Românii pierd controlul cheltuielilor de sărbători, dar Generația Z arată cum se planifică inteligent

Ultima actualizare:

Românii intră într-un adevărat „roller coaster” financiar în perioadele de consum ridicat. Studiul CFA România arată că aproape 40% cheltuiesc mai mult decât în mod obișnuit, iar procentul urcă la șase din zece în timpul sărbătorilor de iarnă. Reducerile de Black Friday și ofertele online stimulează achiziții impulsive, în special în rândul tinerilor din Generația Z.

image

Totuși, o parte semnificativă a populației manifestă disciplină financiară, compară prețuri, își planifică bugetul și amână cumpărăturile. Studiul relevă că educația financiară rămâne crucială pentru decizii mai echilibrate.

Cheltuieli impulsive și planificare financiară

Aproximativ 39% dintre români cheltuiesc mai mult decât în mod obișnuit în perioadele de reduceri, iar șase din zece depășesc bugetul în timpul sărbătorilor de iarnă, arată Barometrul Sezoanelor Financiare, realizat de Asociația CFA România cu sprijinul UniCredit Bank, transmite Agerpres.

Studiul, desfășurat în perioada 3-6 noiembrie 2025, în mediul urban, investighează modul în care românii economisesc, investesc și se protejează financiar în perioadele de consum intens cum ar fi sărbătorile de iarnă.

Datele relevă că 64% fac cumpărături spontane în perioadele de reduceri, dintre care 6% fac acest lucru de fiecare dată. În același timp, 44% verifică mereu istoricul prețurilor, iar 22% își stabilesc un buget înainte de achiziții.

Florentina Almăjanu, director general CFA România, subliniază că, deși impulsivitatea domină deciziile de cumpărare, românii manifestă și comportamente de planificare, ceea ce accentuează importanța educației financiare.

Generația Z, campioană la economisire și planificare

Studiul arată că tinerii din Generația Z sunt mai sensibili la ofertele personalizate online, dar și mai disciplinați în planificarea cheltuielilor.

Peste jumătate (53%) reacționează la stimulii online, însă 62% amână intenționat cumpărăturile până la reduceri, iar 31% își stabilesc întotdeauna un buget, cu aproape 10 puncte procentuale peste media națională.

În ultimele 12 luni, peste 20% dintre respondenți au făcut achiziții sezoniere ce depășesc 2.000 de lei, iar doar 35% au reușit să rămână în buget.

Cheltuielile sunt acoperite în principal din economii (49%) și venituri curente (39%), iar 17% apelează la credit și 16% la soluții „cumperi acum, plătești mai târziu”.

Refuzul ofertelor este perceput pozitiv de mulți: 30% se simt mai stăpâni pe sine, iar 35% echilibrați, ceea ce arată că disciplina financiară poate fi consolidată.

Rezultatele susțin campania „Abracashdabra - Educația financiară rupe vraja marilor tentații”, lansată de CFA România cu sprijinul UniCredit Bank, care încurajează luarea de decizii financiare conștiente în perioadele de consum intens, precum Black Friday sau Crăciun.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
tabel pensii logo jpg
Ilie Bolojan, Ioana Fasie, foto arhiva jpg
image png
UK, foto Shutterstock jpg
Ilie Bolojan FOTO Mediafax
image png
image png
front 1 jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net