Oraș emblematic al României, tot mai gol. Destinație cândva preferată de turiști din întreaga lume, acum aproape bate vântul

Iașul, capitală istorică a Moldovei și unul dintre cele mai bogate centre culturale ale României, pare să-și piardă din farmecul turistic în ciuda patrimoniului său remarcabil. Deși România, per ansamblu, atrage tot mai mulți turiști – atât români, cât și străini – municipiul Iași înregistrează o scădere alarmantă a numărului de vizitatori.

Unul dintre cele mai emblematice orașe ale României, tot mai gol!
Unul dintre cele mai emblematice orașe ale României, tot mai gol!

Potrivit datelor oficiale publicate de Institutul Național de Statistică (INS), în primele patru luni ale anului 2025, numărul de turiști cazați în Iași a scăzut cu 7,2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut. Concret, doar 41.613 turiști au ales orașul din nord-estul țării, în scădere de la 44.827 în 2024. Înnoptările au suferit o pierdere similară, cu un declin de 7,1%.

De ce scade turismul în Iași?

Declinul vine pe fondul unei oferte turistice consistente, dar insuficient promovate. Orașul găzduiește monumente de patrimoniu național precum Palatul Culturii, Bojdeuca lui Creangă, Mitropolia Moldovei și Bucovinei sau Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”, prima instituție de învățământ superior din România. Cu toate acestea, orașul pare să piardă competiția cu destinații mai bine integrate în strategiile naționale de promovare turistică.

Experții spun că lipsa unei infrastructuri turistice moderne, conectivitatea limitată cu alte orașe mari și un marketing turistic insuficient sunt printre cauzele principale ale regresului. În plus, lipsa unor evenimente culturale de anvergură internațională și modernizarea lentă a spațiilor publice contribuie la imaginea unui oraș care trăiește mai mult din amintiri.

Iașul are un potențial uriaș, dar nu există o strategie coerentă care să transforme orașul într-un pol turistic constant. Se bazează prea mult pe trecut, fără să construiască un viitor turistic viabil”, explică un consultant în turism din cadrul unei agenții de profil.

Datele INS arată clar că alți poli urbani atrag un interes turistic mult mai mare. Bucureștiul conduce clasamentul cu 588.200 de sosiri în perioada ianuarie-aprilie 2025, urmat de Brașov cu 422.800 și Cluj-Napoca cu 177.100.

Durata medie a șederii în Iași rămâne constantă la 1,55 zile – sub media națională de 1,9 zile pentru turiștii români și 2,2 zile pentru cei străini. Această stagnare indică faptul că turiștii nu găsesc suficiente activități sau atracții pentru a prelungi șederea în oraș.

Turiștii aleg alte direcții

Deși România atrage un număr în creștere de turiști străini – cei mai mulți provenind din Italia, Germania și Israel – Iașul nu se regăsește pe rutele lor. Lipsa zborurilor directe și slaba integrare în circuitele internaționale de turism cultural contribuie la marginalizarea orașului în acest context.

Anul 2023 a fost un an de referință pentru turismul ieșean, cu peste 402.000 de turiști. Însă această performanță pare, în retrospectivă, un vârf izolat într-un trend descendent. Fără intervenții concrete din partea autorităților locale și centrale – investiții în infrastructură, promovare eficientă și diversificarea ofertei turistice – riscul este ca Iașul să devină o destinație uitată.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
image png
image png
image png
Cala s’Almunia, foto Shutterstock jpg
Magazin FOTO  Unsplash jpg
gheata pixabay jpg
ATM, foto Shutterstock jpg
wooden q 1750833500694 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net