ANPC intervine pe piața de energie: ce măsuri vor fi luate pentru binele tău
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a inițiat o conferință de presă la Palatul Victoria, în care a purtat o discuție cu jurnaliștii și a anunțat următoarele programe care vor fi luate în vigoare.
Consumatorii vor trebui să fie educați
„Consumatorii au nevoie să înţeleagă ce înseamnă un consum de referinţă. Trebuie să transmitem, prin intermediul primei facturi, modalitatea în care consumatorii să înţeleagă că depinde exclusiv de ei modul în care consumul de referinţă poate fi calculat. În alte intervenţii din presă am numit asta un consum util. Va trebui să educăm consumatorii să înveţe să poată închide lumina în camera în care aceştia nu-şi mai desfăşoară activitatea, să poată să evalueze corespunzător modul în care îşi încălzesc locuinţa, pentru a fi siguri că nu vor apărea costuri mai mari decât cele estimate de aceştia.
Mai mult decât, vreau să aveţi amabilitatea şi, într-un termen rezonabil, să purtăm o discuţie legată de modalitatea de evaluare a consumului acestuia de referinţă şi modul în acesta vom putea transmite consumatorilor că aceştia au depăşit consumul. Îmi doresc să fie o abordare unitară la nivelul întregului spectru al activităţii de furnizare de utilităţi. Nu cred în varianta de transmitere prin SMS, ci în momentul primirii facturii să poţi să transmiţi tocmai pentru a lăsa consumatorului posibilitatea să conteste la nivelul aparatului de specialitate a furnizorului de utilităţi aceste măsuri. Ne-ar plăcea ca implementarea acestei măsuri să se facă în cel mai scurt timp.
Mi-aş dori undeva în zece zile să găsim formula de transmitere către consumatori a acestor informaţii. Consumul util apare atât Ordonanţa 118, cât şi în Ordonanţa 3, ca recomandare conform mediei zilnice şi lunare a consumurilor din perioada precedentă”, a menţionat Constantinescu.
„Avem de evaluat toate situaţiile cu care ne-am confruntat în teritoriu atât dvs., cei care aţi fost sancţionaţi, cât şi noi, raportat la activitatea colegilor comisari. La acest moment, Autoritatea va elabora o modalitate a actelor de control pentru a fi siguri că avem de data aceasta o abordare unitară. Vom sta de vorbă cu fiecare dintre furnizori şi de a fi sigur că încă de mâine (luni, 1 februarie 2022, n.r.), lucrurile prevăzute de Ordonanţa 3/2022 vor fi implementate corespunzător.
Există o parte dintre consumatori neavizaţi şi care nu ştiu să parcurgă nici astăzi o factură emisă în noile condiţii, motiv pentru care vom ruga operatorii economici să găsească o modalitate ca, odată cu emiterea noilor facturilor, să poată transmite consumatorilor o modalitate clară de citire pe înţelesul tuturor. Consumatorii medii sunt aceia care nu neapărat au pregătirea necesară pentru a putea parcurge din perspectivă fiscală un document şi am convingerea că au nevoie să înţeleagă foarte bine de pe factură unde a fost aplicată compensarea, unde a fost aplicată plafonarea”, a subliniat Horia Constantinescu.
De asemenea, acesta a ținut să sublinieze că consumatorii sunt nevoiți să înțeleagă ce înseamnă un consum de referință, iar furnizorii vor fi nevoiți să transmită informații prin intermediul primei facturi.
Noile măsuri pentru reglementarea prețurilor au fost adoptate
„Ne-am confruntat în întreaga ţară cu facturi total disproporţionate atât financiar, cât şi la nivel de consumatori ce până atunci reuşeau să fie într-o zonă de confort. Va trebui să depuneţi diligenţe ca le nivelul fiecăruia dintre operatorii economici ca, în momentul în care vă confrunţi cu astfel de situaţii, date de disfuncţionalitatea unui aparat de măsură sau de faptul că nu a fost citit corespunzător contorul să vedem cum putem, prin soft, să naştem un sistem de alarmare înaintea facturilor. Nu au fost puţine situaţiile în care persoane vârstnice sau persoane cu venituri reduse să primească facturi ce au condus la o stare de agitaţie şi disproporţionată total de momentul în care ştii că iei în calcul să achiţi o factură, pentru să sumele menţionate în acestea reprezentau efectiv un şoc pentru cei care le-au primit.
Va trebui să elaboraţi şi un document clar din care să reiasă că obligativitatea de citire a cifrelor menţionate pe blocul de măsură revine în primul rând consumatorilor, dar să luaţi în calcul că mulţi dintre aceştia nu pot să ajungă că citească contorul fie din raţiuni date de vârstă, fie de pregătirea acestora.
Citirea contoarelor trebuie să se facă, totuşi, cu o frecvenţă cel puţin trimestrială, motiv pentru care va trebui să ne asigurăm că aceste lucruri sunt duse la îndeplinire”, a spus preşedintele ANPC.
Recent, Ministrul Energiei, Virgil Popescu a anunțat că au fost adoptate noile măsuri necesare pentru plafonarea prețurilor și compensarea facturilor la energie electrică și gaze naturale.
„Astăzi am aprobat ordonanţa de urgenţă prin care, începând cu data de 1 februarie, se fac anumite modificări în ajutorul oamenilor. Practic, pentru toţi consumatorii casnici, pentru toţi românii care deţin o locuinţă, scade plafonul de la 1 leu pe kW la 80 de bani pe kW pentru energie electrică şi de la 37 bani pe kW la 31 de bani pe kW, indiferent cât consumă.
Dacă, în plus faţă de acest lucru, consumă 500 kW lunar şi 300 de metri cubi lunar, atunci beneficiază de o compensare suplimentară şi, practic, vor plăti 68 de bani pentru energia electrică şi circa 22 de bani pentru gazele naturale – aici vorbim de toate taxele incluse”, a arătat demnitarul, într-o conferinţă de presă susţinută la Palatul Victoria.
Puteți urmări știrile Click! și pe Google News