Perle de la Evaluarea Națională: de la „pantaloni cu șoareci” la „personajul avea un cap de păsărică”! Vezi expresiile care au stârnit îngrijorare
Elevii de clasa a VIII-a au strecurat în lucrările lor de la Evaluarea Națională expresii hilare și greșeli gramaticale savuroase. De la „pantaloni cu șoareci” la „opinci legate cu notițe” sau „gura deschisă până la urechi”, perlele i-au făcut pe corectori să râdă, dar au fost și un semnal de alarmă pentru starea reală a sistemului educațional.

Formulările care au stârnit hohote de râs
Perlele elevilor din timpul Evaluării Naționale au devenit deja virale. Romanul lui Radu Tudoran, "Toate pânzele sus”, a dat bătăi de cap candidaților la limba și literatura română, iar exprimările lor stângace sau comice au făcut deliciul rețelelor de socializare. Un exemplu: „Ieremia se îmbracă ciudat: pantaloni zdrențuiți cu șoareci (corect: cioareci) și opinci strânse cu notițe (corect: nojițe) și o căciulă de oaie la cap.”
Alte formulări care au stârnit hohote de râs în rândul profesorilor: „Ieremia a deschis gura până la urechi”, în loc de „a râs cu gura până la urechi”, sau „Ieremia avea ochi lipiți și obrazul înțepat”, o variantă cu iz suprarealist a unei descrieri simple. Un alt exemplu a fost: „Personajul avea un cap de păsărică.”
Greșeli gramaticale
Greșelile de exprimare nu s-au limitat doar la lectură. În compuneri sau exerciții de gramatică, elevii au scris, de exemplu, „Să fi în excursie cu părinții e greu”, în loc de corectul „să fii”. Astfel de confuzii gramaticale denotă o lipsă gravă de stăpânire a normelor de bază ale limbii române. Și la matematică emoțiile au fost copleșitoare. O elevă de clasa a VIII-a a relatat:
„La matematică a fost foarte mult de calcul, într-adevăr am ajuns la rezultatul final, dar cu niște blocaje așa, probabil și de la stres, am foarte multe emoții, îmi venea o stare să leșin. Multe rugăciuni, multă muncă." Alt elev a spus simplu, dar cu umor: „Trebuia să demonstrăm că două drepte sunt perpendiculare, era de lucru acolo cu niște teoreme”.
Mesajele rapide din mediul digital afectează competențele de bază ale elevilor
Florina Rogalski, profesoară de limba română, a spus pentru ObservatorNews: „Din cauza mijloacelor de informare unde ei scriu cu minuscule, cuvintele unite și fără semne de ortografie și punctuație, le-au uitat”.
Astfel, influența rețelelor sociale și a mesajelor rapide în mediul digital a început să afecteze vizibil competențele de bază ale elevilor. Un exemplu grăitor despre importanța punctuației este deja clasicul: „Hai să mâncăm bunica!” versus „Hai să mâncăm, bunica!”. O virgulă poate face diferența dintre o scenă canibalică și o invitație la masă, iar această diferență simbolizează, în esență, distanța dintre o „Românie educată” și o „Românie eșuată”.
Subiectele de la matematică au apărut pe internet după începerea examenului
În timp ce elevii se concentrau pe teoreme și sensuri arhaice, un scandal a explodat în paralel: subiectele de la matematică au fost făcute publice imediat după începerea examenului. Sorin Ion, președintele Comisiei Naționale, a declarat că există două anchete în desfășurare și că au fost anunțate autoritățile: „Este de neconceput să nu respecți o regulă elementară. De regulă, nimeni nu recunoaște, dar lucrurile acestea sunt dovedibile, avem monitorizare audio-video, se poate face verificarea informatică a calculatorului”.
Totuși, Sorin Ion asigură că diferențierea între elevii buni și cei slabi s-a putut realiza: „Au avut suficiente subpuncte prin care putem să diferențiem elevii cu adevărat foarte buni. Fără a fi niște subiecte banale, nici nu ne dorim să facem asta, sunt cât se poate de potrivite pentru a crea o ierarhie cât mai aproape de realitate”.


































