Se construiește cel mai lung tunel de autostradă din România. Când ar putea fi gata
România va înregistra în curând un nou record în domeniul infrastructurii rutiere: cel mai lung tunel rutier din țară. Tunelul Meseș, cu o lungime de 2,8 kilometri, va fi construit pe tronsonul de autostradă dintre Poarta Sălajului și Nușfalău, în județul Sălaj, parte din Autostrada Transilvania (A3). Acest proiect monumental se află în plin proces de licitație și, deși se estimează că lucrările vor fi finalizate abia după 2030, impactul acestuia asupra infrastructurii rutiere din România va fi unul major.

Un proiect de anvergură
Tunelul Meseș face parte dintr-un tronson de autostradă de 41 de kilometri, cu o valoare estimată la 6,62 miliarde de lei (fără TVA). Acesta va străbate munții Meseș și va avea două tuburi, fiecare cu câte două benzi pe sensul de circulație, cu o viteză de proiectare de 120 km/h. Lucrările la acest tronson vor dura aproximativ șapte ani, având în vedere complexitatea proiectului.
Conform autorităților, lucrările de construcție vor include 65 de viaducte, poduri și pasaje, ce vor însuma aproximativ 13 kilometri. Cel mai important element al acestui proiect însă rămâne tunelul Meseș, scriu cei de la Adevărul.
De ce un tunel?
Inițial, planul de construcție a Autostrăzii Transilvania includea un debleu adânc pentru a traversa Munții Meseș. Însă, datorită impactului semnificativ asupra mediului și provocărilor tehnice de realizare a unui astfel de proiect, autoritățile au decis să opteze pentru construirea unui tunel. Acesta va reduce considerabil impactul asupra ecosistemului și va evita necesitatea săpăturilor adânci și costisitoare.
Decizia de a construi tunelul a fost luată și din motive legate de siguranța rutieră, oferind o soluție mult mai eficientă din punct de vedere al conservării mediului și al rezistenței structurale.
Ce înseamnă acest proiect pentru România?
Tunelul Meseș nu este doar un proiect de infrastructură, ci și un simbol al modernizării infrastructurii rutiere din România. Finalizarea acestuia va permite conectarea mai rapidă a regiunii de vest cu centrul și nordul țării, reducând timpii de călătorie și, implicit, costurile de transport pentru companii și cetățeni.
În plus, acest proiect va contribui semnificativ la dezvoltarea economică a județelor Sălaj, Cluj și Bihor, facilitând accesul la piețe importante și stimulând investițiile în infrastructură și turism.
De asemenea, construcția acestui tunel va reprezenta un punct de referință pentru viitoarele proiecte de infrastructură din România, demonstrând că țara este capabilă să dezvolte și să implementeze soluții tehnice inovative pentru provocările legate de construcția de drumuri montane.
Provocările și perspectivele
Chiar dacă termenul pentru finalizarea acestui proiect este estimat pentru 2031, există multe provocări care ar putea influența ritmul lucrărilor. De la riscurile geologice specifice zonei montane până la complexitatea lucrărilor de construcție a tunelului, fiecare etapă va necesita o atenție deosebită.
În ciuda acestor provocări, autoritățile și constructorii sunt încrezători că proiectul va fi realizat cu succes, iar impactul pozitiv asupra infrastructurii și economiei locale va fi semnificativ. Autostrada Transilvania va continua să fie un element cheie în conectivitatea României, iar tunelul Meseș va deveni un simbol al progresului și inovării în construcția de drumuri montane.
În concluzie, tunelul Meseș este un proiect de infrastructură important nu doar pentru județul Sălaj, ci pentru întreaga Românie. Este un pas important în dezvoltarea infrastructurii rutiere din țară și va reprezenta un model de bune practici în construcția de tuneluri și autostrăzi montane. Deși finalizarea sa va dura mai mulți ani, beneficiile pe termen lung vor fi enorme pentru toți românii.




































