Cum arată fenomenala stație de metrou de sub Colosseum, deschisă după 20 de ani de lucrări cu descoperiri spectaculoase|VIDEO
După două decenii de lucrări, întârzieri și descoperiri arheologice spectaculoase, Roma a inaugurat una dintre cele mai complexe stații de metrou din lume. Situată adânc sub Colosseum, noua stație a liniei C nu este doar un nod de transport, ci și un spațiu muzeal. Călătorii pot admira artefacte antice descoperite în timpul excavărilor, de la ceramică și fântâni până la băi romane.

Pe ecrane sunt rulate imagini din timpul procesului de excavare, atât pentru a încânta pasionații de arheologie, cât și pentru a justifica de ce deschiderea stației a durat atât de mult, scrie Associated Press.
Metrou printre ruinele Romei antice
Noua stație de metrou de lângă Colosseum a fost deschisă marți, marcând un moment important pentru infrastructura capitalei italiene. Amplasată la aproximativ 30 de metri sub nivelul solului, stația îmbină tehnologia transportului urban cu un patrimoniu arheologic impresionant.

Navetiștii și turiștii pot vedea exponate permanente cu vase ceramice, farfurii, fântâni din piatră și găleți suspendate, precum și ruinele unui bazin de apă rece și ale unei băi termale dintr-o locuință datând din secolul I.
Pe ecranele amplasate în interiorul stației de metrou sunt prezentate imagini din timpul etapelor în care s-au desfășurat săpăturile arheologice, explicând motivele pentru care proiectul a avansat atât de lent.
Linia de metrou C este în construcție de aproximativ 20 de ani, fiind afectată de blocaje birocratice, dificultăți de finanțare și, mai ales, de necesitatea conservării vestigiilor istorice întâlnite pe traseu.
Potrivit lui Marco Cervone, manager de construcție al consorțiului condus de Webuild, provocarea majoră a fost realizarea lucrărilor într-o zonă cu un nivel ridicat de apă subterană, fără a compromite descoperirile arheologice și structurile aflate la suprafață.
Costul total al celor 31 de stații ale liniei C este estimat la aproximativ 7 miliarde de euro, iar finalizarea completă este programată pentru anul 2035.
O linie de metrou prin trei milenii de istorie
În aceeași zi, autoritățile au inaugurat și stația Porta Metronia, aflată la o stație distanță de Colosseum. La o adâncime similară, aceasta include o cazarmă militară de aproape 80 de metri, datând de la începutul secolului al II-lea.
Structura a fost identificată ca fiind militară datorită configurației intrărilor, concepute pentru a permite soldaților să se alinieze rapid, fără blocaje pe coridoare.
Arheologii cred că militarii aparțineau fie gărzii imperiale, fie unor unități responsabile de securitatea orașului.
În zonă a fost descoperită și o locuință cu fresce și mozaicuri bine conservate, iar un muzeu subteran va fi deschis în viitor, chiar în incinta stației.
Până în prezent, constructorii liniei C au descoperit peste 500.000 de artefacte.
Pentru a proteja siturile sensibile, au fost utilizate tehnici speciale, precum înghețarea solului și construirea de diafragme de beton temporare. Pe măsură ce linia va avansa, metroul va trece pe sub Columna lui Traian, Basilica lui Maxențiu, palate renascentiste și Vatican.
Odată finalizată, linia C va avea 29 de kilometri și va transporta până la 800.000 de pasageri zilnic, oferind turiștilor și localnicilor o alternativă rapidă la traficul sufocant al Romei.




































