Taxă nouă pentru șoferii din afara Capitalei. Cât ar putea plăti pe zi pentru accesul în București. Proiect

Ultima actualizare:

Un nou proiect de hotărâre ar putea schimba regulile de circulație în Capitală. Consilierul general Dan Cristian Popescu (PSD) propune introducerea unei taxe de acces pentru toate autovehiculele care nu sunt înmatriculate în București sau Ilfov, dar circulă pe străzile orașului. Ideea, inspirată de modele europene similare, urmărește reducerea traficului și a poluării într-un oraș sufocat zilnic de peste 1,4 milioane de mașini.

Taxă nouă pentru șoferii din afara Capitalei.
Taxă nouă pentru șoferii din afara Capitalei.

Cum ar urma să funcționeze taxa de acces în București

Propunerea prevede o taxă tip rovinietă, aplicabilă vehiculelor înmatriculate în alte județe, care intră în Capitală. Plata ar urma să poată fi făcută online, prin SMS sau la puncte autorizate, iar verificarea ar fi automată, prin camere fixe și mobile capabile să recunoască numerele de înmatriculare.

Tarifele vor fi diferențiate în funcție de durata utilizării și de tipul vehiculului:

  • Autoturisme: 3,5 euro/zi, 6 euro/săptămână, 9,5 euro/lună și 50 euro/an
  • Autoutilitare: între 8,6 euro/zi și 96 euro/an
  • Camioane: între 4 și 11 euro/zi, ajungând până la 1.210 euro/an, în funcție de tonaj
  • Microbuze (9–23 locuri): de la 4 euro/zi la 320 euro/an
  • Autocare: între 7 și 560 euro/an, în funcție de perioada de valabilitate

Vor fi exceptate ambulanțele, vehiculele de intervenție ale ISU, Poliției, Jandarmeriei, cele aparținând Ministerului Apărării, autovehiculele persoanelor cu handicap, mașinile istorice, cele ale misiunilor diplomatice și vehiculele complet nepoluante (electrice sau pe hidrogen).

Unde vor merge banii colectați

Fondurile strânse din această taxă vor intra în bugetul Municipiului București, dar vor avea o destinație strictă: finanțarea proiectelor de mobilitate urbană durabilă, extinderea parcărilor de tip Park & Ride și implementarea de măsuri antipoluare.

Regulamentul detaliat va fi elaborat de direcțiile de specialitate ale Primăriei, în colaborare cu Brigada Rutieră, în termen de 90 de zile de la aprobarea proiectului.

De ce este nevoie de o astfel de taxă

Bucureștiul este, potrivit Planului de Mobilitate Urbană Durabilă București–Ilfov 2021–2030, cel mai aglomerat oraș din România. În fiecare zi, peste 1,4 milioane de mașini circulă pe străzile sale, iar 35% dintre acestea provin din alte județe.

Potrivit TomTom Traffic Index 2024, un șofer bucureștean pierde anual peste 134 de ore blocate în trafic, echivalentul a aproape șase zile. În plus, rapoartele Agenției Naționale pentru Protecția Mediului (ANPM) arată depășiri frecvente ale limitelor europene pentru poluanți precum PM10 și NO₂.

Dan Cristian Popescu afirmă că scopul taxei este dublu: să reducă presiunea asupra traficului și să îi determine pe șoferii din afara Capitalei să folosească transportul public sau centurile ocolitoare.

Trei categorii de șoferi afectați

Consilierul PSD a explicat că măsura ar viza în principal trei categorii de conducători auto:

  1. Rezidenți ai Bucureștiului care au ales să-și înmatriculeze mașinile în alte județe, pentru a evita costuri mai mari la asigurări și impozite.
  2. Cei care vin ocazional în Capitală, pentru o zi sau două – aceștia ar putea fi încurajați să folosească parcările periferice și transportul public.
  3. Șoferii care doar tranzitează orașul, care ar putea fi redirecționați către centurile de ocolire.

Este o măsură folosită în mii de orașe europene. Scopul ei nu este să pedepsească pe cineva, ci să ajute Bucureștiul să respire. Traficul trebuie fluidizat, iar poluarea redusă”, a explicat Dan Cristian Popescu.

Efecte asupra înmatriculărilor și asigurărilor

Odată cu introducerea taxei, se așteaptă ca mulți dintre cei care locuiesc în București, dar au mașinile înmatriculate în alte județe, să își transfere înmatricularea în Capitală. Aceasta ar aduce venituri suplimentare din impozitele auto la bugetul local.

În același timp, consilierul atrage atenția asupra dezechilibrelor din sistemul de asigurări RCA: „O persoană care locuiește în București, dar are mașina înmatriculată în alt județ, plătește o poliță semnificativ mai mică, deși daunele sunt produse în Capitală. În final, costurile se răsfrâng asupra celor care și-au înmatriculat corect vehiculul aici”, a declarat Popescu.

Următorii pași

Proiectul de hotărâre a fost depus la Primăria Capitalei și va fi analizat de direcțiile de specialitate. După obținerea avizelor necesare, va fi supus dezbaterii publice, iar ulterior ar putea intra pe ordinea de zi a Consiliului General al Municipiului București în noiembrie sau decembrie.

Dacă va fi adoptată, noua taxă ar putea intra în vigoare în prima parte a anului 2026, marcând una dintre cele mai importante schimbări în politica de mobilitate urbană din ultimul deceniu.



Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
playtech.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
www.stiripesurse.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
cum aratanoul buletin electronic romani  jpg
Batrani pensionari fericiti FOTO Shutterstock jpg
Ioan Luchian Mihalea crima homosexualitate comunism articolul 200 2 jpg
Factura gaz - frig - caldura calorifere FOTO Shutterstock
gaze Sursă foto: Profimedia
Catalin Rizea, Dan Capatos, foto captura TikTok, arhiva jpg
bacsis, foto Shutterstock jpg
Nicolae Ceauşescu, la Conferinţa Naţională a PCR din decembrie 1977 (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 2/1977)
image
actualitate.net
image
actualitate.net