Cum a reușit un oraș din România să elimine blocajele din trafic. Lecție pentru restul țării: „Administrațiile trebuie să aibă curaj”
Reșița, un oraș cu o istorie industrială puternică, a devenit în 2025 un exemplu național în ceea ce privește mobilitatea urbană. În timp ce marile orașe ale României continuă să fie sufocate de ambuteiaje zilnice, municipiul de pe malul Bârzavei a demonstrat că, prin viziune și măsuri curajoase, traficul poate fi fluidizat.

Reșita, lider în clasamentul mobilității urbane
Conform Indexului de Trafic 2025, realizat de Institutul pentru Orașe Vizionare, Reșița se află pe primul loc în topul municipiilor reședință de județ cu cel mai fluent trafic. Un locuitor al orașului pierde anual doar 3–3,5 zile de lucru din cauza blocajelor, de peste patru ori mai puțin decât un bucureștean.
Primarul Ioan Popa consideră că succesul se datorează în mare parte relansării transportului public: „Odată cu reintroducerea tramvaiului și achiziția autobuzelor electrice, oamenii au început să renunțe la mașinile personale. În primele trei luni ale anului am transportat 1,8 milioane de pasageri, un semn clar că mobilitatea s-a schimbat radical”.
Transport public modern și politici curajoase
Reintroducerea tramvaiului, alături de cele 13 garnituri noi și cele 14 autobuze electrice (alte 14 urmează să fie livrate), a transformat transportul public într-o alternativă atractivă. În plus, administrația locală a aplicat o strategie menită să descurajeze folosirea excesivă a autoturismelor: tarifele pentru parcări au fost crescute, iar infrastructura de mobilitate alternativă – piste de biciclete, trasee pietonale și zone verzi – a fost extinsă.
În timp ce în București șoferii pierd anual peste 12,7 zile în trafic, iar în Timișoara și Iași peste 9 zile, Reșița dovedește că soluția stă în linii dedicate pentru transportul public și semaforizare inteligentă. „La noi tramvaiul nu stă după nimeni. Are prioritate și timp predictibil. Administrațiile trebuie să aibă curaj să ia măsuri, chiar dacă șoferii protestează”, a subliniat primarul Popa.
Reșița arată că și un oraș de dimensiuni medii poate deveni un laborator de mobilitate urbană pentru România. Prin curaj politic, investiții în infrastructură și prioritizarea transportului public, traficul sufocant poate fi transformat într-un sistem fluid, previzibil și prietenos cu mediul.

































