Adio, autostrăzi! Ghici cu ce vor fi înlocuite
2.208 kilometri de autostradă! Atât ni s-a promis de autorităţi că vom avea până în 2020. Promisiunile s-au spulberat între timp, astfel că din miile de kilometri trasate pe hârtie am rămas cu 479. Restul vor fi străbătuţi de drumuri expres.
Uite autostrăzile, nu sunt autostrăzile! Toţi miniştri care s-au perindat pe la Transporturi au venit cu propuneri, hărţi şi ne-au amăgit cu proiecte gigant. Dacă ar fi fost să ne luăm după ei, în următorii şase ani, toată ţara ar fi trebuit să fie legată dintr-un capăt într-altul printr-o întreagă reţea de autostrăzi. Ba chiar s-au plătit 50.000 de milioane de euro, în mandatul lui Dan Şova, pentru studii de fezabilitate.
La câteva luni după ce banii au plecat în buzunarele unora, aflăm că autorităţile au propus Comisiei Europene Master Planul de Transport al României 2014-2030, în care autostrăzile au fost înlocuite cu drumuri expres.
Astfel că din cele 21 de şosele de viteză trasate pe hărtie, doar cinci au rămas în picioare. Vorbim despre Autostrada Sibiu-Braşov(106 km), Autostrada Ploieşti-Comarnic (49 km), Autostrada Craiova-Piteşti (115km), Autostrada Comarnic-Braşov ( 54 km) şi Autostrada Braşov-Bacău (158 km). Cu totul, acestea măsoară 479 km. Restul, până la 2.200 km vor fi drumuri expres. În documentul publicat pe surse de Hotnews.ro nu există un termen de începere şi nici de finalizare al şoselelor.
“Ăsta e un document strategic. Pe seama lui se face un plan operaţional de implementare a acestui document. În acela vor exista termene. Sper că vom reuşi să avem acest document la finele lunii noiembrie, început de decembrie”, a declarat, miercuri, ministrul transporturilor Ioan Rus. Totodată, demnitarul a ţinut să precizeze că s-a ajuns la această soluţie de compromis pentru că un drum expres ar urma să coste chiar şi cu o treime mai puţin decât o autostradă.
Aşa arată un drum expres. Iată ce-l deosebeşte de o autostradă!
În acest moment în ţara noastră nu există nici un drum expres. Conform normativelor stabilite de autorităţi, drumurile expres nu sunt cu mult diferite de autostrăzi. Cele mai mari diferenţe le reprezintă lipsa benzii de siguranţă, dar şi viteza legală.
Dacă pe autostradă circulăm cu 130 km/h, pe drumurile expres se merge cu 120 km/h la câmpie, 100 km/h la deal şi 80 km/h la munte.
Vorbim de două căi de circulaţie de 8 m care cuprind pe sens, cel mult, câte două benzi, separate de un spaţiu median de 3 m şi două acostamente de câte 1,50 m.
Nu intersectează la nivel nici o altă cale de comunicaţie, ocolesc localităţile, iar intersecţiile cu alte drumuri sunt denivelate.
Intrarea şi ieşirea autovehiculelor e permisă numai cu acces dreapta, în locuri special amenajate.
Drumurile expres au spaţii de parcare, baze de întreţinere şi garduri de protecţie.
Toate drumurile expres vor fi făcute în aşa fel încât pe viitor să poată fi transformate în autostrăzi. Ceea ce înseamnă că expropierile se vor face la dimensiunile unei şosele de mare viteză.
Acestea vor fi drumuri expres
Centura de Sud a Capitalei;
Bacău-Suceava;
Suceava-Siret;
Buzău-Focşani;
Bacău-Focşani-Brăila-Galaţi;
Gilău-Borş;
Turda-Hamleu;
Găeşti-Ploieşti-Buzău-Brăila;
Lugoj-Craiova;
Sibiu-Piteşti;
Suceava-Botoşani;
Paşcani-Iaşi-Ungheni;
Târgu Mureş-Paşcani;
Braşov-Piteşti;
Bacău-Piatra Neamţ;
Constanţa-Tulcea-Brăila.
Click! spune
Prima dezbatere publică cu privire la Master Plan are loc pe 7 octombrie, la sediul Ministerului Transporturilor, de la ora 9.30. Cei care vor să participe trebuie să se înscrie prin mail la postransport@mt.ro, până la 6 octombrie, ora 16.00.