Sunt utile sau nu probele de competențe de la BAC 2025. Marian Staș, expert în educație: „Componenta de competențe este formă fără fond, nu testează câtă carte știu elevii!"
Examenul de Bacalaureat 2025 începe pe data de 27 ianuarie, cu probele de competențe. Este prima dată când elevii din clasele a XII-a și a XIII-a susțin în timpul anului școlar probele orale ale examenului. Marian Staș, expert în educație, a declarat în EXCLUSIVITATE pentru Click!, că aceste probe orale nu testează, de fapt, ceea ce știe elevul: „componenta de competențe este formă fără fond, pentru că nu servește scopului Bacalaureatului de a testa pe bune câtă carte știu elevii". Totodată, faptul că probele de competențe se susțin, în prezent, în timpul anului școlar, nu ajută cu nimic. „Din punctul de vedere al organizării, spre deosebire de cum se organiza înainte, adică în vară, nu schimbă foarte mult esența problemei, doar dă mai multă bătaie de cap directorilor, profesorilor și elevilor".

27 ianuarie - 7 februarie, evaluarea competențelor
Anul acesta, probele de competenţe se vor desfăşura mult mai devreme faţă de anii trecuţi. Practic, în perioada 27 ianuarie - 7 februarie va avea loc evaluarea comepetenţelor. Astfel, elevii care se pregătesc de examenul maturităţii vor intra la sfârşitul lunii în febra emoţiilor.
În perioada 27 - 29 ianuarie, aceştia vor susţine proba orală la Limba română, urmată de cea la Limba maternă, în perioada 29 - 31 ianuarie 2025. În perioada 3 - 5 februarie, va avea loc evaluarea competenţelor lingvistice într-o limbă străină şi, nu în ultimul rând, între 5 şi 7 febraurie, elevii din clasa a 12-a vor susţine proba competenţelor digitale. Probele scrise vor avea loc câteva luni mai târziu, mai exact între 10 şi 16 iunie. Noutatea din acest an este că elevii vor putea să îşi vadă lucrările, înainte de depunerea contestaţiilor.
Marian Staș: „Această componentă a examenului de Bac (...) este formă fără fond"
Marian Staș este expert în educație cu o experiență de zeci de ani și consideră că probele de competențe orale, în forma în care sunt acum, nu testează "pe bune" ceea ce știu, de fapt, elevii. „Această componentă a examenului de Bacalaureat este în proporție de peste 90% formă fără fond. Eu nu am auzit de elevi care să nu promoveze examenul de Bacalaureat din cauza probelor orale. Este o formă, mai de grabă, de autojustificare din partea sistemului în ceea ce privește examenul ca atare. În esență, componenta de competențe este formă fără fond, pentru că nu servește scopului Bacalaureatului de a testa pe bune câtă carte știu elevii.
Din punctul de vedere al formei am două obiecții importante: una este de legalitate. Luăm act pentru conformitate de faptul că elevii susțin probe aferente examenului de Bac înainte de a fi absolvit liceul. Și asta este o mare-mare problemă, iar din punctul de vedere al organizării, spre deosebire de cum se organiza înainte, în vară, nu schimbă foarte mult esența problemei doar dă mai multă bătaie de cap școlilor, directorilor, profesorilor și elevilor care se dau peste cap și trebuie să iasă cu o soluție rezonabilă în condițiile în care întreg sistemul funcționează așa cum este firesc pe timpul acestui modul", punctează specialistul.

Staș: „Model de Bac de acum este cu totul și cu totul depășit de timp"
Expertul în educație susține că autoritățile de la noi ar trebui să se inspire după exemplul programelor de Bac internațional. Să fie verificări la toate disciplinele studiate. Și să dispară modelul actual care, potrivit specialistului, este depășit de timp. „Eu concluzionez invitând, de fapt, la o reflecție și o transformare de sistem a modelului educațional, a arhitecturii curriculare care să conducă la un alt mod de încheiere a studiilor liceale cu examene relevante. Și aici am să dau, de pildă, exemplul programelor de Bac internațional în care copiii studiază din șase arii de învățare șase discipline, deci dau șase examene la absolvire.
Și de asemenea, mai au de scris un eseu ca urmare a unor ore de prezență și activitate socială în comunitate. Prin urmare, așa cum e firesc, în momentul când învăț ceva susțin verificări și evaluări la toate componentele pe care le studiez. Și nu ca la noi, într-un model cu totul și cu totul depășit de timp", declară Marian Staș.
Calendar Bacalaureat – sesiunea iunie-iulie 2025:
- 16 – 20 decembrie 2024: Înscrierea candidaților pentru susținerea probelor A, B, C, D din cadrul examenului național de bacalaureat – 2025
- 27-29 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba română – proba A
- 29-31 ianuarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice de comunicare orală în limba maternă – proba B
- 3-5 februarie 2025: Evaluarea competențelor lingvistice într-o limbă de circulație internațională – proba C
- 5-7 februarie 2025: Evaluarea competențelor digitale – proba D
- 30 mai – 4 iunie 2025: Susținerea probelor A, B, C, D pentru elevii beneficiari ai unor burse de studiu în străinătate
- 2-6 iunie 2025: Înscrierea candidaților la probele scrise ale primei sesiuni de examen
- 6 iunie 2025: Încheierea cursurilor pentru clasa a XII-a/a XIII-a
- 10 iunie 2025: Limba și literatura română – proba E.a) – probă scrisă
- 11 iunie 2025: Proba obligatorie a profilului – proba E.c) – probă scrisă
- 13 iunie 2025: Proba la alegere a profilului și specializării – proba E.d) – probă scrisă
- 16 iunie 2025: Limba și literatura maternă – proba E.b) – probă scrisă
- 20 iunie 2025: Afișarea rezultatelor la probele scrise, vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 23-24 iunie 2025: Vizualizarea lucrărilor scrise și depunerea contestațiilor
- 30 iunie 2025: Afișarea rezultatelor finale.