Materie nouă? Ce ar putea învăța elevii: „Este mai interesant decât să stăm doar cu nasul în caiete!"
Printre română, matematică, științe și alte materii, elevii ar putea avea parte și de o lecție despre bunătate. "Ora cu și pentru animale”, un proiect educațional care încurajează empatia, responsabilitatea și respectul față de necuvântătoare ar putea deveni materie opțională în toate școlile din România.

Ce învață elevii la "Ora cu și pentru animale”
"Ora cu și pentru animale” ar putea ajunge în toate școlile din țară. După ce a fost implementat cu succes în județul Ilfov, în clasele a V-a și a VI-a, proiectul "Ora cu și pentru animale” ar putea ajunge în toate școlile din țară. Inițiativa se află în prezent în evaluare la Ministerul Educației și are ca scop dezvoltarea empatiei și a responsabilității.
Elevii învață, prin jocuri interactive și lecții adaptate vârstei lor, cum să îngrijească un animal, ce înseamnă abandonul, dar și cum pot contribui la bunăstarea necuvântătoarelor din comunitate. Orele sunt susținute de profesori instruiți și de voluntari din domeniul protecției animalelor.
„Învață nu doar despre animale, ci despre cum să fie mai buni (...)"
Reprezentanții ministerului afirmă că programul nu doar că îmbogățește orizontul copiilor, dar contribuie și la reducerea comportamentelor agresive și la formarea unor tineri mai empatici și mai echilibrați. „Este o investiție în caracterul copiilor noștri. Învață nu doar despre animale, ci despre cum să fie mai buni și mai atenți cu tot ce îi înconjoară”, a declarat un oficial din cadrul Inspectoratului Școlar Ilfov. Dacă proiectul va primi undă verde la nivel național, școlile vor putea introduce "Ora cu și pentru animale” ca disciplină opțională începând chiar cu anul școlar viitor.
„În România, problema animalelor singure este o problemă de interes național. Realitatea din teren ne arată că această problema pleacă de la lipsa de informare ori de la lipsa de educație în direcția bunăstării animalelor. Un copil empatic și responsabil cu animalele va fi un copil empatic și responsabil în relația cu semenii săi“, scrie în programa disciplinei.
„Disciplina este gândită astfel încât să poată fi predată de orice cadru didactic, în special, care are și o empatie sau rezonează cu subiectul, adică să iubească animalele. Poate fi predată și de profesorul de sport și de matematică și de biologie, cu atât mai mult pentru că aprofundează anumite competențe specifice biologiei, dar poate fi predată și de profesorul de geografie, sau ca sursă de inspirație la tematica de la orele de consiliere, de dirigenție. Este extrem de ofertantă", spune Cristina Petre-Ghiță, inspector școlar general adjunct.
Ce spun elevii și părinții
Inițiativa stârnește deja entuziasm în rândul copiilor și este bine primită de părinți, care văd în această oră mai mult decât o simplă materie opțională. „Într-o lume în care agresivitatea e tot mai prezentă, astfel de ore sunt o gură de aer proaspăt. Copiii trebuie învățați să fie buni, iar asta nu vine doar din manuale”, spune un părinte. „Susțin inițiativa! Dacă vrem o generație mai responsabilă și mai empatică, trebuie să începem din școală. E o investiție în educația emoțională a copiilor”, adaugă un alt părinte.
„Am aflat de la doamna dirigintă că s-ar putea să avem o oră cu animale. Mi se pare super tare! Eu am un cățel și aș vrea să știu cum să-l îngrijesc mai bine. Plus că nu prea avem ore despre lucruri din viața reală,”, spune Bogdana, elevă la o școală din Capitală. „Sper să introducă ora și la noi. Îmi plac animalele și aș vrea să învăț cum pot ajuta unul dacă îl găsesc pe stradă. E mai interesant decât să stăm doar cu nasul în caiete”, adaugă un coleg de-al ei. Acesta adaugă: „Mi se pare o idee foarte bună pentru că nu e doar despre animale, ci și despre cum să fim oameni mai buni. Nu toți copiii știu că animalele au sentimente”.


































