Sibiu-Piteşti, autostrada „melcului”. Câți kilometri s-au făcut în 3 ani
Cea mai aşteptată şi mai necesară autostradă din România, Sibiu – Piteşti, pare că vrea să bată toate recordurile în materie de lentoare a lucrărilor. După cum informează adevarul.ro, în trei ani şi jumătate au fost construiţi doar 28 de kilometri, un adevărat record negativ în Europa! Teoretic, în 2028 am putea circula pe noua autostradă.
Conform studiilor, autostrada dintre Sibiu şi Piteşti ar trebui să aibă 122,1 kilometri. Lucrările au început în primăvara anului 2020 şi au fost finalizaţi abia 28 dintre ei! Adică mai puţin de un sfert din lungimea totală, în trei ani! Din păcate, nici nu avea cum să fie altfel, din moment ce se lucrează doar pe două din cele patru secţiuni rămase de lucrat. Celelalte două sunt abia în perioada de proiectare, iar o a cincea, cea dintre Boiţa şi Sibiu, a fost dată în folosinţă în decembrie 2022.
Ar trebui dată în folosinţă în 2028
Problema este, se arată în articolul celor de la „Adevărul”, alta: că pe secţiunile 4 şi 5, singurele pe care se lucrează, au fost realizaţi în total, în ultimele 24 de luni, doar 14,5 kilometri dintre cei 40,35 kilometri care ar fi trebuit să fie daţi în folosinţă. Iar motivele au fost identificate: procedurile stufoase, birocraţia, neseriozitatea firmelor, lipsa forţei de muncă, precum şi contestaţiile din ultimii ani au făcut ca în prezent pe doar două dintre cele cinci secţiuni ale viitoarei autostrăzi să se lucreze concret. Culmea este că 85% din finanţarea totală pentru această autostradă este asigurată din fonduri europene nerambursabile. Deci nu trebuiau găsite decât nişte firme serioase şi oameni cu dorinţă de muncă pentru a face una dintre cele mai importante lucrări din istoria infrastructurii rutiere româneşti.
Ca să vă faceţi o idee despre cât de prost e ritmul de lucru în România faţă de Bulgaria, de exemplu, e bine de ştiut că în ţara vecină, în perioada 2010-2016 au fost construiţi şi daţi în exploatare nu mai puţin de 322 de kilometri de autostradă! O cifră inimaginabilă la noi, căci tradusă în ritm de lucru anual, ar însemna 50 de km inauguraţi în fiecare an.
Iată care e stadiul pe fiecare din cele patru secţiuni de autostradă rămase de construit, după ce secţiunea 1, Sibiu – Boiţa, a fost dată deja în folosinţă anul trecut. Secţiunea 2 (Boiţa-Cornetu, în lungime de 31,33 kilometri) se află abia în perioada de proiectare, care se va încheia la finalul anului. Construcţia ar trebui să fie gata în 2028.
Secţiunea 3 (Cornetu - Tigveni, 37,4 kilometri) se află în perioada de proiectare până la 1 februarie 2024, iar antreprenorul realizează studiile de teren necesare la elaborarea Proiectului Tehnic de Execuţie. Lucrările ar trebui finalizate în 2027, dar termenul pare fantezist. La Secţiunea 4 (Tigveni-Curtea de Argeş, 9,86 km), există deja un învingător al licitaţiei, compania austriacă Porr Construct. Lucrările au început la 4 iulie şi data de finalizare este de 28 februarie 2027, după cum au informat pentru „Adevărul” reprezentanţii CNAIR.
În fine, secţiunea 5 (Curtea de Argeş-Piteşti, 30,35 km) este realizată în proporţie de 45,22%, ceea ce înseamnă că s-au încheiat aproximativ 14 kilometri. Ea ar trebui să fie gata la finalul lunii august 2025.