„Iisus sub văl”, unul din marile mistere ale lumii. De 300 de ani se caută explicații
Iisus sub văl este o sculptură în marmură, care de peste 300 de ani îi intrigă, îi provoacă și îi sperie totodată pe cei mai mari experți în artă. Tehnica prin care artistul a reușit să sculpteze în marmură vălul care îl acoperă trupul lui Hristos și care dă senzația că se scurge, este inexplicabilă. În istorie au rămas unele mărturii care înfioară.
Întreaga sculptură este făcută dintr-un singur bloc de marmură
Hristosul cu voal (Cristo Velato) este una dintre cele mai faimoase opere de artă din Napoli. Sculptată la sfârșitul anilor 1700 de Giuseppe Sanmartino, această statuie glorioasă este piesa centrală a Capelei Sansevero (Cappella Sansevero) ascunsă în lanțul de străzi din centrul istoric plin de viață al orașului Napoli, scrie Naples Insider.
Statuia se află așezată pe un postament în mijlocul Capelei Sansevero și este o redare uluitor de vie a trupului lui Hristos acoperit de un voal ce pare fluid, transparent. Întreaga lucrare este realizată dintr-un singur bloc de marmură albă.
Voalul care acoperă trupul lui Hristos este realizat atât de minuțios încât pare a fi făcut mai degrabă din țesătură decât din piatră și este sculptat atât de delicat încât lumina pare că trece prin el.
Această lucrare de sculptură uluitoare, renumită pe tot globul pentru detaliile sale exigente, a fost creată la comanda lui Raimondo di Sangro, Prințul de Sansevero, un aristocrat intelectual și patron al artelor în secolul al XVIII-lea, despre care au rămas unele mărturii terifiante.
Tehnica realizării voalului, inexplicabilă
Statuia Iisus sub văl este de o naturalețe desăvârșită. Pare că un tânăr adormit a fost acoperit cu o pânză fină și un fenomen misterios l-ar fi transformat în marmură.
Numeroși artiști și cercetători au încercat de-a lungul a sute de ani să își explice cum a fost realizată această statuie. Nici în ziua de azi acest mister nu a fost deslușit.
Cum s-a putut realiza transparența vălului în piatră și cum a putut reda expresia feței cu atâta finețe, nimeni nu își explică.
Scheletele găsite în subsolul capelei
Unii spun că este posibil ca prințul excentric să se fi folosit chiar de un cadavru pe care l-ar fi transformat în piatră printr-un procedeu alchimic misterios. Iar bănuiala lor a fost întărită de descoperirea altor două corpuri pietrificate, ascunse în subsolul capelei.
Unii spun că este posibil ca prințul excentric să se fi folosit chiar de un cadavru pe care l-ar fi transformat în piatră printr-un procedeu alchimic misterios. Iar bănuiala lor a fost întărită de descoperirea altor două corpuri pietrificate, ascunse în subsolul capelei.
Legendele spun că di Sangro, înnebunit că experimentele pe cadavre nu îi ofereau rezultatele dorite, ar fi torturat doi dintre slujitorii casei. I-ar fi obligat să bea o substanță misterioasă care le-a pietrificat vasele de sânge, inima și creierul, iar bieții oameni ar fi murit în chinuri atroce.
Spectacolul este înspăimântător, iar ceea ce a realizat San Severo în secolul al XVIII-lea se poate face abia acum, în zilele noastre, folosind polimeri, silicon și calculatoare de înaltă capacitate pentru a reproduce țesuturile umane.