Cumpărăturile de Crăciun, stresante ca un maraton
A început nebunia de Crăciun. Fie că sunt în căutarea cadoului perfect, fie că trebuie să bifeze lista de bucate pentru masa de sărbătoare, românii au luat cu asalt magazinele. Dar, cumpărăturile festive provoacă şi stres, nu doar bucurie.
Goana după cumpărături ne creşte ritmul cardiac cu 33%, similar alergării la un maraton, arată un studiu comandat de către o companie internaţională de comerţ online, citat de “Weekend Adevărul”. Faptul că trebuie să fim foarte atenţi, să ne gândim la ceea ce facem, să anticipăm, plus efortul fizic, toate aceste acţiuni ne obosesc peste măsură, arată psihologul Keren Rosner.
Concret, studiul arată că alergătura prin magazine în căutarea cadourilor perfecte şi pentru aprovizionarea de sărbători provoacă agitaţie şi oboseală astfel încât cumpărăturile de Crăciun ajung să fie la fel de stresante ca alergatul la o cursă de 42 de kilometri.
Cercetătorii au folosit datele unor aparate de măsurare a ritmului cardiac şi a altor schimbări fiziologice înregistrate de către 100 de cumpărători, timp de 60 de minute.
Astfel, 80% din cumpărători au avut o dereglare a ritmului cardiac, bătăile inimii crescând la 100 de pulsaţii per minut faţă de 60 în repaus, în timp ce 60% au ajuns la oboseală în doar 32 de minute de cumpărături.
Sezonul de sărbători creează un nivel mare de stres încât unii medici americani folosesc conceptul „sindromul inimii de sărbători”, care face referire la fibrilaţia arterială pe care multe persoane o suferă în sezonul de sărbători. Sindromul se manifestă prin bătăi neregulate ale inimii, agitaţie, dureri în piept, senzaţie de leşin. Mai mult, acesta duce la insomnii, consum crescut de sare, de băuturi alcoolice şi alimente care afectează funcţiile inimii.
În plus, un alt studiu dat publicităţii acum patru zile arată că stresul asociat cumpărăturilor de Crăciun este un fenomen global. Circa şase din 10 canadieni cred că goana după cumpărăturile de sezon provoacă stres şi oboseală.
În plus, cinci din 10 persoane consideră că nu au timp pentru cumpărături din cauza programului supraîncărcat. Şi americanii sunt stresaţi de cumpărăturile festive, 70% afirmând că au nevoie de o perioadă de destresare după shopping-ul de Crăciun. Totodată, trei din 5 americani susţin că cel mai stresant moment al anului, din punct de vedere financiar, este Crăciunul.