Doliu în România! S-a stins din viață „părintele metroului bucureștean”
Octavian Udrişte, recunoscut ca „părintele metroului bucureştean” datorită contribuției sale semnificative în domeniul feroviar și în dezvoltarea metroului din București, s-a stins din viață la vârsta de 88 de ani.
Ingeniul a fost nu doar un expert în infrastructura feroviară, ci și o figură de marcă în sportul românesc, servind ca președinte al secției de rugby din cadrul CS Rapid timp de trei decenii.
Fosta stație de metrou Timpuri Noi se numește acum Octavian Udrişte
În toamna anului precedent, Metrorex a anunțat că stația Timpuri Noi va fi redenumită în onoarea sa, recunoscându-i astfel contribuția la construirea și dezvoltarea metroului. Octavian Udrişte s-a alăturat echipei Rapid în 1965 și a condus secția de rugby până în 1995. Sub îndrumarea sa, au apărut numeroase echipe de rugby asociate diferitelor entități subordonate Ministerului Transporturilor, inclusiv un campionat dedicat liceelor și școlilor profesionale cu profil feroviar.
Într-un interviu din septembrie anul trecut, Udrişte a exprimat regretul față de declinul rugby-ului în cadrul CS Rapid, criticând politica greșită aplicată în școli în ceea ce privește sportul. A fost un susținător al clubului Locomotiva, un proiect conceput de Vasile 'Mao' Constantin și a colaborat îndelung cu Cornel Burada, fost jucător de rugby, președinte al FR Rugby și ministru al Transporturilor.
CS Rapid a transmis sincere condoleanțe familiei lui Octavian Udrişte, remarcând că acesta ar fi împlinit 89 de ani pe 18 aprilie 2024.
Prima întânire cu locomovita
Într-un interviu acordat pentru HotNews, Udriște a relatat prima sa întâlnire cu o locomotivă:
„Sunt a treia generație de feroviari, avându-i pe ambii bunici în această profesie. Pasul inițial către această vocație s-a întipărit în mintea mea încă de mic, fiind inspirat de bunicul meu care a lucrat ca mecanic de locomotivă la depoul din Cernăuți. În 1939, la vârsta de patru ani, am avut ocazia să vizitez comuna natală a bunicii mele, situată pe malul Ceremușului, în apropierea frontierei cu Polonia de atunci. Acolo, bunicul meu, deja pensionar CFR, a organizat un picnic în pădure, folosind un vagonet drept masă și bușteni ca scaune și fotolii pentru oaspeți”.
Începând cu 1962, a ocupat diverse poziții de execuție și concepție în instituțiile centrale care supravegheau căile ferate. Cariera sa a inclus roluri de conducere precum șef al Depoului București-Călători (1970 - 1972), revizor general de siguranță a circulației (1973 - 1976), șef al Departamentului de material rulant al Metroului București (1977 - 1984), director tehnic al Metroului (1985 - 1993), director general al Metrorex (1994 - 1996), director executiv la Institutul de Cercetări în Transporturi (1996 - 1997), șef al Departamentului Sisteme de Transport al Siemens România (1997 - 2005), consultant tehnic la Integral Consulting RCD - SRL (2007 - 2017) și consultant la Autoritatea Municipală de Transport București (2017 - 2018). Din 2007 și până în prezent, îndeplinește funcția de președinte onorific la Clubul Feroviar.
A fost unul dintre cei trei factori decisivi în punerea în funcțiune a metroului bucureștean în 1979, colaborând cu proiectanții și Întreprinderea de Vagoane Arad, azi Astra Vagoane Călători.