Când pică Blue Monday în 2022 și de ce e considerată cea mai deprimantă zi din an

15 ianuarie 2022

Cu siguranță ați auzit de Blue Monday, cea mai deprimantă zi din an și poate vă întrebați cine și cum a decis acest lucru. Blue Monday este, în fiecare an, cea de-a treia zi de luni din luna ianuarie, iar în 2022 aceasta pică pe 17. “Formula” de calcul datează din 2015 și îi este atribuită psihologului Cliff Arnall, din Marea Britanie.

article img
foto: Shutterstock

Luni, 17 ianuarie, cea mai deprimantă zi din anul 2022

Dacă ținem cont de aceste date, se pare că luni, 17 ianuarie, aveți nevoie de o cafea bună, de câteva bucurii mici, de o îmbrățișare și de... răbdare. Toate, pentru a trece mai ușor peste cea mai deprimantă zi din an sau Blue Monday, cum i se spune la nivel internațional.

Desigur că optimiștii nici nu vor să audă de o așa zi, însă persoanele care preferă să găsească un țap ispășitor pentru problemele cotidiene, cu siguranță se vor agăța de Blue Monday. Nu te poți ține de dieta începută la 1 ianuarie? Nu poți renunța la fumat, deși ți-ai propus? Nu ai reușit, încă, să îți faci abonament la sală sau să ieși la jogging? Ai abandonat, pe noptieră, mai multe cărți începute? Ești posomorât ca vremea de afară? Te resimți financiar după cheltuielile de Sărbători? Toate aceste situații, sută la sută reale, i-au îndreptățit pe consilierii de lifestyle din Marea Britanie să găsească o zi în care anxietățile și frustrările ating cote maxime, zi pe care au botezat-o Blue Monday.

Cum se stabilește Blue Monday

Așa cum spuneam, titlul de ”Blue Monday” este atribuit în fiecare an celei de-a treia zi de luni din ianuarie. Există însă şi o formulă de calcul pentru determinarea acestei zile. Evident, formula nu are baze teoretice, ci empirice. În anul 2005, psihologul Cliff Arnall din Marea Britanie a găsit o formulă pentru a identifica cea mai deprimantă zi din an. Astfel, acesta a ajuns la concluzia ca a treia zi de luni din ianuarie este cea în care nefericirea atinge cote alarmante.

Pentru a ajunge la acest rezultat, a creat o adevărată formulă matematică, pentru care a luat în calcul mai mulţi factori: zilele scurse de la Crăciun, datoriile acumulate după cheltuielile de Sărbători, condiţiile meteorologice, încălcarea obiectivelor stabilite pentru noul an (începererea unei diete, renunţarea la fumat sau alcool etc). Toţi aceşti factori cumulaţi conduc către cea mai deprimantă zi din an, potrivit lui Arnall.

Blue Monday este, însă, și o bună strategie de marketing, căci psihologul Cliff Arnall a dezvoltat acest concept, în 2005, la inițiativa unei agenții de turism. Este lesne de înțeles, de ce. Vacanțele i-ar face pe oameni mai fericiți și, așa, ar scăpa de depresii.