Destinațiile unde poți ajunge în Europa, dacă zbori de pe singurul aeroport construit de la zero în România în ultimii 50 de ani
Aeroportul Internațional Brașov – Ghimbav este cel mai nou punct aerian de plecare și sosire din România, construit de la zero după mai bine de jumătate de secol. Inaugurat în 2023, aeroportul a atras deja atenția prin poziționarea sa strategică și prin interesul crescut al comunităților din Brașov, Harghita și Covasna. Însă, pentru a-și diversifica rutele și a atrage mai mulți operatori aerieni, administrația aeroportului a ales o abordare neobișnuită: o cercetare științifică făcută de studenți.

Echipa de cercetători vrea să afle unde vor să ajungă românii
Tinerii de la Facultatea de Sociologie și Comunicare din Brașov lucrează, în parteneriat cu conducerea aeroportului, la un studiu menit să contureze profilul pasagerului care vrea să zboare din inima țării. Cu sprijinul locuitorilor din cele trei județe, printr-un chestionar online, echipa de cercetători vrea să afle unde vor să ajungă românii, cât de des ar călători, care sunt prioritățile lor – vacanțele, munca sau studiile – și ce companii ar prefera.
„La toate negocierile pe care le-am avut cu companiile aeriene, acestea ne întrebau care sunt cele mai dorite destinații. Nu puteam răspunde fără o bază clară de date. Acest studiu vine exact în sprijinul acestor decizii strategice”, spune Constantin Albu, directorul Aeroportului Internațional Brașov, citat de Observator News.
230.000 de călători în 2024
În 2024, aeroportul a încheiat primul trimestru cu peste 51.000 de călători, iar anul trecut a depășit 230.000. Deși numărul este promițător, extinderea rutelor este esențială pentru a transforma Ghimbavul într-un nod aerian relevant la nivel european. Momentan, de aici se poate zbura spre Budapesta, Londra și Dortmund – destinații alese în funcție de cererea estimată și disponibilitatea operatorilor.
„Ne adresăm nu doar brașovenilor, ci și comunităților din județele limitrofe, unde există o nevoie reală de conectare aeriană. Dacă nu vom avea suficiente răspunsuri în anumite categorii, studenții vor merge pe teren, pentru a completa eșantioanele”, explică Horia Moașa, decanul facultății care coordonează cercetarea.
Rămâne de văzut dacă acest demers inovator va convinge companiile aeriene să deschidă noi rute și dacă Aeroportul Ghimbav își va atinge potențialul maxim. Cert este că în era digitală, cu ajutorul tinerilor și al științei, și infrastructura poate prinde aripi.