Povestea primei gări construite în București: Gara Filaret și legătura sa cu Giurgiu

Prima gară din București, Gara Filaret, a fost inaugurata la 31 octombrie 1869, marcând un moment important în dezvoltarea infrastructurii feroviare din Principatele Unite.

Imagine cu Gara Filaret / foto: arhiva
Imagine cu Gara Filaret / foto: arhiva

Aceasta a fost punctul de plecare al primei rute feroviare de pe teritoriul României, care lega Capitala de orașul Giurgiu.

Un proiect ambițios și un investitor vizionar

Gara Filaret a fost rezultatul unor negocieri intense cu un investitor englez, John Trevor Barclay, care avusese deja experiență în construcții feroviare, fiind implicat în realizarea liniei dintre Rusciuc (Ruse, Bulgaria) și Varna.

Datorită experienței sale, acesta a reușit să se impună în fața altor investitori interesați de proiect, printre care Sapieka, Brassey, Lefevre, Salamanca și chiar Brâncoveanu.

Ruta feroviară București-Giurgiu a fost esențială pentru facilitarea transportului de mărfuri și pasageri, oferind un acces rapid către Dunăre și implicit către comerțul internațional.

Dezvoltarea și schimbările prin care a trecut Gara Filaret

Inițial, Gara Filaret avea un design pur funcțional, lipsit de elemente arhitecturale deosebite. Cu timpul, faȓada clădirii a fost adaptată unor tendințe occidentale, inspirate de gările din orașe europene precum Paris, München și Emden.

Cu toate acestea, dezvoltarea urbanistică rapidă a Bucureștiului a pus în pericol importanța Gării Filaret. La doar trei ani de la inaugurarea sa, în 1872, a fost construită o altă gară importantă, Gara Târgoviștei, cunoscută astăzi ca Gara de Nord.

Acest lucru a diminuat treptat relevanța Gării Filaret, deși Societatea Căilor Ferate a integrat-o în rețeaua feroviară prin intermediul Gării de Nord.

Declinul Gării Filaret și noua sa destinație

Până în 1960, Gara Filaret a funcționat ca un nod feroviar activ, dar dezvoltarea infrastructurii rutiere și schimbările urbanistice au dus la decizia de a o desființa ca gară de trenuri. Clădirea a fost transformată în autobază, iar în prezent funcționează sub numele de Autogara Filaret.

De-a lungul anilor, au existat numeroase propuneri pentru reabilitarea clădirii și transformarea sa într-un muzeu feroviar, datorită valorii sale istorice. Cu toate acestea, proiectele nu au fost finalizate, iar destinația gării a rămas una strict legată de transportul rutier.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
www.gandul.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.viva.ro
image
www.unica.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Vladimir Putin FOTO EPA-EFE
candidati  jpg
Anamaria Gavrila depunere candidatura bec INQUAM PHOTOS
rusia 2021 jpg
post sanatate jpg
Gheorghe Gheorghiu Dej și fiicele sale, Lica și Tanţa, participă la serbarea de 1 Mai 1945 la liceul Sf. Sava din Bucureşti (© „Fototeca online a comunismului românesc”, cota: 159/1945)
caini surf australia profimedia (1) jpg
butch wilmore profimedia jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net