publicat mărturiile celor care au fost în Plutonul de execuție. Despre cum a filmat Baiu, Lt.colonel Ion Mareș spune:

„Lt. col. Ion Mareș (la vremea respectivă maior la UM 01378 Târgovişte): Și acuma tot așa. Ce s-a întâmplat. Ca să dăm niște explicații în plus, pentru că astea care sunt pe caseta dată la televizor cred că sunt edificatoare. Așa. De ce nu s-a dat inițial pe casetă că era legat. Din protecție. Am vrut să-i protejăm pe cei care i-au legat. Ce s-a întîmplat. De ce a apărut execuția așa. Din cauza nepregătirii dl. Bratu (cameramanul ministrului Apărării). N-a avut aparatura pregătită. S-au derulat așa de repede evenimentele că dînsul a plecat cu aparatul, cu cablul de legătură, și tot mergînd spre locul de execuție, s-a terminat cablul și a ieșit din priză.

S-a pierdut, pentru că, vedeți, așa e întîmplarea, să se piardă pentru istorie momente unice, s-au pierdut momente unice, pentru că trebuiau să fie cel puțin 2-3 camere de luat vederi. Trebuia. Nu se discută. Pentru că discutam cu Măturică. Ce, el nu putea să vină? Era de specialitate. S-a încercat să se țină secretul. Sînt de acord cu treaba asta. Pînă ce un soldat s-a repezit și a băgat din nou ștecherul în prelungitor, s-a pierdut momentul căderii. Și pe marginea acestui moment s-au făcut atîtea speculații. Că i-am omorît cu patru ore înainte. Un mare director, am spus eu la reprezentanții de la Paris Match și altor reviste franțuzești, să vină să discute cu noi, să ne spună și nouă cum s-a întîmplat acest lucru.”

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Metoda finalandeza de a incalzi casa  Sursa foto shutterstock 2390967661 jpg
clickpentrufemei.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
castraveit carti de joc guinness world records jpg
Morandi  jpeg
vreme jpg
Lily Collins, Emily in Paris  jpeg
banner titi aur png
ceai hibiscus jpg
mircea badea jpg
image png
image
actualitate.net
image
actualitate.net