Situație îngrijorătoare în școli! Elevii nu oferă feedback profesorilor de teama că vor fi sancționați. Ce au pățit 8% dintre școlari

Cu toate că este o prevedere cuprinsă în Statutul elevului, cât și un drept, cei mai mulți dintre școlari nu au acordat feedback cadrelor didactice. Motivul principal fiind teama că opinia lor oricum nu va fi luată în considerare, potrivit unui studiu Salvați Copiii. Totodată, elevii se tem și de sancțiuni. 8% dintre copii au declarat că le-a fost scăzută nota la purtare după oferirea de feedback.

De ce elevii nu oferă feedback cadrelor didactice Foto: Salvați Copiii
De ce elevii nu oferă feedback cadrelor didactice Foto: Salvați Copiii

De ce elevii nu oferă feedback profesorilor

Un studiu realizat, recent, de organizația Salvați Copiii România arată că, deși elevii au dreptul de a oferi feedback profesorilor, conform Statutului Elevului, peste jumătate dintre aceștia nu fac acest lucru. Principalul motiv invocat este teama că opiniile lor nu vor fi luate în considerare. 

Dintre elevii care au oferit totuși feedback, doar 20% au discutat cu un cadru didactic despre rezultatele feedbackului oferit. Dintre aceștia, aproape 70% au afirmat că sugestiile lor au fost luate în considerare în mică măsură sau deloc. 8% dintre elevi au declarat că au fost sancționați ca urmare a oferirii de feedback, principalele sancțiuni fiind note mai scăzute sau avertismente verbale.

Cum pot elevii să ofere feedback 

Feedbackul este anonim și se colectează de la elevii înscriși în clasele din învățământul gimnazial, profesional și liceal. Cadrele didactice primesc feedback doar de la elevii claselor unde sunt încadrate. Astfel, elevii pot evalua cât sunt de motivați la lecții, dacă profesorul folosește tehnologii digitale și dacă opinia lor este încurajată. 

Astfel, există un formular semestrial anonim, care ar trebui, conform Statutului Elevului, completat de către elevi cu privire la fiecare profesor. Fișele completate ar trebui colectate apoi de diriginte, care le analizează și transmite rezultatele agregate, în termen de 10 zile, către cadrele didactice vizate.

Elevii nu participă, de fapt, în luarea deciziilor care îi privesc

Gabriela Alexandrescu, președinte Executiv al Salvați Copiii România, subliniază că una dintre marile lacune ale sistemului educațional românesc este lipsa participării reale a copiilor în deciziile care îi privesc direct. Excluderea elevilor din consiliile de administrație ale școlilor până la împlinirea vârstei de 18 ani contravine articolului 12 din Convenția ONU privind Drepturile Copilului, care stipulează că opinia copilului trebuie ascultată și luată în considerare.

Studiul mai evidențiază o scădere semnificativă a încrederii elevilor în sistemul educațional românesc: peste 55% dintre elevii de gimnaziu și liceu își doresc să părăsească țara, iar o treime intenționează să își continue studiile în străinătate. Această tendință reflectă o percepție negativă asupra relevanței educației primite și a oportunităților oferite de sistemul actual. 

Ce spune expertul în educație Liliana Romaniuc

Liliana Romaniuc, fost inspector general al ISJ Iași, profesor, trainer, reformator și expert în domeniul educației evidențiază necesitatea unei relații de încredere și colaborare între profesori și elevi. Ea afirmă că feedback-ul elevilor este vital pentru ca profesorii să înțeleagă impactul predării lor și să adapteze metodele didactice în funcție de nevoile elevilor. Experta în educație consideră că acest proces ar trebui să devină o practică obișnuită în școli, contribuind la creșterea calității actului educațional. Specialiștii în educație consideră că feedback-ul oferit de elevi profesorilor este esențial pentru îmbunătățirea actului educațional. 

Situația din alte țări 

În sistemele educaționale din țări precum Finlanda, Olanda, Danemarca sau Canada, elevii sunt considerați parteneri activi în procesul de învățare. Feedback-ul lor este văzut ca un instrument valoros pentru îmbunătățirea predării. Comunicarea dintre profesori și elevi este deschisă, iar elevii sunt încurajați să își exprime opiniile fără teama de consecințe negative. 

În SUA, de exemplu, unele state folosesc platforme digitale unde elevii pot evalua lecțiile și stilul de predare al profesorilor. În țări precum Suedia și Norvegia, feedback-ul elevilor este inclus în evaluarea profesorilor, dar nu într-un mod punitiv, ci ca un instrument de dezvoltare profesională.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
city 4864747 1280 jpg
bombardier b2 spirit profimedia jpg
padure tropicala jpg
lego 2714098 1280 jpg
Banner Victor Ponta
tuneluri secrete castelul sforza milano getty jpg
evaluare nationala rezultate jpg
stramtoarea Ormuz jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net