Singurul aeroport din lume în formă de elice se află în România. Este unul dintre cele mai vechi și are o poveste fabuloasă

Aeroportul Băneasa are o poveste fascinantă și cel puțin două performanțe inedite: este singurul aeroport în formă de elice și unul dintre cele mai vechi aeroporturi funcționale din lume.

Aeroportul Băneasa în anii `50-60 / foto: România de altă dată
Aeroportul Băneasa în anii `50-60 / foto: România de altă dată

Istoria zborurilor în zona Băneasa a început cu un zbor demonstrativ al lui Louis Blériot, în 18 octombrie 1909, când aici era un hipodrom. Primul zbor atestat documentar pe ”câmpul de la Băneasa” este cel din 7 iunie 1910, al lui Aurel Vlaicu, potrivit blogului danagont.ro. 

Dacă Băneasa ar fi avut statutul de aerodrom din 1909, ar fi fost cel mai vechi din lume. Însă, a devenit aerodrom în 1912, o dată cu înființarea primei școli de piloți militari, de către Liga Aeriană Română, condusă de prințul George Valentin Bibescu.

George Valentin Bibescu și contribuția sa la Aeroportul Băneasa

George Valentin Bibescu era nepotul domnitorului Gheorghe Bibescu. Este o personalitate despre care merită să citiți, având o viață foarte tumultoasă.

A fost, printre altele, co-fondator al Clubului Automobilistic Român, unul dintre primii piloți brevetați pe plan internațional și unul dintre fondatorii Federației Aeronautice Internaționale. Aeroportul Băneasa a fost amplasat pe o parte din fosta moșie a mătușii sale, Maria Bibescu.

Așadar, deși primul avion a decolat de aici în 1909, pentru că a devenit aerodrom abia din 1912, Aeroportul Băneasa este pe locul patru al celor mai vechi aeroporturi funcționale din lume, în clasamentele de specialitate.

Aeroportul Băneasa și compania franco-română

Cu promisiunea că ajung imediat și la momentul când s-a construit aeroportul Băneasa de astăzi, în formă de elice, mai este un capitol interesant care are legătură cu istoria aeroportului.

În anii care au urmat înființării aerodromului Băneasa, activitatea devine din ce în ce mai intensă, iar zborurile comerciale și civile se înmulțesc. În ianuarie 1920 se înființează Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română (Compagnie Franco Roumaine de Navigation Aérienne, prescurtată deseori La Franco-Roumaine).

Este prima companie aeriană transcontinentală operativă din istoria aviației și prima companie care a efectuat un zbor internațional de noapte cu pasageri (în 1923, între Belgrad și București).

Ernest Hemingway zboară cu această companie de la Paris la Strasbourg și scrie un articol despre experiența trăită. Compania de Navigaţie Aeriană Franco-Română s-a desființat în 1933, dar cele două părți au fost integrate în viitoarele companii aeriene naționale.

Cu alte cuvine, CNAFR este ”bunica” companiilor Air France și Tarom. Atelierele sale înființate la Băneasa au devenit apoi Întreprinderea de Avioane București și actualul Romaero.

Aeroportul Băneasa: Construcția și evoluția sa

Clădirea aerogării Băneasa, care a devenit astăzi Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu”, a fost construită între anii 1948-1952 sub forma unei elice cu trei pale.

A fost proiectată de un grup de arhitecți format din Cleopatra şi Mircea Alifanti, N. Bădescu, Ascanio Damian, Teddy Iconomu, Pompiliu Macovei şi Al. Şerbescu. Forma de elice face aeroportul unic în lume.

În 1942, la Aeroportul Băneasa se construieşte prima pistă betonată din România. Până în 1970, anul dării în folosinţă a Aeroportului Otopeni, a fost singurul aeroport internațional din România.

Aici au aterizat toate personalitățile care ne-au vizitat, precum Papa Ioan Paul al II-lea, Bill Gates sau Madonna. După anii 90, aeroportul Băneasa a fost foarte vânat de către dezvoltatorii imobiliari, existând multe presiuni ca acesta să fie desființat.

Clădirea aeroportului a fost declarată monument istoric în 2011. După o perioadă lungă de închidere și reabilitare, Aeroportul Băneasa s-a redeschis în 2022.

Redeschiderea Aeroportului Băneasa

După aproape 10 ani și peste 66 de milioane de lei investiți, Aeroportul Internațional Băneasa “Aurel Vlaicu” s-a redeschis în principal pentru curse private și charter. Terminalul a fost restaurat, dar și modernizat, mai ales la nivel de tehnologie.

Probabil cel mai frumos corp este Rotonda. Pardoseala din centrul Rotondei a fost făcută inițial din mozaic veneţian având în centru “Roza vânturilor”.

Pentru că era serios deteriorată, constructorii au folosit acum materiale cât mai apropiate pentru a o reface.

Parteneri

image
image
image
image
image
image
storm 4651306 1280 jpg
bacalaureat jpg
accident Suceavaa jpeg
bacalaureat adevarul jpg
SpotHiddenPandaAmongHumansinPictureOpticalIllusionIQTest jpg
visine jpg
image png
evaluare nationala jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net